Längden på en graviditet???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lupin

Trådstartare
Satt och blev väldigt förvirrad igår kväll. Läste en bebis-bok (utgiven av Vi Föräldrar) och där stod att en graviditet oftast är 280 dagar lång, räknat från sista mensen, plus minus 10 dagar. Och rent logiskt verkar det ju vettigt, för en vecka är 7 dagar, 4 veckor är 28 dagar och 40 veckor sålunda 280 dagar. :idea:

Så jag tog fram kalendern och räknade 280 dagar från sista mensens första dag. Jättespännande! Och upptäckte att 280 dagar jämt var den 11/3, dvs i lördags. Blev jättenervös såklart. För enligt räknesnurrorna som BM och läkare använder sig så skulle 40 fulla veckor vara i början av april! Och ultraljudet = BF 5 april. Så enligt räknesnurra + UL är jag i slutet av v 37 men enligt räkna 280 dagar så har jag nu gått 40 veckor. :eek:

Snacka om att bli förvirrad! Vad är det som gäller? Hur ska man räkna? :confused:

Och kom inte och säg att man ska gå efter ultraljudet! För det är bara 5% som föder på BF...så att UL skulle vara en bra måttstock köper jag inte. 95% av alla gravida föder på en annan dag. Och jag VET också att bebisen kommer när den kommer. Finns ju inga bebisar som stannat kvar där inne, men det är inte det frågan gäller. :D
 
Sv: Längden på en graviditet???

Förtydligande: det är dessutom så att jag vet när jag hade ÄL, eftersom jag var på gynundersökning (cellproven skulle tas) och min gyn gjorde även ett VUL för att se så allt såg bra ut. Då såg hon tydligt att jag hade ÄL på gång inom högst ett par dagar. Och av någon anledning var vi som kaniner de följande dagarna. :o Så vi vet när bebisen tillverkades *hihi* :p
 
Sv: Längden på en graviditet???

Ännu lite mer info: jag har regelbunden mens med korta cykler på 25-26 dagar = tidigare ÄL runt dag 10-12.

Har läst att graviditeten oftast följer menscyklen. Dvs har man långa cykler får man en längre graviditet och tvärtom.
 
Sv: Längden på en graviditet???

Lupin skrev:
Och kom inte och säg att man ska gå efter ultraljudet! För det är bara 5% som föder på BF...så att UL skulle vara en bra måttstock köper jag inte. 95% av alla gravida föder på en annan dag. Och jag VET också att bebisen kommer när den kommer. Finns ju inga bebisar som stannat kvar där inne, men det är inte det frågan gäller. :D
Men ultraljudet ÄR faktiskt den bästa uppskattningen av när bebisen kommer. Detta för att ägget kan snurra runt lite olika länge mellan att det befruktas och att det fäster och börjar växa. Därför kan man få ett annat datum på UL trots att man vet exakt när man hade ägglossning. Och jag tror att ännu mindre än fem procent föder på datumet som beräknas efter senaste mens ;)

Det är bara det att man måste komma ihåg att det ÄNDÅ är ungefärligt. Ingen vet exakt vad som sätter igång en förlossning, men det är tydligt att det är en egenskap hos mamman som är ärftlig, dvs om man har graviditeter som är något längre eller något kortare än genomsnittet. Så gå du på UL-datum plus/minus två veckor är mitt tips! Och lycka till!! :bump:
 
Sv: Längden på en graviditet???

Hur förklarar du då en skilnad på 3,5 veckor? Jag har som sagt gjort flertalet VUL och UL, första VULet i v 7 och då var fostret i rätt storlek enl tiden räknat från sista mens/ÄL. Har varit så hela tiden! Så mitt ägg snurrade inte runt nån längre tid.

Det måste ju finnas en vettig anledning till att man beräknar en graviditet till just 280 dagar (+/- 10 d), dvs 40 veckor.

Pratade precis med en kompis och för henne skiljer det bara 3 dagar mellan räknat på 280 dagar och utsatt BF. Känns väldigt konstigt att det skulle skilja över 3 v för mig!

Räknat på 280 dagar så har jag ju passerat det datumet i helgen, så inte hör jag till de som födde på det datumet heller. Hur procenten än ligger.

Visst är det ungefärligt. Men det ska ju inte skilja flera veckor!
 
Sv: Längden på en graviditet???

Never mind! Upptäckte precis att jag tagit fel på datumen för sm! Väldigt pinsamt och jag rodnar över hela kroppen! Hade ju sista mens den 3/7 och inte den 4/6 som jag fick för mig... Skyller på graviditetshormonerna! *hihi*
 
Sv: Längden på en graviditet???

Tur för mig - så jag slapp försöka förklara den där skillnaden på tre veckor... ;) :D
 
Sv: Längden på en graviditet???

Japp! *hihi* Var en lättnad att upptäcka att jag räknat fel. Känner mig inte redo riktigt ännu, men det gör man kanske inte sen heller? Fick panik när jag trodde det gått 40 v redan nu i helgen...usch. Den kan ju iofs komma vilken dag som helst i alla fall, men då har de i alla fall inte räknat fel! Tack för hjälpen trots allt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 449
Senast: Sedna
·
Avel Hej! Då både jag och de 5 veterinärerna jag pratat med är förvirrade så skriver jag här i hopp om lite klarhet. Jag har ett sto som...
2
Svar
32
· Visningar
4 737
Senast: Nariko
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 021
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 643
Senast: Suspiria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp