Lädr eller gummibukjord??

tinafinis

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet olika sorters bukjordar?
Är gummi eller läder bäst?

Hållbarast antar jag läder är..
Min i gummi håller på att gå sönder (sprickor) så ja måste köpa ny!

Sv: Lädr eller gummibukjord??

De där är väl en smak sak men jag tycker bäst om gummijord:)

Ok nä ja tänkte mest om någon av dom var bättre för hästen etc.
Varför gillar du gummit bäst?

jag gillar gummigjorden bäst. den e ju elastisk - så man behöver inte dra den lika hårt. sen gillar jag att den göljer hästen på et bättre sätt.

jag smörjer min gummigjorde med läderolja regelbundet, då spricker den inte. den spricker när den blir torr. bukgjordarna är ju väldigt utsatta.

jag diggar syntet gjorden, eller vad man nu kallar materialet. Min pålla får inget skavav den som hon får av gummi...

bilder_till_webbutik_151.jpg

så ser neopren gjordn ut den är ju mjuk men stum om en lädergjord.

jag har gummigjord hemma o i löp en med resår på sidorna sån här :

bilder_till_webbutik_149.jpg

jag gillar gummigjorden bäst. den e ju elastisk - så man behöver inte dra den lika hårt. sen gillar jag att den göljer hästen på et bättre sätt.

jag smörjer min gummigjorde med läderolja regelbundet, då spricker den inte. den spricker när den blir torr. bukgjordarna är ju väldigt utsatta.

Intressant, det funkar tyvärr inte på Racing Tacks gummi som löses upp av oljan.

Men allvarligt, jag har URGAMLA gummigjordar som håller ännu, inte en enda har blivit så dålig att den riskerar att gå sönde ännu och då vann jag ponny-SM 1981 med en av dem. :idea: Och JA, jag håller koll på dem eftersom de är så gamla.

Jag har en lädergjord också som hängde med en begagnad QH-sele som jag köpte, jag upplever att den skaver lättare även om jag inte tycker jag behöver dra den hårdare.

jag har fått denna sele av en gubbe när ja slutade jobba i ett travstall. Den är nog urgammal o den var o är i fint skick. först nu som gummit börjar spricka. kan bero på att den legat i min tävttstuga där de e några grader för varmt.

Neopren gjord , så hette det ja :idea: inte syntet:angel: en sån har jag, som JAG tycker är toppen. Har haft gummigjord förut men med ett selunderlägg på för skav.

Gillar gummigjordar, men har problem med sprickor trots rätt nya grejer fast jag smörjer och håller efter

jo så får jag också göra ha bukgjordsunderlägg så den inte skaver...kommer bli jobbigt om gummit spricker då hela selen är ljusbrun ;) inte så snyggt med annan färg på gjorden ;)

Finns de speciellt smörj till dessa gummijordar? Eller vad anväder ni er av? Läderolja?

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 065
Senast: Niyama
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 756
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
982
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka