Lådcykel istället för bil?

Lådcykel istället för bil?

  • Nej aldrig

    Röster: 25 46,3%
  • Ja funkar fint

    Röster: 2 3,7%
  • Ja om den har el

    Röster: 28 51,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    54
Lådcykel well elcykel med vagn tycker jag låter bra. Sedan gäller det att fundera på vilken typ av lådcykel man vill ha. Trehjulingar har jul oftast en större låd, med mer plats, men är hemska att svänga med, har hänt att jag tagit kurva för snabbt och ena framhjulet lättat från marken. Tvåhjulingar har oftast lite mindre låda, och Blair ju lite längre, men funkar lite bättre i kurvor. Har dock inte kört barn med sådana, så vet inte hur de fungerar på den punkten.

Men om du känner att det går att cykla på de vägar du har, så gör det.
Tack, ska tänka på det!

Ja sidospåret med hur farligt det är ser jag som rätt irrelevant just för oss och hur det ser ut här :)
 
Jag funderade över samma sak när barnen var mindre.

Men det blev ett nej.
Sommartid med frisk kropp, ej stressad, ingen huvudvärk, sol och varmgrader - JA !

Vintertid med tjock oplogad nysnö i snöstorm i mörker, viktigt jobbmöte direkt på morgonen. Eller griniga/trötta barn i decemberregn. Eller hem från jobbet med huvudvärk och hungriga barn som sitter och slåss med varandra, eller bara det om man behöver hämta ett sjukt barn på förskolan..inte roligt att cykla med magsjukt barn oavsett årstid. Eller om man själv bryter armen eller liknande, hur löser man det då?

Så jag skulle vilja säga JA, men min verklighet sa NEJ.
 
Jag funderade över samma sak när barnen var mindre.

Men det blev ett nej.
Sommartid med frisk kropp, ej stressad, ingen huvudvärk, sol och varmgrader - JA !

Vintertid med tjock oplogad nysnö i snöstorm i mörker, viktigt jobbmöte direkt på morgonen. Eller griniga/trötta barn i decemberregn. Eller hem från jobbet med huvudvärk och hungriga barn som sitter och slåss med varandra, eller bara det om man behöver hämta ett sjukt barn på förskolan..inte roligt att cykla med magsjukt barn oavsett årstid. Eller om man själv bryter armen eller liknande, hur löser man det då?

Så jag skulle vilja säga JA, men min verklighet sa NEJ.
Mamma cyklade året om med mig.. visserligen tre km men lite tuffare väg. Man får ha bra regnställ :angel:
Men ja det är sånt man får fundera över såklart. En bil kommer fortsätta finnas.
 
Mamma cyklade året om med mig.. visserligen tre km men lite tuffare väg. Man får ha bra regnställ :angel:
Men ja det är sånt man får fundera över såklart. En bil kommer fortsätta finnas.

Bor ni nedåt Sverige? :)
Som sagt, min verklighet är ett liv med migrän, sjuka barn, decimeterdjup snö 07.00, och bråkande barn, och en i princip obefintlig kollektivtrafik (dvs ingen plan B om cykel inte fungerar).

Men har man bättre förutsättningar och tillräckligt med energi för att orka med när det händer något (tex vakna med molande huvudvärk) men ändå orka med familjens morgonbestyr och cykla in så absolut! Tror det är ett superbra sätt att få in mer vardagsmotion och frisk luft :)
 
Bor ni nedåt Sverige? :)
Som sagt, min verklighet är ett liv med migrän, sjuka barn, decimeterdjup snö 07.00, och bråkande barn, och en i princip obefintlig kollektivtrafik (dvs ingen plan B om cykel inte fungerar).

Men har man bättre förutsättningar och tillräckligt med energi för att orka med när det händer något (tex vakna med molande huvudvärk) men ändå orka med familjens morgonbestyr och cykla in så absolut! Tror det är ett superbra sätt att få in mer vardagsmotion och frisk luft :)
Nedåt från dig tror jag 😅
Inga problem med migrän heller, och behöver inte iväg längre än till brevlådorna förrän nästa vår/sommar när lilla börjar förskolan.

Kanske ska testa att vara utan extra bil under föräldraledigheten helt enkelt :)
Funkar det kan man köpa cykel för att inte bli lika bunden..
 
Jag funderade över samma sak när barnen var mindre.

Men det blev ett nej.
Sommartid med frisk kropp, ej stressad, ingen huvudvärk, sol och varmgrader - JA !

Vintertid med tjock oplogad nysnö i snöstorm i mörker, viktigt jobbmöte direkt på morgonen. Eller griniga/trötta barn i decemberregn. Eller hem från jobbet med huvudvärk och hungriga barn som sitter och slåss med varandra, eller bara det om man behöver hämta ett sjukt barn på förskolan..inte roligt att cykla med magsjukt barn oavsett årstid. Eller om man själv bryter armen eller liknande, hur löser man det då?

Så jag skulle vilja säga JA, men min verklighet sa NEJ.
Jag bor i Stockholm, kanske är det söderut men cyklar året om och är nog typ bara nåt enstaka tillfälle det inte gått pga snö, de tillfällena hade det inte varit ett alternativ att köra bil heller. Tror kanske nyckeln är att ha elcyklel om man inte är jättefriskspprtig. Det tar bort nästan allt jobbigt med att cykla (motvind och uppförsbackar..). Mina barn slåss ibland, men det hade de garanterat gjort i en bil också.. och hellre magsjuka i cykel än i bil om jag får välja ;)
 
Jag hade lådcykel tidigare, när jag bodde i stan. Hämtade och lämnade barn på förskola 3,5 km bort och sen upp till tåget ungefär lika långt, storhandlade, gjorde utflykter etc. Den var ett riktigt bra transportmedel, och svalde massor av last. När lillasyster var från ca 4 månader åkte hon i ett babyskydd jag monterat fast i botten (innan dess vågade jag inte köra med den).
Barnen sitter ju rätt skyddade från väder och vind med ett överdrag, och kan gosa ner sig med filtar vid behov dessutom. Mina barn älskade den 😍
 
Jag hade lådcykel tidigare, när jag bodde i stan. Hämtade och lämnade barn på förskola 3,5 km bort och sen upp till tåget ungefär lika långt, storhandlade, gjorde utflykter etc. Den var ett riktigt bra transportmedel, och svalde massor av last. När lillasyster var från ca 4 månader åkte hon i ett babyskydd jag monterat fast i botten (innan dess vågade jag inte köra med den).
Barnen sitter ju rätt skyddade från väder och vind med ett överdrag, och kan gosa ner sig med filtar vid behov dessutom. Mina barn älskade den 😍
Vad hade du för modell? :)
 
Landsvägar med 70 begränsning "på landet" saknar väldigt ofta breda vägrenar, cykelbana och belysning.

Jag skulle inte vilja vara hänvisad till att cykla längs vägen till vår närmaste busshållplats (ca 12 km) under den del av året när det är mörkt och halt. I praktiken inte heller under den ljusare delen av året eftersom det är smalt och kurvigt och hög frekvens av timmerbilar, grusbilar, samt att "det körs ganska fort".

Men vem har påstått att du borde cykla där?

Jag kanske missförstod omröstningen i TS men jag utgick från att den handlade om ifall folk tyckte att TS skulle testa med lådcykel istället för bil. Inte en fråga ifall respektive användare skulle välja lådcykel istället för bil åt sig själv. Det är väl till föga hjälp för @Blyger 😅
 
Jag bor i Stockholm, kanske är det söderut men cyklar året om och är nog typ bara nåt enstaka tillfälle det inte gått pga snö, de tillfällena hade det inte varit ett alternativ att köra bil heller. Tror kanske nyckeln är att ha elcyklel om man inte är jättefriskspprtig. Det tar bort nästan allt jobbigt med att cykla (motvind och uppförsbackar..). Mina barn slåss ibland, men det hade de garanterat gjort i en bil också.. och hellre magsjuka i cykel än i bil om jag får välja ;)

Har släkting som jobbar i sthlm och det är enligt honom stor skillnad på snömängderna 😄
 
Men vem har påstått att du borde cykla där?

Jag kanske missförstod omröstningen i TS men jag utgick från att den handlade om ifall folk tyckte att TS skulle testa med lådcykel istället för bil. Inte en fråga ifall respektive användare skulle välja lådcykel istället för bil åt sig själv. Det är väl till föga hjälp för @Blyger 😅
Tack!

Trafiksäkerhet är visserligen mycket viktigt men att vägarna är cykelbara har jag redan bedömt, det var andra aspekter jag ville ha input på 😅
Och några bra tips har jag fått :)
 
Tack!

Trafiksäkerhet är visserligen mycket viktigt men att vägarna är cykelbara har jag redan bedömt, det var andra aspekter jag ville ha input på 😅
Och några bra tips har jag fått :)
Jag har gjort mig bilfri, och då köpte jag en elcykel. Jag cyklar varje dag året om, vanliga dagar ungefär två mil/dag, och sen varierar det.

Jag har vuxna barn, så den delen slipper jag tänka på. Jag har ett barnbarn. Han har cyklat mycket med mig på en sådan påhängscykel som finns på bild i tråden. Vi cyklade så ca två gånger i veckan i flera år. Han älskade det. Nu är han stor nog att cykla på egen cykel.

Jag har en liten kärra som jag använder om jag köper något lite större eller så. Vanliga matinköp löser jag med cykelväskor.

Måste jag ha bil vid något tillfälle, så hyr jag en. Krisar något tar jag taxi.

Eftersom det är så dyrt att äga en bil frigörs så mycket pengar att det lönar sig ändå. (Men det är högst två gånger om året jag behöver hyrbil, taxi ungefär lika sällan.) Jag har såklart bra regnkläder etc, men det ryms också lätt i budgeten när man tänker på att det är istället för bil. Dubbdäck på elcykeln på vintern.

Kollektivtrafik finns där jag bor, men jag cyklar i princip alltid och överallt. Ska jag långt, säg 35 mil, finns tåg eller hyrbil.

Behöver jag transportera häst hyr jag b-kortslastbil. Skulle jag behöva åka akut till veterinär med hästen, finns transportör/"hästambulans" att tillgå (och vänner, man hjälps ju åt i kris).
 
Bilden visar ju att två barn är med.
Jag som ändå är stor cykelentusiast och cyklar överallt med mina barn tror inte alls på den där lösningen heller. Säker trevligt en sommardag när solen skiner och barnet är piggt och glatt. Men vintertid med trötta barn är ”påhängd” cykel bak nära på en omöjlighet att rodda i snöglopp skulle jag gissa. Tror mer på lådcykel för att kunna roffa familjs transport dagligen :)
 
Jag som ändå är stor cykelentusiast och cyklar överallt med mina barn tror inte alls på den där lösningen heller. Säker trevligt en sommardag när solen skiner och barnet är piggt och glatt. Men vintertid med trötta barn är ”påhängd” cykel bak nära på en omöjlighet att rodda i snöglopp skulle jag gissa. Tror mer på lådcykel för att kunna roffa familjs transport dagligen :)
Jag har cyklat så året runt, dock i södra Sverige där det inte blir så mycket snö. Om det är omöjligt tex fyra dagar varje vinter, finns tex taxi.
 
Jag har cyklat så året runt, dock i södra Sverige där det inte blir så mycket snö. Om det är omöjligt tex fyra dagar varje vinter, finns tex taxi.
Jag cyklar också året om med mina barn, tycker bara påhängd cykel bak verkar svårt, har ändå en hel del snö där jag bor så ser verkligen inte hur jag skulle ta mig fram med påhängd cykel, men kanske går lättare än jag tror för har inte testat, men ser svårt ut när slirigt och drivsnö, min lådcykel klara det nästan alltid utan problem. Mina barn är inte heller pigga nog att alltid sitta själva och trampa på alla turer vi är ute på..,
 
Jag cyklar också året om med mina barn, tycker bara påhängd cykel bak verkar svårt, har ändå en hel del snö där jag bor så ser verkligen inte hur jag skulle ta mig fram med påhängd cykel, men kanske går lättare än jag tror för har inte testat, men ser svårt ut när slirigt och drivsnö, min lådcykel klara det nästan alltid utan problem. Mina barn är inte heller pigga nog att alltid sitta själva och trampa på alla turer vi är ute på..,
Nej, för egna små barn hade jag valt lådcykel. Jag har cyklat med påhängscykel mycket som sagt, men det har varit till grejer på fritiden. Inte till skolan i ottan i januari.

Ska man använda cykel mycket i en barnfamilj, tror jag att man relativt regelbundet ser hur behoven ändrar sig (pga barn växer) och får byta ut cykeln då och då. Lådcykel några år, andra lösningar andra år. Typ.

Och årstiderna är ju väldigt olika i olika delar av landet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 161
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp