Lära häst att dricka ur vattenkopp?

N

Naggur

Min häst är 7 år och har alltid haft vattenhink. Han har stått på ställen som har vattenkopp, men ändå haft vattenhinken och druckit ur.
Skulle vara skönt om han lärde sig någon gång så man slapp hålla på med att fylla vatten hela tiden.
I stallet han står i nu finns det vattenkoppar. Har har stått där i ca 1,5 månad nu. har fyllt upp vattenkoppen, men han är inte intresserad. Han verkar även lite rädd för ljudet som låter när vattnet kommer...

Har nån några bra tips på hur man lär honom dricka ur vattenkoppen?

:bow:
 
Sv: Lära häst att dricka ur vattenkopp?

Jag visade min genom att själv dricka ur vattenkoppen, trycka så att det pyste och kom mera vatten.
Han lärde sig för han drack sen när jag såg på. Han hade aldrig haft vattenkopp förut.
 
Sv: Lära häst att dricka ur vattenkopp?

haha ja de kan väl vara värt att testa=)
 
Sv: Lära häst att dricka ur vattenkopp?

Vet inte heller hur man ska göra, min kan ju dricka ur vattenkopp, men gör det inte. Nu har han såndär automatisk som fyller sig själv utan att han behöver trycka och sån tycker han om men ändå verkar han inte dricka.. Fast han dricker å andra sidan pyttelite ur hinken när han har den också, så han kanske dricker fast det inte syns? Vet faktiskt inte ...
 
Sv: Lära häst att dricka ur vattenkopp?

Personligen är jag glad att min häst väljer vattenhink FÖRE koppen.. Dels för att jag kan hålla koll på hur mycket vatten hon får i sig och dels för att jag tycker det verkar jobbigt för både mule och öron att behöva hålla på med vattenkoppen. :angel:
 
Sv: Lära häst att dricka ur vattenkopp?

vad jag kanske egentligen ville säga var att jag inte tycker du behöver vara bekymrad om din häst inte vill dricka ur vattenkoppen - för det finns många bra anledningar till att behålla hinken i vilket fall :)
 
Sv: Lära häst att dricka ur vattenkopp?

När jag köpte min unghäst som bara stått med hinkvatten tidigare la jag ett äpple varje dag i vattenkoppen som jag höll så gått som torr, endast lite vatten på botten, när han sedan tog och började äta på äpplet tryckte han på koppen i samma veva och vattnet kom ut. Gjorde så i 4 dagar sen så fattade han galoppen.

Undertiden hade han så klart den vanliga hinken också. Sen finns de ju också hästar som faktiskt föredrar hinken framföt koppen. Men i alla fall, på min unghäst funkade äpplet bra :P
 
Sv: Lära häst att dricka ur vattenkopp?

Tack för tipset!
Ska testa det=)
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 017
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 945
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 021
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp