Lädertvål utan glycerin?

ylvalill

Trådstartare
Har alltid fått lära mig att till läder använder man glycerintvål, men nu när jag köpte min nya sadel så stod det i skötselråden att man inte!! fick använda rengöringsprodukter som innehåller glycerin eftersom det kan göra att sadeln tappar färgen. En snabb koll visade att min tidigare favorit Curium Soap från Veredus diskvalificerar sig, så vad använder man då? Tydligen ska Lippo ha egna lädervårdsprodukter, men de verkar inte vara helt lätta att få tag på så det hade ju varit bra att ha alternativ. Är det bara jag som missat detta med att man inte ska ha glycerintvål på sadlar eller är detta nåt nytt?

Har alltid fått lära mig att till läder använder man glycerintvål, men nu när jag köpte min nya sadel så stod det i skötselråden att man inte!! fick använda rengöringsprodukter som innehåller glycerin eftersom det kan göra att sadeln tappar färgen. En snabb koll visade att min tidigare favorit Curium Soap från Veredus diskvalificerar sig, så vad använder man då? Tydligen ska Lippo ha egna lädervårdsprodukter, men de verkar inte vara helt lätta att få tag på så det hade ju varit bra att ha alternativ. Är det bara jag som missat detta med att man inte ska ha glycerintvål på sadlar eller är detta nåt nytt?
Det som tidigare varit standard - att inte tvätta läder med annat ÄN glycerintvål - är nu plötsligt ute?

Läste också detta häromdagen på någon sida att man ska använda tvål utan glycerin för att det torkar ut. Däremot har jag inte snubblat på någon annan vettig källa till påståendet att man avråder från glycerin, utan tvärtom.
Att man inte ska tvätta in absurdum, och smörja med något mjukgörande, är vettigt för mig för att hålla en sadel i bra skick.

Någon mer som har bättre belägg för ovan påstående?

Jag tolkade det inte som att det var för att glycerinet skulle vara skadligt för lädret, utan att det var färgen som kunde vara känslig för glycerin. Med tanke på hur många man hör som har problem med att deras nya sadlar tappar färgen så blir man ju lite orolig...

En del färg kan påverkas av glycerin, ja. Det beror lite på hur och med vad de färgat in lädret. Men jag tror att det kan ha att göra med vad som är i tvålen för övrigt också - en del här på Buke har t.ex. erfarit att en del svarta sadlar blivit grönaktiga av Stübbens tvål vilket jag själv aldrig märkt av. (Svart bleks inte helt sällan åt grönt.)

Vegetabiliskt garvat läder släpper generellt färg lättare än kromgarvat (vilket dock inte betyder att veg.garvat = undvik glycerin. Släpper färg betyder inte heller att lädret får stora fläckar t.ex. - nytt läder kan generellt släppa lite färg om det finns ett "överskott", lite som nya kläder t.ex. också kan göra).

(Jag har tyvärr inget tips om glycerinfri tvål, eftersom jag inte haft problemet med någon av min utrustning. Men jag har fått lära mig att det kan hända att färgen t.ex. "mattas av" något om färgningen påverkas av sadeltvålen t.ex. Dock brukar det "återställa sig" med ett par smörjningar om man då byter medel, såvida medlet inte innehåller något som skadat lädret.)

Fast det händer att jag har vägarna förbi Kungsbacka också, så då kan jag ju passa på och kolla. Tack för tipset! :)

Jag tolkade det inte som att det var för att glycerinet skulle vara skadligt för lädret, utan att det var färgen som kunde vara känslig för glycerin. Med tanke på hur många man hör som har problem med att deras nya sadlar tappar färgen så blir man ju lite orolig...
Det har jag hört tidigare, att för ihärdigt tvättande med glycerintvål kan få läderfärgen att släppa. Men inte att det skulle vara skadligt för lädret i övrigt?

Riktig såpa.

Liknande trådar

Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 468
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka