Lådcykel istället för bil?

Lådcykel istället för bil?

  • Nej aldrig

    Röster: 25 46,3%
  • Ja funkar fint

    Röster: 2 3,7%
  • Ja om den har el

    Röster: 28 51,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    54
Nej, för egna små barn hade jag valt lådcykel. Jag har cyklat med påhängscykel mycket som sagt, men det har varit till grejer på fritiden. Inte till skolan i ottan i januari.

Ska man använda cykel mycket i en barnfamilj, tror jag att man relativt regelbundet ser hur behoven ändrar sig (pga barn växer) och får byta ut cykeln då och då. Lådcykel några år, andra lösningar andra år. Typ.

Det tror jag med!
 
Jag cyklar också året om med mina barn, tycker bara påhängd cykel bak verkar svårt, har ändå en hel del snö där jag bor så ser verkligen inte hur jag skulle ta mig fram med påhängd cykel, men kanske går lättare än jag tror för har inte testat, men ser svårt ut när slirigt och drivsnö, min lådcykel klara det nästan alltid utan problem. Mina barn är inte heller pigga nog att alltid sitta själva och trampa på alla turer vi är ute på..,
Största behovet jag ser just nu, iom att vi får skolskjuts till stora, är utflykter/handling samt lilla barnet till förskola om ett år.

Två bilar just nu är ju mest så man inte ska bli helt fast hemma en dag eller två om den andra behöver bilen.
 
(Sen är ju tiden en faktor som är svår att förändra. Fler är singlar, fler förväntas göra mer per dygn. Kan man spara en timme eller mer om dagen på att köra är det nog ett svårt hinder att komma över)
Det här är absolut sant för oss.
Att åka bussen till jobbet tar drygt en timme mer per dag jämfört med bilen.
Så viss bekvämlighet måste offras om man bara har en bil.
 
Vad hade du för modell? :)
Hade en cargobike, med el. El var avgörande för att den faktiskt skulle användas, kände jag. Annars är det lätt att det känns för jobbigt/tungt och jag vet att både jag och pappan lätt hade valt bil istället.
Ett till tips är förresten att ha sele eller dylikt bärdon till minstingen. Så himla smidigt att kunna parkera cykel nära aktivitet, hiva upp barn i sele och sen vara "klar".
 
Jag funderade över samma sak när barnen var mindre.

Men det blev ett nej.
Sommartid med frisk kropp, ej stressad, ingen huvudvärk, sol och varmgrader - JA !

Vintertid med tjock oplogad nysnö i snöstorm i mörker, viktigt jobbmöte direkt på morgonen. Eller griniga/trötta barn i decemberregn. Eller hem från jobbet med huvudvärk och hungriga barn som sitter och slåss med varandra, eller bara det om man behöver hämta ett sjukt barn på förskolan..inte roligt att cykla med magsjukt barn oavsett årstid. Eller om man själv bryter armen eller liknande, hur löser man det då?

Så jag skulle vilja säga JA, men min verklighet sa NEJ.
Det där beror nog mycket på alternativen som erbjuds. Det var ju min verklighet (om jag inte ville promenera) en tid. Dock "bara" epilepsi som var problem. Det förekom att jag tog pauser för att vänta ut ett ep-anfall men det var ju mer begränsad tid. Inte konstant såsom huvudvärk. Däremot är ju oplogad snö ett elände. Rasade ner en mer rejäl snösmocka vid ett tillfälle och det gick verkligen inte att cykla i. Barnen fick vara hemma från förskolan den dagen. Jag gav upp efter att ha kämpat en halvtimme och bara kommit en sådär 100 meter med barn i cykelvagn 🤣
 
Tack!

Trafiksäkerhet är visserligen mycket viktigt men att vägarna är cykelbara har jag redan bedömt, det var andra aspekter jag ville ha input på 😅
Och några bra tips har jag fått :)
Lycka till med cyklandet! :) Jag är rätt sugen själv på en trehjulig lastcykel med el. Det skulle vara klart smidigare för storhandling o dyl än att sitta fast i bilköer för såna ärenden. I min och angränsande närförorter är det hyfsat vanligt att skjutsa sina förskolebarn med lastcykel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 140
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 645
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 615
Senast: Torktumlare
·
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 048
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp