Lämplig högiva

S

sarinon

Hästen i fråga är en nordisdam som går ute i stor gräshage från morgon till kväll. Så till frågan.

Är det lämpligt att ge 3 kg hö inför natten när hon står på stall?

Hon får dessutom en liten tuss på morgonen till kraftfodret innan hon går ut.

Mer/mindre?
Hon är rätt rund om magen kan tilläggas.
 
Jag gör lika till mina 2 Islänningar samt
litet mindre hö till Shettisen.
De måste ju ha något att tugga på under natten och
på morgonen innan jag rider dem till hagen får de både hö
och pellets :d Runda??? Yes! :smirk:
Jag brukar ge dem några bitar av morötter och äpple på kvällen också
och ibland pyttelitet havre eller "pellets", nu är jag riktigt illa
ute va.
De mår bra i alla fall!
 
Hej!

Jag tycker det låter lämpligt! Annars kan du ju gå ut och riva gräs, men det är ju lite jobbigt + att det ska vara på en åker el liknande där det är "fint" gräs. Ge hö det är bättre och en tids övergång är alltid bra.

Själv ger jag min fjording o shettis lite hö på kvällen, fast de går ute. Det brukar jag göra när de går på bete, de blir så lösa i magen annars! Fjordingen får runt 1-2 kg och shettisen får runt ett halvt kg.
Jag motionerar dem lite lätt under sommaren iaf, men det brukar inte märkas, runda o goa :D!

M.v.h. Lisa
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp