Lååång promenad

Basilika

Trådstartare
Jag har planerat in en vandring nästa helg, 17 km i kuperad terräng, och det kommer ta nästan hela dagen. Det blir en utmaning för mig men jag ska ha ryggan full med proviant. Men vad ska jag ta med till vovven? Vatten förstås men vad är käckt som matsäck till hunden?

Är det dumt över huvud taget att ta med en liten råtta på en så lång promenad? Hon springer ju så mycket mer än mig fram och tillbaka men vi borde ju rimligtvis ha samma ork eftersom vi gör typ samma saker.

Synpunkter? Tips?

Sv: Lååång promenad

Vad roligt :laugh:

Men vad är "en liten råtta " för ras då?
Jag har hört talas om en "turboråtta" och det var en jack russel :D Det kanske är en sån du menar och nog tror jag att den orkar, det är väl mycket spring i den rasen.

Du har väl italienare va? Jag tror hunden klarar det utan problem. Ta med lite av hundens vanliga mat om du planerar att vara borta när du vanligtvis utfodrar, annars kan den väl få frukost och middag som vanligt?

Som sagt, rasen är vesentlig. Stallägarnas JR gick med mig på ridtur när han var valping - inte 8 veckor kanske men inte så gammal. Vi var ute i 2 timmar minst (över 1 mil garanterat) med både skritt, trav o galopp och han verkade inte det minsta trött när vi kom hem. Sprang vidare och lekte med min hund. :smirk: Dom är sanslösa dom där jyckarna.

Men en chiuaua eller kinesisk nakenhund kanske inte har samma go i sig. Har ingen erfarenhet. Om inte annat får ni väl ta en rast då och då. Säkert inga problem.

Skulle tro att de flest raser med hyfsad kondition orkar följa med en människa i promenadtakt 17 km med några pauser.

Tror absolut inte det är några problem för vovven att hänga med.
Dock skulle jag vara försiktig med att förse hunden med ett riktigt mål mat på vägen, speciellt om du tänkt hålla rask takt.

Inga problem alls. Min tant var med på flermilaturer i blandad terräng fram till hon var 11-12 år, dvs. innan artrosen slog till. Hon hade inga problem med orken alls.

Vatten och några godisbitar, typ någon köttbulle eller bit korv, det räcker bra.

Jag säger som Blippan att jag inte skulle ge något större mål mat (och även vara försiktig med stora mängder vatten) under turen med tanke på magomvridning. Även om det är liten hund så har italienare en djup bröstkorg. I och för sig har jag aldrig hört talas om en italienare med magomvridning, men eftersom jag är ett höns så skulle jag ändå vara försiktig.

Det var tur att du ryckte in Philisophia och förtydligade: Råttan i sammanhanget är alltså en Italiensk Vinthund.

Varför jag var lite så där orolig är för att hon har ju inte många gram extrafettdepåer som en annan har att ta av. Men äter hon inte frukost innan vi drar iväg (sannolikt inte) så tar jag med den så får vi se om hon äter då. Jag vet inte om det är så stor risk för magomvridning, hon är inte så glupsk. Men några köttbullar kan jag ju ta med.

Tack alla för tips :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka