Kyla ner hästens ben efter motion

_Runaway_

Trådstartare
Det finns ju som bekant ett antal sätt att kyla ner hästens ben efter ridning/annan motion. Vilket tycker ni är bäst?
Jag föredrar Swede Clay's lera, den visar synbart bra resultat på min häst.
Idag slogs jag av en tanke ang. kyla ner benen med kallvatten. Leran var slut så jag tog ut hästen och spolade benen. Har hört att för att detta ska vara effektivt så bör man spola 15 minyter per hästben. Är det så? Jag kanske spolade 5 minuter per ben, knappt :crazy: Gör det ingen nytta alls?
 
Sv: Kyla ner hästens ben efter motion

Effektivast är (om man använder vatten) HÅRT tryck. Har för mig jag läst för länge sedan om detta med att kyla med vatten. Vanlig spolning har inte samma effekt som med hårt tryck. Sätt tummen för slangöppningen och spola....sådant tryck menar jag.
 
Sv: Kyla ner hästens ben efter motion

Jag tycker bäst om vatten. Lera är så kletigt och liniment och isbalsam reagerar ofta hästarna på. Kyler ca 15-20 minuter. Och det är rätt som du hört, men jag gör så att jag spolar benen växelvis, så att dom är kyliga och våta hela tiden.

Men jag håller inte på och kyler friska hästben, det gör jag bara om det finns/jag misstänker en skada eller överansträngning. Sällan att vanliga ridhästar blir så hårt belastade att benen behöver kylas "hårt". Kyllera kan jag lägga på efter ett pass på tungt underlag tex, men upplever inte att det kyler lika effektivt som vatten! :)
 
Sv: Kyla ner hästens ben efter motion

Fast det ser väl sällan människoögat om hästens ben blivit för *hårt* belastat ? Varför inte då göra ett förebyggande med hårt tryck ?
 
Sv: Kyla ner hästens ben efter motion

nej men det har man ju oftast en känsla av beroende på hur man ridit... Jag tycker en häst ska tåla att ridas normalt utan att behöva kyla av benen efteråt....
 
Sv: Kyla ner hästens ben efter motion

På ett sätt håller jag med dig. Men efter alla år inom galoppen så har jag börjat att inse att kylning av benen inte alltid är av ondo. En sena som är "på väg" läker bättre om bene kyls. Skulle man inte kyla samma sena så svullnar den till slut, och den dagen den gör det så är skadan redan skedd och då har man ett år av konvalescens framför sig. Det är tvetydigt, jag vet, för om man kyler en sena som är "på väg" så svullnar den oftast inte, och då kan det ju vara himla svårt att veta att senan är sliten. Men det är ett ständigt avvägande, att aldrig träna så hårt att senorna tar skada... (Eller någonting annat!)
 
Sv: Kyla ner hästens ben efter motion

Varför är det mer effektivt att spola med hårt tryck på vattnet?? Vad gör det för skillnad mot "vanligt" spolande?
 
Sv: Kyla ner hästens ben efter motion

Jag varvar med att svampa med varmtvatten mellan spolningen med kallt vatten. Gammalt tips sen tiden på Irland. Visserligen hade de salt i varmvattnet vilket jag skippar ifall det finns småsår som kanske vill svida, men det fanns säkert nåt smart med allt salt i vattnet. Det tog ca en timma o spola en häst men aldrig vart med om fräshare ben i hela mitt liv!
 
Sv: Kyla ner hästens ben efter motion

Lillaloppan skrev:
Varför är det mer effektivt att spola med hårt tryck på vattnet?? Vad gör det för skillnad mot "vanligt" spolande?
Det undrar jag med:confused: Använder kylbalsam jag.. funkar för oss:D
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, hur gör ni? Jag tycker att det finns tusen olika läror om hur man på bästa sätt vårdar hästens ben och muskler efter träning...
Svar
11
· Visningar
5 136
Senast: Tagliabue
·
Hästmänniskan Jag har klockat mig själv senaste veckan för att ta reda på vad jag lägger tid på hos hästarna för att få en uppfattning av vad som tar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 865
Senast: FunnyFlyer
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp