lätt kolik

Z

zessan

Undrar om någon kan göra mig lite klokare.
En häst som lätt får kolik, vilket foder är lämpligast för den ?

Jag hade för mig att kallt vatten, om de äter snö eller får i sig jord när de betar kan vara utlösande faktorer.

Men olika foder skall visst också ha inverkan. Pellets är det "dåligt" ? Är betfor bättre ? Mer lättsmält så att säga ?
 
det beror vad koliken beror på och hur den ytrar sig, det finns många olika former av kolik.

betfor sägs vara milt laxerande/lösgörande.
och enligt min foderbok så kan rätt mängd melas i foderstaten motverka kolik. :bump:
 
Jag har hört att linfrö kan vara bra att ge för att undvika kolik (ger min häst det, som går i hage med mkt sand) Då är det väl inte pellets utan det man kokar. Sedan ska det ju vara bra för matsmältningen att ge kraft "mitt i" grovfodret, alltså att hästen först äter hö, sedan kraft o sedan hö igen. Pelletterat foder ska vara sämre än spannmål, eftersom det innehåller "lim" som håller ihop och sätter sig i tarmarna
 
Tyvärr vet jag inte den exakta orsaken . Hästen är ny för mig och det var hennes förra ägare som berättade att hon har lätt att få kolik.
Hon har inte haft det ännu hos mig, så det är ju bra.

Men, då skulle alltså en aning melass vara bra för henne :)
 
Det blev en liten "aha-upplevelse" att pelleterat foder har sådan effekt i tarmarna.
Men, på en ganska pigg häst får man väl ta till kornkross då antar jag.
Jag har mineraler i lite pelleterad form, är det samma sak med det ? Nu är ju det mycket små mängder iblandat i betfor, men bra att veta...
 
De pellets som har melass som bindemedel då... dessutom undrar jag just vad detta konstiga "bindemedlet" som orsakar sånt här är för något, ingen verkar kunna svara på det.
 
Det bästa du kan ge hästen är ett bra grovfoder och i tillräcklig mängd! Vad åt han hos den förra ägaren? Hon kanske gav för lite grovfoder så han har magkatarr? Han kanske är känslig för att vara utan vatten (blir förstoppad)?
Kli brukar vara bra. Bryggerijäst är bra för tarmbakterierna. Olja (ca en dl) brukar vara bra som smörjmedel för tarmen om han lätt blir förstoppad. Morötter är fiberrikt och bra.
 
en liten nyfiken fråga hur mkt kli per dag bör man ge en 300-350 kilos kuse? (lätt för att få kolik hon med, gaskolik)
 
Se till att hästen får i sig mycket vatten; ha hink istället för vattenkopp (eller både och) och blanda betforen med mycket vatten (om du ger betfor).

Ge linfrökaka eller linfrö. Linfrö häller du hett vatten över och låter svalna.

Se till att hästen inte står allt för länge utan grovfoder.

När våren kommer och ev hagbyte ska ske så var extra noga med övergången till mer gräs.

Låt hästen gå i gräsrik hage hellre än en med lite gräs och därmed lättare att hästen får i sig jord.

Min häst får kolik ibland. Han äter pellets i alla fall men inte i några stora mängder. Tror inte att det har med saken att göra, han får inte förstoppning utan det verkar vara mer gaskolik. Han får lite betfor och så får han linfrö. dessutom får han B-vitamin. (vet har gett honom det när han hade kolik en gång...)
Han har både hink och vattenkopp. Han dricker helst ur hinken man har koppen att ta till om hinken blir tom.
Han har hö 4 ggr om dagen och kraftfoder 3. Det går inte att ge höt först oftast eftersom han inte äter det utan bara står och väntar på "det godaste" :crazy:

Sommartid har han hela tiden tillgång till gräshagen (den andra hagen blir inte heller lika nedbetad då) eftersom han fick ont i magen när han inte gick där.

Min pålle mår bra och har inte kolik så ofta nu (peppar, peppar...)

Hoppas att det går bra med din häst!!!

M.
 
Betfor är bra för att det innehåller mycket fibrar som håller tarmarna i arbete. Hästar som lätt får koliksymptom brukar fungera bra på betfor. Min förra häst fick symptom direkt om hon inte fick sin betfor en dag. Sedan beror det ju på vilken orsak det är till koliken. Betfor är alltså bra för att hålla igång magen så den inte blir förstoppad.
 
Hon var ganska låg i rang där, så kanske det inte blev så mycket grovfoder dagtid iaf.
Tack för tipsen, skall prova dem :)
 
Tack för flera mycket bra tips ! :)
Det har klarnat betydligt nu vad jag skall tänka på :idea:
 
Min häst fick rejäl förstoppning och blev inlagd på klinik för två år sen...
Fick då rådet av alla veterinärer (både distrikt och de på kliniken) att ge LINFRÖ! Det rensar magen på det mesta! Tar med sig sand o annat olämpligt och är lenande mot magen samt milt laxerande.
Sen dess har hon fått linfrökaka (Hippo lincubes) och har mått bra.
Hon får numera också mycket mer grovfoder (fick på gränsen för lite då...) och B-jäst ett par dl/dag. ALLT hon får är bra för magen: lusern, betfor, linfrö, b-jäst... (och givetvis hö, mineraler)
Sen är VATTEN viktigt också!! Väldigt viktigt!! Tror att det var DET som "utlöste" min hästs förstoppning eftersom jag ett par veckor innan det glömde ställa in en vattenhink till henne över natten... och hon brukar dricka MYCKET så en natt utan vatten+ torrt hö torkade nog ut magen på stackarn. Hon var vråltörstig på morgonen! (tror du jag hade dåligt samvete :crazy:) Detta kostade mig både MYCKET pengar och "svett o tårar"...

Hoppas att du klarar dig utan problem med din häst! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: Kristall10
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 124
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 257
Senast: miniola
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 898
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp