Kylning av ben

the_connemara

Trådstartare
Vilket tycker ni är det enklaste sättet att kyla benen på tävlingsplatsen/hemreasan? Hur gör ni? Fördelar/nackdelar?

Funderar på ngn modell av kyldamasker eftersom det är så kladdigt med lera + tidningspapper + transportskydd under hemresan men vill helst kyla så fort som möjligt efter terrängen (kyler bara då jag tävlar flt, är väldigt sparsam med "benskötsel" annars utan satsar på bra träning och upp/nedvarvning).

Hittade en för mig nu modell nämnligen: http://www.miasrs.se/ - kyldamasker.

Vad tror ni om dem? Någon som har dem? Eller vet ngt pris?

Såklart även nyfiken på alla andra effektiva och behändiga sätt att kyla benen!

Sv: Kylning av ben

Men hur gör du då med transportskydd osv? Och gör gelen ngn effekt? Jag har testat Eclipse Ice Gel men tyckte mest den kladdade sig fast i pälsen, och var hästen tvättad (som jag gör i 99 % av fallen) så löstes den bara upp med vattnet om man inte verkligen strök på ett lager.

Hört att back on track säljer en sorts kylspray.
Cool on track tror jag den heter. googla..
Hört den ska vara bra, ska få hem en flaska och prova.
Så får se, värt och testa kanske?

Jag tror den jag använder heter Radital Kylande Gel, den har effekt kan jag lova :D . Den har perfekt konistens, går lätt att massera in men är inte kladdig. Jag använder inte transportskydd på min buse Vilgot så jag vet inte hur det funkar med dem över gelen...

Senast ändrad:

Den har jag nog sett, eller iaf ngn kylspray.

Men om vi snackar geler/sprayer - hur länge kyler de egentligen? Jag är ju ytterst tveksam sedan jag testat pållens liniment (inte radital men ngra andra jag tyvärr inte minns, ngt var arnika iaf) då jag tävlade senast (dvs när jag red ponny för över 5 år sedan :p). Och hur fungerar de under transportskydd? Det är det väsentliga, jag vill kunna tvätta min häst, fixa benen, på med transportskydd och köra hem 1-3 h. Plocka av hästen hemma, ut i hagen och sedan linda över natten.

Förlåt om jag låter negativ :o Men jag är väldigt kritisk, jag lyssnar på vad ni säger ändå faktiskt :)

Vill du inte hålla på och kladda så finns det Isbalsam fast på sprayflaska :D
Funkar lika bra som vanligt isbalsam och jag tkr det funkar ;)

Är det aldrig någon som förstår mig här :D

JAG bryr mig inte om kladd, jag har vatten att skölja händerna med. Men jag vill sätta på transportskydd och åka hem - jag vill inte ha div liniment/geler o dylikt i dem och jag är tveksam till att det funkar om man packar in kylgel med stora transportskydd - hur blir det med kylan eg?? Dock vill jag inte ha geler som fastnar i pälsen på hästen och behöver skrubbas bort med våld (som min förra!) dagen efter.

Jag använder cool on track, och det fungerar jättebra på min, trots transportskydd.

Jag använder Radital för det mesta (liniment, inte gelé), och jag tycket det sjunker in nästan på en gång, alltså inget kladd. Vet att det funkar, mina händer blir som isbollar efter att man använt det :p.

Men Raditals liniment ska ju öka blodcirkulationen? Tycket oxå man blir lite kall om händerna, dock inte någon längre stund.

Ingen som har några erfarenheter av kyldamasker liknande de från Mias?

Har tidigare hört om några lindor man förvarade blött, men har ingen aning om de finns längre eller vad det var. Känns det igen? Blåa var de om jag inte minns fel :p

Tror jag missade det där om snabb nedkylning efter terrängen :p.
Har ingen större erfarenhet av annat då jag annars använder kyllera. Vet att jag hade någon form av isbalsam/spray på min gamla C-ponny, sedan kliade hon huvudet mot benet och fick världens eksem och håravfall :crazy:. Så jag är lite rädd för det nu.

Kyldamasker har jag ingen erfarenhet av, men det verkar ju vara en smart grej iallafall om det nu funkar.

Skulle inte våga använda någon gel, spray eller liknande öht om jag skulle på med transportskydd sedan.

Jag själv använder isbalsam på mina ben efter ansträning och sedan lindar jag på paddar och det blir starkt och verkar länge.

Vet att min stallägare använder någon slags kyldamask, hon tycker de funkar bra. Men det allra bästa enligt mig är spola med kallt vatten, men det har man ju inte tillgång till så ofta när man är ute kanske..

Jag använder tunna kyldamasker som jag tar med i en liten frysbox haha. Har dock fått kyldamaskerna och vet inte varifrån de kommer eller vilket märke de är. Men jag tycker dom funkar superbra. Dessutom känns det mer kontrollerande att använda kyldamasker än gel och spray, man känner tydligare hur kallt det faktiskt är.

jag använde ingenting i år (men var bara på en tävling och tänkte förstås inte på det innan...) utom vanligt ljummet vatten då. har heller ingen erfarenhet av kyllera och ditos.
på min praktik har vi "fått in" några benlindor, som tydligen ska kyla. låter i mina öron smidigt, men har ju inte provat dem själv. de kostar ca 200-350kr/paret tror jag..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka