Kyla - krampkolik?

the_connemara

Trådstartare
Mors sto fick kolik i måndagskväll mellan middag o nattmål då det för dagen stod inne (pga kyla/väder) brukar vara ute mellan ca 18.30-20.45. Hästarna hade gått nakna i kylan på dagen eftersom det var soligt o fint då (oklippta och brukar vara väldigt tåliga så länge det inte är blåst/nederbörd). De är inne och äter lunch 1 h och alltså ute på fm 3-4 h och på em 3-4 h, mao inga längre stunder.

Vetten som kom ut sa att det var krampkolik och hade sett flera fall denna vintern där det tydligen utlösts av att hästarna blivit kalla. Vi har ingen erfarenhet alls av kolik i någon form och stoet har genom åren (blir 20, bott här sedan föl) varit frisk så när som korsförlamningskänningar på äldre dagar. Har hon blivit klen med åren tro? Är detta - kyla = krampkolik - något ni känner igen?

Inget annat i hästhållningen har förändrats.

Sv: Kyla - krampkolik?

min häst har nästan alltid fått mild kolik när det varit riktigt kallt. den här vintern har han haft magplatta alla dagar det varit kallt och inte en enda liten koliktendens. trots att det varit sällsynt kallt!

så jo, nog kan det ha med det att göra.

om hästen har korsförlamningskänningar så skulle jag alltid se till att täcka den å hålla den varm=viktigt. hade själv foderhäst som hade haft känningar å han fick absolut inte bli kall...

Nu var det ju dock inte korsförlamningskänningar denna gången utan kolik och jag undrar över sambandet kyla - kolik.

Klart hästen ska hållas varm, men det är inte liktydigt med täcke dagligen. Iaf har det inte varit det tidigare för denna hästen utan hon har blivit kall/stel vid nederbörd o blåst, i övrigt till synes opåverkad av kylan. Men just pga slängarna av korsförlamning så täckas hon nu även vid kyla/lite tristare väder och inte enbart vid skitväder som innan :) Vi får väl höja gränsen ytterligare isf, det är ju inte svårare än att lägga på täcke/tjockare täcke :)

Inget jag känner igen, däremot om de rör sig mindre och dricker sämre pga t ex kyla kan ju det ge kolik. Dock ingen aning om de kan få kolik av 'bara' kylan sas, har aldrig drabbats av det trots rejält kallt, men det säger ju inte så mkt. Rent generellt borde hästar inte ha problem så med kyla dock, om det inte knasar med just äta/röra/dricka t ex, men det är mycket som borde vara men som ändå inte är.

Nej, kylan påverkar inte.

Tänkbart att vattnet skulle kunna bidra - stora klunkar kallt vatten = magknip.
Även det hästen petar i sig; snö, frusna växtdelar (ofta av tveksam kvalitet) osv kan vara en risk.

Annars är vintern snarare förstoppningarnas tid ffa pga lägre vattenintag (ofta fruset, dessutom kallt = dricker mindre).

+ delvis Alex

Hästen har ätit o druckit som normalt. Fodras o dricker alltid inne i sin box så det är lätt att hålla koll på. Vattnet håller ngn plus som vanligt vintrarna igenom, det fryser iaf aldrig, inte ens de svinkalla nätterna som varit utan är alltid över nollan i stallet.

som ovanstående skrev så är det viktigt att dom dricker och då helst tempererat vatten så det inte blir iskallt vatten rakt ner i magen. det gäller även ute jag bär ut ljummet vatten till mina hästar dagligen så det alltid finns om dom vill ha. konstigt nog dricker dom mera ute än inne nu... å våra hästar får frukost ute när dom kommer ut så de slipper pilla i sig "konstiga" saker:)

Håller med Tant E.

När det är kallt är luften torrare o den behöver dricka mer.
Ger man dessutom extra hö så blir det än viktigare.

Jag ger en hink varmt linfrövatten på morgonen o sen numera bara varmvatten på em. De "okynnesdricker" linfrövattnet:d Kissar i ett.:angel:

Vattenkopp övrig tid.

+ donna

Inget mer hö, de står på halm som vanligt. Pillar normalt mycket i hagen som vanligt (skogshage). Hur varmt vatten ska de dricka? Fylla på med kokat vatten? Vi har alltid 1-2 hinkar i sadelkammaren, där är ca 12-14 grader, som vi fyller på deras vattenhinkar i boxen med. Men det blir nog hyfsat snabbt kallt och då är det ju ca 8 liter i hinken redan.

Det är jäkligt varmt dock inte hett.

På sommaren gillar de ju kissvarmt vatten eller kallt om det är riktigt varmt.

Det är väl just att de inte gillar iskallt vatten.

Jag hade varmvatten inkopplat till vtn.kopparna för några år sen. Hästarna tryckte så att vattnet forsade- tills varmvattnet kom:crazy:

PS. Inga kopparrör DS

Och vad är "jäkligt varmt men inte hett" i temperaturer :angel:

I framtida drömstall hade jag velat ha recirkulerande, tempererat varmvatten till stora fottörkoppar med flödesmätare typ. Någon sådan installation i vårt nuvarande stall skulle dock inte papsen gå med på, vi är glada om elen kommer fixas någon gång.

Så att de inte bränner sig på tungan;)

De får numera varsin hink- då de "slåss" om det.:d

våra hästar dricker vatten inne ur en "plastbalja" likaså ute. jag fyller upp plastbaljan ute när jag släppt ut dom å mockat färdigt, vattnet är ljummet ca 37grader fingervarmt så att säga.och innan dom går in på kvällen fyller jag upp baljan inne med 37 gradigt vatten om du inte vill ge mera hö kan man ju lägga ut lite halm i hagen om det är så att pållen pillar i sig annat... det brukar vi göra ibland till vår ponny det har uppskattats:D

Jag föredrar att inte ge halm/hö i hagen, de får gärna gå o pilla i skogen, det är oxå ett av hästens grundläggande behov - att söka föda :) Hur får du ditt vatten varmt?

okej okej men du tar in hästarna när dom äter så det rör ju sig inte om många tim dom går utan mat:)jag har varmvatten i en byggnad ca 10m från stallet så jag hämtar vatten där och ca 50m från hagen så det blir ett väldans kånkande på vattenspann:laugh: har du ej tillgång till de så funkar det alltid med vattenkokare el kokplatta å kastrull. har du ej tillgång till varmvatten så behöver du ju inte koka ihjäldig på vatten bara så pass mkt att de inte e iskallt.de fick vi göra i ett stall som jag stog i förut.

Har haft mina hästar på lösdrift de senaste tre-fyra åren (bor i Norrbotten) och har inte haft kolik eller känning av det på någon häst någonsin, inte när de stod nätterna på stall heller. Har haft häst sen -96. Och nu har vi ändå haft från -15 och neråt i princip hela året, storm i onsdags. Igår var det -18 och blåsigt = väldigt kallt. Tycker att det verkar väldigt konstigt att de skulle kunna få kolik av kyla.

Däremot kan de ju dricka sämre när det är kallt och det i kombination med mer mat kan ju orsaka kolik som flera redan påpekat.

*kl*

Åh vad jobbigt, verkar vara bud åt båda håll ju. Nåväl, får höra med mamsen vad vetten eg sa.

Nej, kylan påverkar inte.

Intressant tråd :)

När jag hade kolikhäst vintern för 10 år sedan var det på inrådan av vet som hästen alltid skulle ha ordentligt täcke på sig ute. Just för att inte bli kall och framkalla nya problem (den hade återkommande kolik under dec-jan).

Men det är alltså inte så att kylan påverkar nåt, inte ens i norra landsändan där vi har ner mot -25? Att den inte kan få kolikkänningar för att den är kall och spänner sig utan att det beror på annat?

Jag hörde senast förra vintern att en häst i trakten fått avlivas efter att ägaren hittat den med kolik i hagen. Och att vet då hade sagt att det kan ha varit samband med kylan...:confused:

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 069
H
Hästvård Det är såhär, min medryttarhäst har fått en stor galla på sitt vänstra framben. Den är ca 2 cm bred och lång och står ut ca 2 cm från...
2
Svar
25
· Visningar
3 403
Senast: urkella
·
Hästvård Har ett connemarasto född 4/7 2001 som tidiagre aldrig haft kolik. Nu har hon haft två mindre "kolikanfall", ett i torsdags och ett...
2
Svar
27
· Visningar
3 008
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18