Lååång kappa att rekommendera?

Tussinussen

Trådstartare
Jag är ute efter en lång stall/ridkappa så att jag slipper dra på mig täckbyxor jämt jämt. (Har testat ridkjol men är inte så förtjust.)
Är lång, så sånt som marknadsförs som parkas/långa jackor brukar bara nå till höfterna på mig, inte ner på låren.

Har tittat på Horze Crescendo Harlow, är det någon som testat/köpt den?

Finns det andra långa kappor att rekommendera?

Uhip har både en parkas och en riktigt lång ridkappa som kan delas vid ridning. Jag har en jacka därifrån som jag är kanonnöjd med, bra passform, andas, varm men ändå lätt och smidig.

Uhip har både en parkas och en riktigt lång ridkappa som kan delas vid ridning. Jag har en jacka därifrån som jag är kanonnöjd med, bra passform, andas, varm men ändå lätt och smidig.

Ja just det - kom på att jag känner någon som hade en Uhip lång kappa. Hon var jättemissnöjd med tyget dock, tyckte att det gick sönder alldeles för lätt för det priset. Har inte du upplevt det?

Ja just det - kom på att jag känner någon som hade en Uhip lång kappa. Hon var jättemissnöjd med tyget dock, tyckte att det gick sönder alldeles för lätt för det priset. Har inte du upplevt det?
Oj ok, det var ju inte bra! Jag har inte haft min jacka så länge så jag vet inte än. Men klart det är ju inte det kraftigaste tyget kanske

Jag är ute efter en lång stall/ridkappa så att jag slipper dra på mig täckbyxor jämt jämt. (Har testat ridkjol men är inte så förtjust.)
Är lång, så sånt som marknadsförs som parkas/långa jackor brukar bara nå till höfterna på mig, inte ner på låren.

Kanske du skulle titta efter en 3/4 oljerock, de brukar täcka ner under knäna när du står upprätt, är delbara och täcker över ner till vristen på stövlarna samt sadeln när du rider.

Jag har en regnrock från Hööks. Kanon bra tycker jag, dock måste man ha stövlar eller skor+chaps på annars kan man få vatten droppat i skorna =)

Jag har en lång som går nedanför knäna pch som har dragkedjorbak så den går att veckla ut och lägga över hästen och så hamnar den över åren och värmer gott. Vet inte vad märket heter-är en sjöhäst-nån borde ha koll! Enda nackdelen är att den är lite tung annars är den helt super och jag är mycket nöjd!

Jag har precis beställt jackan från Horze (provade den när den kom ut i butik men köpte inte), kan bara säga att den är kanonfin! :love:
Lång men samtidigt följer den figuren så att man inte ser ut som ett vandrande tält, smarta funktioner och rejält sprund med tyg som täcker sadel och häst. Osäker på om den står emot kraftig nederbörd men helt klart kommande favorit inför kalla vintern!

Jag har också ridrocken från Hööks. Tittade till och med på originalet för 6 000:- innan jag bestämde mig. Köpte en rejält stor, så diverse fleecetröjor får plats under. Sen har jag pimpat den med refelxklisterremsor, guld i vintermörkret. Den är inte fodrad men i och med tält-funktionen så stannar värmen kvar från benen å så. Ett mycket bra köp.

Jag har ett gäng jackor från Uhip (blev lite kär..) jag kan hålla med om att vissa av tygerna (finns några olika) känns lite känsliga. Jag har inte haft sönder något plagg än, och jag har haft dem några år iaf, men maken lyckades få en rispa i sin av en gren i skogen. Jag är nog lite försiktig eftersom tyget inte känns som bävernylon precis.
Älskar dem ändå :love:

Tack för alla svar! @Silvery nu har jag också beställt kappan, får se hur den är. Jag borde frågat dig innan om storlekarna var normala men det får jag reda ut själv då :)

Såg den på en outlet iofs men gersemis kappa (isabella) är väldigt trevlig. Ordentligt tyg och vattentålig, inte jätte fodrad så att man får plats med tröja under utan att känna sig som en michelingubbe. :p
Inte det snyggaste mönstret eller stilen, utan väldigt väldigt klassiskt engelskt :p

Senast ändrad:
Såg att du testat kjol, vad var det du inte gillade?

Vet inte...:crazy:….inte så att jag inte gillade hela idén, men lite bökigt med ytterligare ett plagg som man skulle ta på sig, liksom.

Men jag tyckte absolut att den var bättre än täckbyxor om man t ex skulle rida lite dressyr :)

Vet inte...:crazy:….inte så att jag inte gillade hela idén, men lite bökigt med ytterligare ett plagg som man skulle ta på sig, liksom.

Men jag tyckte absolut att den var bättre än täckbyxor om man t ex skulle rida lite dressyr :)
Har själv både rid regn byxor, ridkjol och långa chaps. Rid kjolen är för dressyr sadel ridning eller att ha på tävling så att man lätt kan ta av den innan klassen. Låga chaps är för hoppsadel ridning då det inte regnar allt för mycket.
Och Ridregnbyxorna är för uteritter i spöregn.
(Chapsen har ju hål i häcken vilket inte är så trevligt efter 2h uteritt i blandat tempo. Men vintertid så är de perfekta, båda på träning och uteritt om det inte är i för lugnt tempo och många minus :p).
Tycker att det låter mer otympligt med lång kappa. Men hade nog kunnat stå ut med en lång oljerock på uteritt i höst vädret :), men inte för träning.

Har själv både rid regn byxor, ridkjol och långa chaps. Rid kjolen är för dressyr sadel ridning eller att ha på tävling så att man lätt kan ta av den innan klassen. Låga chaps är för hoppsadel ridning då det inte regnar allt för mycket.
Och Ridregnbyxorna är för uteritter i spöregn.
(Chapsen har ju hål i häcken vilket inte är så trevligt efter 2h uteritt i blandat tempo. Men vintertid så är de perfekta, båda på träning och uteritt om det inte är i för lugnt tempo och många minus :p).
Tycker att det låter mer otympligt med lång kappa. Men hade nog kunnat stå ut med en lång oljerock på uteritt i höst vädret :), men inte för träning.

Jag har tänkt ha den som "slänga på sig när man ska svänga ner till stallet" tillfällen när det är kallt (ORKA ta på sig täckbyxor varje gång :wtf:) samt uteritt i vintervädret. :)

Jag har tänkt ha den som "slänga på sig när man ska svänga ner till stallet" tillfällen när det är kallt (ORKA ta på sig täckbyxor varje gång :wtf:) samt uteritt i vintervädret. :)
Drar på mig rid kjolen för sånt :p perfekt året runt att dra på när man ger hästarna frukost och inte orkar leta upp ett par mjukisbyxor :p. (Har hästarna hemma ;))

Har du provat långa skinnchaps. De är underbara, står emot kyla, vind och regn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka