Kyllera //linda över eller inte?

_Runaway_

Trådstartare
Satt och bläddrade i mina käresta hästböcker i morse, och kom att tänka på att jag aldrig använt kyllera på hästen. Läste lite om det i boken och det verkar ju rätt bra efter ridning. Tänkte särskillt på det eftersom jag hopptränade igår och blev lite ställd efteråt då jag inte kom på om jag skulle kyla med isbalsam eller värma med liniment. (Tänk att jag aldrig lär mig... :smirk: ). Men till frågorna då. När man använder kyllera, ska man linda över då med tidningspapper, pad och fleecelinda? (stod i boken) och varför i så fall? Då värmer det väl bara, och det är väl kylan man vill åt?? Hur högt på benen ska man ha leran, är det upp till karpus och has? Tacksam för många svar om vad ni tycker!
 
Sv: Kyllera //linda över eller inte?

Jag använder kyllera ibland, särskilt på sommaren om hästen ska ut i hagen igen efter ridning och man vill ha ngt som kyler längre osv... jag har aldrig hört att man ska linda ovanpå, jag smetar bara på leran och sen är det bra med det. Ja precis som du säger, karpus/kotan, precis som vanligt....
 
Sv: Kyllera //linda över eller inte?

_Runaway_ skrev:
Satt och bläddrade i mina käresta hästböcker i morse, och kom att tänka på att jag aldrig använt kyllera på hästen. Läste lite om det i boken och det verkar ju rätt bra efter ridning. Tänkte särskillt på det eftersom jag hopptränade igår och blev lite ställd efteråt då jag inte kom på om jag skulle kyla med isbalsam eller värma med liniment. (Tänk att jag aldrig lär mig... :smirk: ). Men till frågorna då. När man använder kyllera, ska man linda över då med tidningspapper, pad och fleecelinda? (stod i boken) och varför i så fall? Då värmer det väl bara, och det är väl kylan man vill åt?? Hur högt på benen ska man ha leran, är det upp till karpus och has? Tacksam för många svar om vad ni tycker!

Man kan bara kleta på det, låta det kyla, torka och sedan borsta bort det. Eller så kan man ta tidningssidor och lägga över kylleran och sedan linda. Då blir det först ett kylande omslag och sedan värmande. Praktiskt om man skall lasta häst och åka hem en längre sträcka.

Angående kyla eller värma. Direkt efter ansträngningen så kyler man så att blodkärlen drar ihop sig i fall att det kommit små bristningar i vävnen. Detta för att stoppa skadan, blödningen. Sedan när det akuta skedet är över så skall man istället värma för att få igång blodcirkulationen och läkningsprocessen.

Därför brukar man ju då kyla direkt efter ansträngning och sedan linda benen varmt om hästen står inne under natt. Är hästen ute i hage över natt, så rör den på sig och håller på så sätt igång blodcirkulationen bra ändå, så då behövs ingen lindning.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·
Hästvård ligger tråden fel, så flytta den gärna. Jag undrar helt enkelt om man kan använda elastiska lindor som stallbandage? Det jag...
Svar
13
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 800
Senast: em-pirre
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 989
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp