Kylning av ben

Sv: Kylning av ben

Vad är det för kyldamasker du har?

Och till alla: Hur fungerar kylspray eg? Tycker mig bara se flyktliga alkoholer o dylikt i innehållet (på nåt kylbalsam jag vunnit nån gång) och det är klart som fasen att det kyler då - till de förångats! Dvs inte många minuter inte. Vad är det som ger den djupgående långvariga kylande effekten?

Fälttävlansdrottningen i mitt stall brukar använda sig av något som heter Mineral Ice Cool Grease. Jag vet inte hur det funkar med transportskydd men misstänker att det går ok, eftersom hon är petnoga med all utrustning och liniment. Jag provade lite av det på mig själv (misstanke om stukad handled efter en tappad höbal) och det kylde så in i norden. Handleden var fortfarande kall en timme senare efter att ha lindats hårt med varma stallbandage!

Vi har flera par av de där kyldamaskerna som du länkade till på första sidan, fast våra är svarta (men det är samma märke så det borde väl vara samma...).
Iaf så fungerar de hur bra som helst. Har provat dem på mig själv. Passformen är sådär, det är det enda jag kan klaga på. Där vi köpte dem så sa försäljaren att OS-idrottarna från Sverige hade såna där "kylpåsar", som ligger i skydden, i västar. På så sätt dämpade de den hetta som var på nåt OS (vet inte vart...)

*kl

Nu kom jag på en sak vi brukade göra då vi hade ponnysar jag och en kompis. Vi lindade benen med fleecelindor och satte sedan kallvattenslangen i lindan så att både lindan i sig samt vattnet kylde. Har man en lugn och säker häst kan man låta den stå själv, under uppsikt såklart men man slipper stå och hålla i slangen för 4 ben. Sedan lät vi lindorna sitta kvar och efterkyla innan vi tog bort dem :)

Vad fina transportskydden blir om man spänner fast dem över blöta lindor :D

Annars god idé på hemmaplan!

Kanske en jättedum fråga..

Men om man har kyldamasker, jag har Aerborn´s nya, hur länge vågar man låta dem sitta? Jag har sökt hur mkt som helst, men inte hittar jag ngt. Tänker att de efter ett tag blir ett våtvarmtomslag, och dethar ju restriktioner..:confused:

Ngn som vet?

Vilket tycker ni är det enklaste sättet att kyla benen på tävlingsplatsen/hemreasan? Hur gör ni? Fördelar/nackdelar?

Funderar på ngn modell av kyldamasker eftersom det är så kladdigt med lera + tidningspapper + transportskydd under hemresan men vill helst kyla så fort som möjligt efter terrängen (kyler bara då jag tävlar flt, är väldigt sparsam med "benskötsel" annars utan satsar på bra träning och upp/nedvarvning).

Hittade en för mig nu modell nämnligen: http://www.miasrs.se/ - kyldamasker.

Vad tror ni om dem? Någon som har dem? Eller vet ngt pris?

Såklart även nyfiken på alla andra effektiva och behändiga sätt att kyla benen!

Det viktigaste är att kyla i vardagen efter ansträngande träning, det är ju regelbundet och ofta, vilket oftast inte tävling är.

Till tävlingsplatsen är det allra enklaste helt enkelt isbalsam, och sedan värmande lindor (gärna back on track) efter att de 30 minutrarna har gått eller senare om det inte är dags att åka hem då. Kyllera håller jag med om att det är krångligt. Men å andra sidan lindar man bara en gång, då kyllera kan lindas över och sedan av sig själv övergår till att bli värmande.

I vardagen är rinnande vatten bäst och ispack näst bäst. Har köpt ispack på apoteket som jag lägger in i hemsydda fodral och lägger på i 20 min innan jag släpper ut. Utan lindor då, då hästen ju rör sig och på så sätt själv får igång blodcirkulationen. Om den skall stå inne dock, lägger jag gärna på back on track.

Fast det här med kylning och lindning av ben anser jag vara överreklammerat. Det bästa är istället att hästen får vara ute mycket och röra på sig, så att den inte ställs på box mellan träningspassen.

Såg inte först länken du la in. Verkar intressant - fast kan verkligen ordentlig kylning vara vid 24 grader. Den som var från 7 grader, krävde ju frys eller kylskåp, inte någon man väl brukar ha med till tävlingsplatsen eller?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Kanske en jättedum fråga..

Men om man har kyldamasker, jag har Aerborn´s nya, hur länge vågar man låta dem sitta? Jag har sökt hur mkt som helst, men inte hittar jag ngt. Tänker att de efter ett tag blir ett våtvarmtomslag, och dethar ju restriktioner..:confused:

Ngn som vet?

Har du dem i Hööks nya katalog? Hur är de?

Jag vill bara ha dem sittandes sålänge de kyler eg, men jag vet ju inte hur lång tid det tar för dem att "tina" sas. Det borde väl återförsäljare vet?

Varför skulle kylning/värmning vara viktigare i vardagen? Jag kyler/värmer helst inte alls men efter hårdare ansträngning, som tävling, så vill jag kyla för att minska risken att ev småskador blir värre.

Det beror väl vad hästbenet har för temp under vilken temp kylan hindrar små blödningar att bli värre. Undra vart man kan hitta sådan info, hmm...

Väldigt smidiga, nu har jag bara använt dem två gånger, så speciellt erfaren är jag inte, men de var lätta att ta av och på, kom på att de håller vatten länge, så nu när jag tagit av dem gör jag rent dem och hänger ut, då är de ännu svalare dagen efter, eftersom att det är så kyligt ute än. Sitter bra också, så jag kan tänka mig att de är bra att ha i transport. Har faktiskt sökt efter hur länge de kan sitta på, frågade på hööks med, men ingen verkar veta.. Har tom kikat på aerborns hemsida.. Men ett våtvarmt får sitta max 8 timmar, så det är nog samma lika här.

Undrar bara för att om man tränar sent på kvällen, så kanske man vill att hästen ska ha på sig dem ett tag, och då kan det ju vara bra att veta om det är ok att ha dem över natten, i det här fallet ca 22-06..

Varför skulle kylning/värmning vara viktigare i vardagen? Jag kyler/värmer helst inte alls men efter hårdare ansträngning, som tävling, så vill jag kyla för att minska risken att ev småskador blir värre.

Det beror väl vad hästbenet har för temp under vilken temp kylan hindrar små blödningar att bli värre. Undra vart man kan hitta sådan info, hmm...

Om en häst inte är tränad hårt kan det väl knappast hålla för att tävla hårt. Man tränar väl för det man tänker tävla. Och träningen sker väl i vardagen oftare än vad tävling är.

Själv tror jag egentligen inte på såpass hård träning/tävling att man anser att kylning krävs. Är hästen tränad rätt så är ju inte träning/tävling för hård för just den hästen. Det är långt viktigare med ordentlig avskrittning, på minst en halvtimme, innan hemresa från tävlingsplats.

Hälsning Maja

Trist med så lite info. Jag hade inte velat ha så pass täta (?) skydd på benen äver natten och jag vill i sådana fall hellre linda över natten för att hålla igång blodcirkulationen efter hårdare ansträngning.

Ah, du menar så. Men hemma kan man ju exakt anpassa passen efter hur hästen känns och därav tycker jag man kan rida mer planerat hårda pass - mindre belastning. På en tävlingsbana kan ju själva terrängen/underlaget och hindren skilja sig endel och hästen utsätt därför vid en annorlunda belastning eller en för den hårdare än vad den är van vid, även om sträckningen och tempot kanske är lägre än hemma. Dessutom spelar ju tävlingsinstinkten in en del, hästen kanske "orkar mer" än vad den eg gör pga at den tycker det är så kul. En vanligt träning är det oftare lättare att läsa hästen rätt.

Håller helt med om avskrittningen! Jag är dessutom mkt noga med att alltid låta hästen gå ut o röra på sig i hagen efter träning och tävlning, oavsett hur sent det blir.

Jag tror inte att de är så mkt tätare än en padd och en linda, de så kallade vattenpåsarna är uppdelade i olika fack, med lite kanaler emellan, och vattnet blir varmare av kroppstemperaturen efter ett tag, och då blir det ett värmande omslag ist. Man kan lägga dem i varmt vatten direkt om man vill ha endast ett värmande omslag. Så mycket har jag hittat, men dessvärre inget om maxtid..
:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka