Lämna föl ensam i box -problem!!!!

C

calypso

Hej

Jag skulle behöva råd över att lämna mitt femmånaders föl ensam i boxen utan mamma.

Det går bra när mamma står på gången men om hon försvinner får ungen panik och reser sig för att försöka klättra över boxväggen/gallret.

Boxen är av förfabricerat slag med rejält galler så hon kan inte slå sig ut. Jag är dock livrädd att hon ska fastna med hoven i gallret.

Just nu sitter jag med henne och berömmer/fyarhenne när hon gör rätt/fel.

Gör jag rätt? Det värsta är att hon ger sig INTE och någon gång måste hon vara ensam själv.

Binder jag ris åt min egen rygg om jag 'väntar' tills dess att hennes hovar vuxit så att de med säkerhet inte går igenom?

Vad tror ni? Alla förslag från erfarna uppfödare mottages tacksamt.

Kan tillägga att jag hade för avsikt att sära på dem (nattetid) om ett par veckor.

Kanske även är intressant att veta att det är ett halvblodsföl det handlar om.

//Åsa
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Varför låter du inte fölet följa med, den är ju bara 5 månader och blir otrygg när den inte kan se sin mamma.
Har du annat sällskap till fölet i stallet när mamman inte är det?
Ju äldre fölet blir desto självständigare blir det.
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Jag som inte har något behov att ha mina ston utan fölen, brukar börja med att sära på en stund på kvällen så att sto och föl får äta kraftfoder var för sig. Helst i boxar vid sidan om varandra, och sedan när de ätit färdigt låta dem vara ihop under natten. Efter någon/några veckor så får fölet bli kvar i boxen hela natten men gå med mamma på dagen i hagen. Är stoet dräktig igen säger hon själv till när hon inte vill ha med fölet att göra. Är hon inte dräktig brukar jag dela på dem helt vid betessläppet. Under förutsättning att det inte är något annat som kräver att de delas tidigare. Som exempel hingstföl dom får inte gå kvar hos stona så länge.
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Min stora fölis gjorde likadant (nu 7mån) vi har också "standard" avstånd i gallret vilket inte kändes bra just med fastningsrisken. Jag gjorde helt enkelt så att jag köpte ett tätare galler från ett stängselföretag och satte upp på det befintliga gallret så var den faran undanröjd, fick även rådet att man kunde sätta en bit pressening/boxgardin för dörrgallret (om det är där de specifikt klättrar) då de då förstår mer att där finns ingen öppning. För mig har det dock funkat bra med extra gallret och när vi väl vågade lämna henne och hon insåg att hon inte kom ut så tog det bara två gånger innan hon stod hyffsat lugnt kvar själv (naturligtvis hade hon hästkompis kvar i boxen bredvid samt en som höll koll på henne dock utan att hon såg denne).
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Som någon sagt innan hon är ju bara fem.

Ta den i mindre delar istället så går det bra om någon måndad:)

Exempel:

1 föl i boxen medans mamma borstas utanför.
2 föl och mamma får äta lite foder i separata boxar.
3 mamma och föl står i olika boxar natte tid (jämte varandra till att börja med)
4 mamma tas ut från hagen(kan få lite mat utanför) eller gå lite med mamma i hage medans fölis får äta med sina andra kompisar i hagen.
5 Fölis lämnas i boxen med kompisar i andra boxar medan mamma går ut en liten stund, behöver bara var liten stund till att börja med.

Blir fölisen helt rabbiat så är det för att han är otrygg, stressa inte. Jag har aldrig haft problem med att fölet inte släpper mamma till slut när han blir trygg med andra hästar, sig själv och ägaren.
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Vi satte dit smalare galler just för att hon inte skulle kunna fastna med en hov. Nu började vi också tidigt med att hon skulle stå utan sin mamma. Vid fem månaders ålder brydde hon sig inte om mamma gick iväg, mer än att hon uppskattade att få hela boxen för sig själv ;)
Vi började ta ut mamman ur boxen redan när fölis var några veckor gammal. I början hade fölis hästsällskap inne, sedan människosällskap och kunde slutligen stå själv utan problem alls. Arg var hon i början men det gick över väldigt snabbt.
När fölis var fyra månader började mamman tävla igen och fölis var så lugn så.

Jag skulle tipsa dig att fortsätta träna på att fölet ska stå inne utan sin mamma. Snart dags för avvänjning...
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Först måste jag tacka för alla som svarat. Då det är första fölet slukar man allt som man kan komma över. Tyvärr kan man även göra misstag att lyssna på sådant man kanske borde förkastas som att ett föl ska kunna stå själv inne i ett stall.

Känner dock att jag vill förtydliga några punkter.

Fölet är lugn och trygg i boxen när mamma tas om hand om utanför. Hon är van att bli hanterad och omnämns som ´snäll och trygg´av flera som ser henne bl.a vet och hovslagare.

Hon är även lugn och trygg för nya miljöer. Hon brukar få följa med på skrittpromenader som handhäst med sin mamma.

Hon trygg med polarna i hagen och har där iget stort behov av att vara nära mamma. Tyvärr är polarna vuxna hästar som kanske inte busar så mkt som fölet skulle vilja men speciellt valacken är en underbar velourpappa.

Har nu läst flera inlägg om avvänjning och ser att fler förespråkar att man väntar (7-8 månader). Den främsta anledningen till att jag vill avvänja henne är att säkrare kunna kontrollera foderstaten men jag tror att jag tar till att binda upp mor och dotter vid varsin krubba istället.

Efter avvänjningen är den lägre planen är att låta de gå tillsammans på dagarna fram till betet för att då sära dem helt under 1-3 månader.

Fler åsikter mottages tacksamt.

Mvh //Åsa
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

OM hon är trygg med övriga flockan i hagen, kan hon då inte vara kvar DÄR när mamman går ut därifrån?
SÅ brukar jag göra med mina föl, som ofta faktiskt vägrat följa med mamma ut ur hagen redan vid 1-2 månaders ålder!!
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Man kan sätta upp en plyfa skiva om man vill eller låta den gå kvar i hagen hoss dom andra. Vi börjar med att dela våra fölisar korta stunder redan vid 30 dagars ålder så vi har aldrig dessa problem. Men börja med korta stunder och tro mig, hon kommer att ge sig.
Lycka till.
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Först måste jag tacka för alla som svarat. Då det är första fölet slukar man allt som man kan komma över. Tyvärr kan man även göra misstag att lyssna på sådant man kanske borde förkastas som att ett föl ska kunna stå själv inne i ett stall.

Känner dock att jag vill förtydliga några punkter.

Fölet är lugn och trygg i boxen när mamma tas om hand om utanför. Hon är van att bli hanterad och omnämns som ´snäll och trygg´av flera som ser henne bl.a vet och hovslagare.

Hon är även lugn och trygg för nya miljöer. Hon brukar få följa med på skrittpromenader som handhäst med sin mamma.

Hon trygg med polarna i hagen och har där iget stort behov av att vara nära mamma. Tyvärr är polarna vuxna hästar som kanske inte busar så mkt som fölet skulle vilja men speciellt valacken är en underbar velourpappa.

Har nu läst flera inlägg om avvänjning och ser att fler förespråkar att man väntar (7-8 månader). Den främsta anledningen till att jag vill avvänja henne är att säkrare kunna kontrollera foderstaten men jag tror att jag tar till att binda upp mor och dotter vid varsin krubba istället.

Efter avvänjningen är den lägre planen är att låta de gå tillsammans på dagarna fram till betet för att då sära dem helt under 1-3 månader.

Fler åsikter mottages tacksamt.

Mvh //Åsa

Men det låter väl bra, ser inga problem om hon är trygg med kompisar osv. Lät då dom stå inne med henne i början också. Om fölet är tryggt med att mamman är på gången så fixar fölisen väl att dom får mat i två separata boxar när du tar in dom på kvällen? i början kan du ju släppa tillbaka fölet efter några minuter och senare utöka till hela natten när hon blivit exp 6 mån.
Gå på det som känns bäst, visst man skall inte bli "hynsig" bara för att fölis blir lite sur om mamma står i egen box men jag ser heller ingen anledning till att stressa och känna obehag när man separerar dom. Som sagt några minuter i början till det känns OK att ha dom i varsin box äver natten;)
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Varför ska man förkasta det?

Instämmer jag med i den frågan. Har mina föl ensamma i mammans box från dag 1 i korta stunder, när det sedan är dags för avväjning så är det inte mina föl som är otrygga och mest ledsna. De är vana vid att få stå själva och ser nog inget konstigt i det.
Detta var guld värt då vi fick ta bort ett fölsto när fölet bara var 5 mån gammalt i somras.
Redan efter några veckor väljer dessutom en del föl att stanna kvar i flocken när mamma går in.
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Jag lämnade mitt föl ensam en stund medans jag red/rider. hon är i dag 6 månader och står snällt inne.

Från början (ca 3 månader gammal) tog jag bara ut mamma och gick ca fem minuter. Samtidigt som någon var kvar i stallet + andra hästar.
Sen ökade jag och gav samtidigt lite foder i krubban. Nu står hon och äter och bryr sig inte om att mamma går.
Nu kan hon stå helt ensam i stallet utan problem. Hon har till och med lagt sig en gång.
Hon får kraftfoder och hö som oftast är slut när jag kommer tillbaka.


och ja, hon hoppade på boxdörren i början och gnäggade. Men hon märkte att mamma kom tillbaka igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Instämmer jag med i den frågan. Har mina föl ensamma i mammans box från dag 1 i korta stunder, när det sedan är dags för avväjning så är det inte mina föl som är otrygga och mest ledsna. De är vana vid att få stå själva och ser nog inget konstigt i det.
Detta var guld värt då vi fick ta bort ett fölsto när fölet bara var 5 mån gammalt i somras.
Redan efter några veckor väljer dessutom en del föl att stanna kvar i flocken när mamma går in.

Jo, eftersom mitt sto reds tämligen omgående så fick ju fölis lära sig att vara själv. Ridturer är utmärkta för det tycker jag.
I början stod hon inne men från någon månads ålder gick hon ute själv med sin lekfarbror. Vid fyra månaders ålder, kan ha varit tidigare också, kunde hon gå ensam ute utan att ens titta efter andra hästar. Inne stod hon lugnt från hon var kanske en månad gammal.
Avvänjning och flytt gick som ett nafs. Varken sto eller föl gnäggade efter varandra en enda gång.
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Jag började rida min medryttarhäst när hennes föl var ca 3 månader. Då fick fölet stanna i stallet med andra hästar, och i början övervakad av någon, under tiden. Nu kan fölet stå ensam i stallet och mumsa hö medan vi är ute på en ridtur. Visst gnäggades det en del i början, och den lilla är glad att stoet kommer hem igen, men några problem har vi inte haft.
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Hej

Jag skulle behöva råd över att lämna mitt femmånaders föl ensam i boxen utan mamma.

Det går bra när mamma står på gången men om hon försvinner får ungen panik och reser sig för att försöka klättra över boxväggen/gallret.

Boxen är av förfabricerat slag med rejält galler så hon kan inte slå sig ut. Jag är dock livrädd att hon ska fastna med hoven i gallret.

Just nu sitter jag med henne och berömmer/fyarhenne när hon gör rätt/fel.

Gör jag rätt? Det värsta är att hon ger sig INTE och någon gång måste hon vara ensam själv.

Binder jag ris åt min egen rygg om jag 'väntar' tills dess att hennes hovar vuxit så att de med säkerhet inte går igenom?

Vad tror ni? Alla förslag från erfarna uppfödare mottages tacksamt.

Kan tillägga att jag hade för avsikt att sära på dem (nattetid) om ett par veckor.

Kanske även är intressant att veta att det är ett halvblodsföl det handlar om.

//Åsa

Kan du inte hänga upp nåt, eller sätta bräda för gallret på nåt sätt? Så hon inte riskerar att fastna? För övrigt så är det ingen fara om hon stegrar, hon lär sig att mamma kommer tillbaka och lugnar sig mer för varje tillfälle!!
Min fölunge flyttade hemifrån redan vid 5 månaders ålder .. Men ja började redan vid 3 månaders ålder att lämna honom i boxen vid ridturer, typ började med 15 minuter och hade alltid någon av de andra hästarna i en box bredvid. :bump:
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Jag tycker man ska vänja dem vid att mamma går men kommer tillbaka tidigt. I början bara som du gjort med att mamma är utanför boxen. Sen att hon går ut och vänder på stallplanen. SåÅ lite mer och mer.
Att sitta hos ungen är bra så kan du prata lugnande.

Vi hade en valack som "barnvakt", boxgranne och med i flocken. Han har lugn loch trygg och vi satte fölisarna hos honom i en stor box när mamman gick ut = mycket lugnare. De fick även bo hos honom i den stora boxen första tiden när vi skilde dem från mamma, vilket gjorde att det aldrig blev ett problem. (De fick gå med mamma dagtid sen i flocken)

MEn det gäller att man har rätt "barnvakt" som är trygg för fölis och snäll i alla lägen.
 
Sv: Lämna föl ensam i box -problem!!!!

Har du provat att ta in fölis själv medan mamma är kvar ute? De brukar ju bli stressade just när mamma går iväg men om fölis får komma in och tex äta kanske det går lättare. Gillar den mat blir den snart motiverad att gå in och så småningom kan den stå kvar längre även efter att den ätit färdigt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ett problem med min nya häst på 3 år, hon kan inte lämnas ensam varken i hagen eller boxen. I boxen stegrar hon sig emot boxväggen...
Svar
4
· Visningar
1 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp