Labbe hoppar å biter/apporterar

LionQueen

Trådstartare
Hej,
Vill gärna höra era tips angående en situation.

En hund på kursen jag går är en levnadsglad 1årig labbe som tyvärr hoppar och biter sin ägare i armarna. Hunden upplevs inte som aggressiv.

Instruktören föreslog att slå till hunden när den hoppad o bet ägaren. Jag som förespråkar anti-våld och att arbeta med grundbeteende ville gärna ha ngt bra att contra med...

Hur kan ägaren på effektivast och sjysstast sätt bli av med bitandet?

Jag tror det blir väldigt svårt för dig som kursdeltagare att nå fram om instruktören förespråkar våld. :(

Det finns ju mycket man kan göra, men grunden är såklart att förekomma och förebygga. Antingen gör han det som lek (då behöver han lära sig andra sätt att leka och att leken tar slut om han hoppar och bits), eller så handlar det om att det är ett frustrationsbeteende när han inte förstår uppgiften (eller snarare hur han ska få sin belöning). Då behöver övningen sliceas finare så han kan lyckas utan att bryta ihop längs vägen.

Jag hade först och främst hoppat av kursen om kursledaren förespråkar att man ska slå hunden.

Sen är ju frågan vad ägaren gör när hunden hoppar? Sambons labbe var också hoppig och bitig när hon var liten, högg i händerna, armarna, högg mot ansiktet när man satt i soffan med henne osv. Anledningen till varför hunden hoppar och biter avgör vad man ska göra. Är det bara ren "busighet" för att den är ouppfostrad eller är det överslag för att den inte förstår och hjärnan blir överbelastad? Vad gör ägaren när hunden hoppar och biter?

Labbar är ju gjorda för att apportera, så de är ofta väldigt aktiva med munnen. Går det att avleda med en leksak?

Det som var effektivt på sambons labbe var att så fort hon slog över och började bita så var det roliga slut, speciellt när hon började hugga mot ansiktet. Då var det ned på golvet direkt och leken var slut. Bita i händer och armar avhjälptes många gånger med att trycka in en leksak i flabben på henne istället. Hoppandet blev vi av med genom att man vände sig bort när hon började hoppa. Armarna i kors och ryggen mot hunden. Så länge den fortsätter hoppa fortsätter man vända sig bort från den och vara passiv. Hon lärde sig fort att hon inte fick någon kontakt så länge hon hoppade och tramsade. Hon kan fortfarande hoppa lite i vissa lägen men det är inte ett problem längre.

Om hunden hoppar för att den inte förstår kan man behöva backa träningen och göra det lite lättare så den hänger med och inte blir stressad av att den inte fattar övningen, alt att ägaren för bli tydligare så hunden förstör vad h*n vill att den ska göra.

Tack för svaren allihopa (@iNHALE , @AraSlei , @Sel och @Monstermom )

Jag har bara några få gånger kvar på kursen (sök-kurs) så jag ska gå klar den. Inte förtjust i instruktören av flera anledningar..

Min gissning är att hunden blivit självförstärkt (och viss del förstärkt) av hoppandet och bitandet eftersom ägaren verkade tycka om närhet och inte agerat i tid/tillåtit det. Dock har det nu eskalerat och det är nu som ägaren tycker det är ett problem (jag förstår att synliga blåmärken på armar inte kan vara skönt....).
Jag vet att folk inte genrellt vill ha råd om de inte specifikt bett om det, men eftersom ägaren frågade instruktören så tänkte jag att jag kanske skulle kunna ge hen ett anti-våld alternativ om hen godkänner det.

Jag har svårt att svara på ifall hunden gör det när den är frustrerad eller "bara" glad. Min känsla är att den gör det eftersom den gillar det, får uppmärksamhet och ser det som en lek -> närhet, bekräftelse, kul grej

När min hund var unghund kunde han få "spatt"/"tantrum" pga överstimulering/efter bad när han var blöt-lite oklart varför, men han blev iaf knäpp och okontrollerbar vilket var otroligt tydligt och då kunde han springa som en vettvilling o bitas aggressivt. Då körde vi ryggsäcken tills han blev normal - MEN det är alltså INTE så här som labben på kursen blir... Tydlig skillnad.

Mina idéer var lika era.
- Inte tillåta hoppa upp, t ex genom att vända sig bort (det är ju då hunden biter, så kan ju anses som ett förekommande)
- Byta armar mot en leksak/apport (bytesobjekt, funkar också när hunden bits men inte hoppar)

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 090
Senast: Marje
·
Hundträning Hej! Igår hämtade vi hem vår jourhund, en BC mix, tik, på 2 år. Då hon är omplacering och osäker/nervös i nya situationer och det är...
Svar
19
· Visningar
3 748
Senast: Nota
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
M
Övr. Hund Nu behöver jag lite råd från klokt bukefolk. (Vill börja med att tillägga att vi skall börja individuella kurser med inriktning på lösa...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka