Lättfödd islandshäst

Fengur

Trådstartare
Hej!

Jag vet inte hur jag ska göra med en av mina islandshästar. Han har precis blivit normalviktig men nu ska han få börja äta gräs. problemet är att han bara kan äta gräs ca 4 h per dag utan att bli jättetjock. Hur ska jag göra? Jag vill så gärna att han ska få gå och äta. Han rids ca 5 ggr/v i ca 1 h.

MVH Sanna
 
så är det för mig oxå, fast har inte issis.
jag låter henne gå i vinterhagen över natten och dagen tills jag kommer,då får hon gå ngr timmar å äta,sen innan jag sticker e det över i vinterhagen igen.
jag vill sååååååå gärna egentiligen unna henne ett lååångt och och härligt sommarlov på gräs,men det är ju för hennes bästa.
ett tips:
du kan ju avgränsa en rätt liten bit av hagen,så får din häst gå där istället,sen när det e nerbetat så får du öka lite grann.
sen just nu e det liet svårt å träna ordentligt,hon ska nämligen btäckas snart och då är det bäst å inte rida henne för hårt.

keep smiling :)
 
Sånt är jobbigt :(
Man vill ju inte att hästen ska gå i en liten tråkig hage :crazy: men han får ju inte bli för tjock heller eller i värsta fall få fång...
Du skulle inte kunna ha honom på magert bete då?
Om det finns flera hästar där du har honom kanske ni kan växla hagarna så att nga andra hästar går och betar ner en hage innan han släpps där.

:bump:
 
Jag har samma problem, när han gick på 4-5 tim bete gick han ner i vikt. Nu är det 24 tim och jag har lätt ångest. Hoppas betet tar slut tidigt så tjockisarna kan gå kvar och noppa som dom gör nu. Enda raka är att ha tillgång till stall och tid att ta in och ut.
 
Hej!
Tack för era svar! Jag ska försöka ordna så att han kan få det lika roligt som de andra hästarna.

MVH Sanna
 
Jag förstår dig presic... Har ett shettis sto som alltid blir smällfet på sommaren. "Bantar" henne ´över vintern och nu när hon börjar bli fin i hullet igen ja då är det sommar och gräs som gäller igen.

Fast detta året har ju hon vart smällfet utan att banat då hon fått en liten fölis :) så nu vågar man väl inte banta till hösten sen heller. :smirk:
 
Hej !
Jag har samma problem men jag låter honom randbeta , dvs jag utökar hagen en liten bit morgon och kväll. Har gjort detta i två veckor nu och lyckats hålla vikten än så länge peppar peppar.
 
Det här är inte lätt!! Jag har mina hästar hemma, en lättfödd en, bara man säger "hö" går han upp 20 kg! En som kan äta hur mycket som helst o ändå vara fin i kroppen...

Efterosm jag har dem hemma, kan jag styra. De får gå i den tråkiga vinterhagen på förmiddagen med magert hö, sedan öppnar jag till gräshagen där de får gå. Tar in under kvällen. Den "magra" får äta extra i trädgården där det är gott om gräs. Båda hästarna är nöjda. Den "magra" för hösilage av mycket god kvalité o den andra för sent skördat hö. Blir ju en hel del jobb, men det får jag ta. Att ha en så överviktig häst är inte bra, varken för hjärta eller leder.
 
Du kanske ska prova med munkorg på honom? Typ Greenguard eller liknande. Jag skaffade en till shettisen i förra veckan och ännu så länge verkar det fungera. Han kan ju gå med resten av flocken dygnet runt. Funderar på att skaffa en till tjockisislänningen också.
 
Har en liknande "styrning" på våra två islänningar; en stor, grov på bantning och en liten, tanig rackare som helst skulle ha superbete dygnet runt. Hittills fungerar planen med att en bantar och en lägger på sig :) Men visst är det extra pyssel.

Våra går också in under kvällen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 572
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
819
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 837
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp