Lämna ut häst?

Puttan

Trådstartare
Hej!
Jag har många tankar och funderingar i huvudet just nu och tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig. Detta inlägget låter nog ganska knepigt och dumt, men jag hoppas att ni förstår ändå.

För några år sen fick vi ta över en maxad C-ponny, ganska gammal så meningen var att vi skulle äga honom resten av hans liv.

Men nu några år senare, börjar jag växa ifrån honom och jag känner att jag vill komma vidare och utvecklas i ridningen. Eftersom att han är ganska gammal (22år) vill jag inte att han ska gå lika mycket som han gjort tidigare.
Jag har fått ett tips som jag tycker låter bra, att vi skulle låna ut vår ponny på foder och att han står kvar i samma stall, medan jag ska ha en större häst som jag kan träna o tävla på foder själv.
Mina föräldrar tycker dock inte att idéen är något vidare bra. De tycker att vi borde ha kvar ponnyn och att jag kan skaffa en foderhäst efter ponnyn.
Hur skulle ni göra? Prata med min tränare? Försök sätta er in i min situation.
 
Sv: Lämna ut häst?

Hur gammal är du?
Finns det någon som vill ta ponnyn på foder?
Vad menar du med att växa ur, orkar hästen inte bära dig eller är det att du känner dig för stor?
 
Sv: Lämna ut häst?

Ja en halvfodervärd eller liknande hade nog kunnat gå bra, dvs t ex att hästen står kvar, ni ordnar med foder, hovslagare och veterinär vid behov men fodervärden står för skötsel av hästen och betalar allt förutom försäkring t ex.

Det blir ju bra om det är fodervärdens första häst, att den får hjälp med allt som rör hästens hälsa men har ändå huvudansvaret för träning och daglig skötsel.
 
Sv: Lämna ut häst?

Jag är 15 år, nja det är mer själva ridningen jag syftar på. Jag vill utvecklas i ridningen, träna och tävla. Det kommer jag aldrig göra med honom.

Jag vet ingen specifik person som vill ta honom på foder, idén var isåfall att vi skulle sätta upp lappar i stallet (ridskole vid sidan av privatstallet) o annons på hästnet/blocket.
 
Sv: Lämna ut häst?

Vilken besvärlig sits, din häst kan leva och må gott i tio år eller behövas tas bort i morgon, har din föräldrar tänkt på vad det egentligen innebär för dig? Om ni nu inte riktigt har smma ambitioner så kommer ingen av er att vara nöjd. Nu vet jag inget om hur du fick hästen och om det var krav/löften inblandade, men om ni haft den några år så kan du inte varit mycket mer än runt 12 och då är det svårt att förutse vad man vill om några år.

Ärligt talat så tror jag det där med att hitta en lämplig fodervärd att ta över hästen och ha kvar den tror jag blir svårt, det är dessutom en hel del risk för strul och konflikter om hästen står kvar men givetvis mindre risk att den missköts. Foderkontrakt kan också sägas upp, har ni råd att ha 2 hästar en tid om det skulle ske? Och att skaffa en ny foderhäst som du kan utvecklas med är inte alltid så lätt, är du inte lång/ kraftig för din ålder passar nog fortfarande ponny bäst för dig och kanske dblir det lättare att hitta en lämplig.

Prata med tränaren är alltid en bra idé, åtminstone om denne har samma syn som du, i så fall kanske tränaren kan hjälpa till och tala med dina föräldrar.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 038
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp