lägga foderjäst i blöt?

nira

Trådstartare
Är det farligt att lägga foderjäst i blöt tillsammans med betfor?
Började ge pållen det idag, och pjollig som jag är så blev jag lite orolig.
Kan jästen jäsa och bli konstig om den ligger i blöt i max två timmar? Om jag blandar ner den i betforen och häller på vatten?
:confused:

Någon som har en aning?

Tack på förhand
 
Vad komiskt, för den frågan har jag osså tänkt undra, men ej kommit mig för ännu...
Gör precis som dig och lägger foderjästen i blöt med betforen. :)
 
Jag brukar blanda jästen med vatten separat.
Ger aldrig betfor och jäst samtidigt, så jag vet inte.

Skulle det verkligen kunna börja jäsa ifall du blöter med kallt vatten?

Du får göra en "test-jäsning" och se... :)
 
Nej den börjar inte jäsa och blir konstig. Ger min foderjäst ihop med betforen och det lägger jag i blöt på kvällen och det ges på morgonen.
De flesta jag känner gör likadant så det är ingen fara. Kvinnan som äger stallet har gjort så i över 20år till sina hästar. :)
 
I foderjäst är jäst svamparna "döda" så dom aktiveras aldrig oavsett temperatur eller socker.

I vanlig jäst(bakjäst) lever jäst svampen och den aktiveras vid 37 grader och med en viss % socker ökar jäsningen.
 
Men, varför lägga foderjästen i blöt med betforen??? Jag ger också foderjäst (vbl stoet får 0,2kg och ponnyn får 0,1 kg per dag) och jag blandar i det i den uppblötta betforen precis innan fodringen, tillsammans med övriga "ingredienser". Förklara gärna varför ni *blötlägger* foderjästen!
 
Förmodligen för att man gör ordning kvällsmat och morgonmat i varsin hink som ges av någon annan än en själv!

Brukar funka så när man hyr stallplats!
 
Det går bra, men vissa sorter är inte lämpade då det blir som cement i hinken vid blötläggning. Har en sådan sort nu, köpt från Granngården. Katastrof om man inte kan blanda direkt vid givan för den ryker så f-at.

MVH/
 
min häst får ett mål betfor om dagen, som jag blandar på eftermiddagen och ges någon timme efteråt. i den får han salt och numera även foderjäst, som jag blandar ner i den torra betforen och sedan blötlägger samtidigt.
resten av dagen får han havre och morötter, där jag inte kan blanda ner varken saltet eller foderjästen, eftersom det kommer att hamna på botten av krubban och inte bli uppätet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 071
Senast: Messy
·
Foder & Strö För första gången på evigheter ska jag nu börja fodra med havre och betfor igen,då nya hästen äter det i dagsläget. Är inte alls hemma...
Svar
10
· Visningar
1 660
Senast: IngelaH
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 708
Senast: Luleå
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 056
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp