kylande eller värmande liniment?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Stallflicka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 4 680
S

Stallflicka

Vad används till vad
Kylande och värmande.
Har kylande för tillfället men vad är bäst egentligen...

Sv: kylande eller värmande liniment?

Det beror ju på vad man har för syfte.

På ben använder jag oftast dubbelverkande, på mina egna ömma muskler blir det alltid dubbelverkande.
På rygg o rumpa skulle jag använda enbart värmande.

/M

okej =) tackar
varför enbart värme på rygg och rumpa?

Jag har hjälpt en äldra kompis med hjälpa henne att sköta och ibland få rida lite. Hennes dåvarade häst arbetades väldit hårt..

Då hade jag kylande från kotan upp till lite innan knät.
och värmande på rumpa rygg ovanför knät och upp

Knapplånar denna tråden lite

Är lite nyfiken, till gallor ska man väl få igång blodcirkulationen va? vilket liniment är bäst?

Är det inte såhär: värme på övriga muskler, kyla på ben? (tex efter ett ridpass för att dra ihop blodkärlen)

Hmm.. jag använder isbalsamspray vid hård ansträngning (typ hoppning) och efter ridning på hårt underlag. Och vid lite förbyggande syfte brukar jag använda Arnika och sen benpaddar och lindor ovanpå det... har alltid funkat för mej, men alla hästar e olika liksom vi människor ;)

Är det inte såhär: värme på övriga muskler, kyla på ben? (tex efter ett ridpass för att dra ihop blodkärlen)

O du har "nog" rätt, oftast kylande på benen och värmande på muskler, men som sagt, ibland krävs värmande på ben med t ex för att få igång blodcirkulationen i senor o ben vid ev skada.

Ska det vara värmande liniment innan + efer ridpass? På muskler tänker jag på nu.

Och kylande på benen efter ridpass?

Oftast och på de flesta hästar använder vi Back on Track men inte på alla och inte alltid. På benen brukar vi alltid ha dubbelverkande d.v.s. först kylande och sedan värmande. Som många redan sagt så är det värmande på muskler (dvs t.ex. rygg och rumpa) om man inte vill ha en stel och spänd häst. Dessutom kan det inte vara särskilt behagligt att bli nedkyld så.

Kyllera har också använts ibland. Dock inte så ofta längre utan det var mer när vi hade hopphästar. Blur Lotion är det liniment som vi använt längst men även ett par andra sorter som jag tyvärr inte minns namnet på just nu.

Lycka till!

KL**

Frågar igen vilka liniment som är värmande? För de är väl bäst på pållar med gallor?
Mvh Mica

Värmande liniment är alltid bra för muskler osv särskilt för hästar som t.ex. är ömma i ryggen, ska masseras, har träningsvärk m.m.

Jag har inte namnet på det vi använder just nu men ska kika efter när jag kommer hem fr jobbet :)

Tack :D alla tre!
Har nämligen kommit på att jag har använt kylande efter ridning, men behöver få igång hans blodcirkulation då han har väldiga gallor (har börjat på fri tillgång på ensilaget och tar jag bort de så magrar han bort) gäller att välja, smal häst eller gallor :D

Men ska kolla upp detta i helgen och se vad jag hittar :love: mer tips om ni har vore superduper!!

Tack igen :D

Man kan säga att kylande används akut och värmande för att mjuka upp äldre skador/gallor/stel muskulatur.
Tex kylande på benen när den precis har gått ett hårt pass, och värmande på musklerna för att öka cirkulationen och så att de inte stelnar =)

Då har de inte varit helt fel av mig att använda kylande liniment och kyllera när han blivit riden lite hårdare?
Skönt att veta.. men värmeliniment skall införskaffas :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
487
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
300
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 411
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka