Kyla/värme fråga

Enya

Trådstartare
Det här med värme och kyla och balkonger och imma och hus. Nu har jag råkat tänka igen....O_o

Jag är en lite rastlös själv nuförtiden och står ofta och tittar ut genom balkongdörrens fönster ut mot gatan. :cool: Jag har märkt att ibland immar det igen på insidan av balkongglaset och det har väl med värme/kyla att göra? Men varför bara ibland? Huset är ju varmare än minusgraderna ute alltid så borde det inte vara imma hela tiden då? Och varför är det inte det alls? Det var ju så också i huset jag bodde i inser jag så det är inte bara lägenheter och balkonger det inträffar i/på, men då hade jag hjärnan uppslukad av annat och tänkte inte så mycket! :D

Kanske pysslade man med sådana här viktiga frågor på NOlektioner i skolan på högstadiet, men jag läste hästböcker då och hade inte tid för det här.

Daggpunkten (vilket det väl måste handla om även fast det gäller specifikt kallare ytor :confused:) beror på hur mättad luften är på vatten. Hur lätt det bildas kondens på fönstren påverkas då tex på om du kokat något nyligen, eller hängt tvätt på tork, då finns det mer vatten i luften.

Nu lånar jag tråden och flikar in en angränsande (urviktig :up:) fråga:

Vad är det som avgör om det blir frostrosor eller bara vanlig, tråkig frost på fönster? Har en inglasad altan och häromdagen var det så vackert med frostrosor, men idag är det frost utan mönster.

Nu lånar jag tråden och flikar in en angränsande (urviktig :up:) fråga:

Vad är det som avgör om det blir frostrosor eller bara vanlig, tråkig frost på fönster? Har en inglasad altan och häromdagen var det så vackert med frostrosor, men idag är det frost utan mönster.

Jag tror det hänger ihop med både partiklar att frysa kring, precis som med snöflingor (blir olika beroende på hur kärnan är), och hur kallt det är och temperaturskillnaden på ytan, plus hur länge det fått hålla på (mönster på mönster på mönster, det blir ju "bara" frost till slut)... Absolut inget jag vet, bara funderingar från min sida. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka