lädertömmar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 242

kol

Trådstartare
hoppas att det är rätt tråd. Vad anser ni om lädertömmar kontra syntettömmar? jag har kört häst i många år och med lädertömmar och syntet, men konstigt nog så föredrar jag syntet. Jag upplever att lädertömmar töjer sig så mycket att du får konstant tryck i hästens mun, medan du om du är mjuk i handen kan känna hästen svälja med syntet. någon annan som upplever det så? jag tycker ochså att man inte får tycka om andra än lädertömmar "så är det" om man frågar andra kuskar ute:confused: vad tycker ni?

Sv: lädertömmar

Tror du får fler o bättre svar under forumet "körning".. Själv har jag inte använt så mkt mer än syntet, o tycker det funkar bra..

Jag tycker inte om syntettömmar, känns som att dom är på tok för lätta att hålla i, och att man inte riktigt får något grepp om dom.

Lädertömmar känns rejälare att hålla i, och hållbarheten har hittils varit bättre på tömmarna i läder än dom i syntet. Greppet är enligt mig oslagbart.
Lädertömmarna har inte töjt sig, och inte varit "sega" på något sätt.

Dock är inte jag så värst bra på körning, och numera kör jag nästan inget alls så jag borde inte yttra mig om detta! ;)

/ Loriey

min häst går med syntet(gummi med nylonförstärning) i lopp och hemma jag gillar det lät o rengöa också... kör dock dagligen med lädertömmar eftersom tränaren jag jobbar hos använder det. kännr ingen skilnad

Kör helst med lädertöm, synteten blir så vassa i handen och sen löper lädertömmen bättre i tömringen också eftersom de är lite tyngre.
Tycker jag :)

Tycker att kontakten blir bättre på lädertöm. Om lädertömmen töjer sig är det nog ingen bra kvalitet.

Jag har använt olika sorters lädertömmar, inkl. tärnsjö. att dom töjer sig är kanske fel uttryckt snarare fjädrar, men visst är det bättre med läder när man tömkör eftersom man får fladder på syntettömmar i vinden. det blir lite vasande om väderet om det blåser. jag önskade mig tyngre tömmar av syntet eller kanske tömmar som är hälften var, har någon prövat dessa? jag har inte

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med... 2
Svar
35
· Visningar
4 447
Senast: super
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Bullen22
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring