Kyla galla på bästa sätt?

Dopy

Trådstartare
Min häst fick sparkskador på bägge bakknäna för 3 år sen, efter det fick han vandrande hälta, som visade sig bero på inflammation i bägge bakknäna, han behandlades och blev frisk, men hade kvar en kronisk galla i ena frambenet (efter att ha överbelastat frambenen pga att han hade ont i bakknäna)
Veterinären på klinken sa att gallan inte var någon fara.

Jag har låtit veterinären kolla gallan vid varje vaccination och alla har sagt att det inte är någon fara.
Gallan kan bli större/mindre när det blir varmare/kallare/bete/motion/osv.

Men nu hade jag ut en equiterapeut (brukar ha ut 1-2 gång/år som kollar igenom hästen och dem brukar även behandla gallan lite) och detta år tyckte equiterapeut att gallan var lite hård och var ev lite öm vid tryck på den, så equiterapeut tyckte jag kunde behandla hemma med 3 dagars liniment, men läste att man kan även försöka kyla benen för att minska svullnad och gallor.

Men vilken metod att kyla med är bäst? rinnande vatten, kylbandage, kyllera eller kylbalsam?
Andra sätt att behandla gallan?

Hästen går på lösdrift, 19 år gammal, pigga och framåt, ohalt.
Kommer be veterinären i sommar kolla på gallan vid vaccination som vanligt,

Vatten är bäst alla gånger enligt många undersökningar. Man bör då spola i minst 10 minuter åt gången annars har det inte mycket effekt så som jag förstått det.

Har man inte tid någon gång kan man ju ta de andra alternativen.

Min häst fick sparkskador på bägge bakknäna för 3 år sen, efter det fick han vandrande hälta, som visade sig bero på inflammation i bägge bakknäna, han behandlades och blev frisk, men hade kvar en kronisk galla i ena frambenet (efter att ha överbelastat frambenen pga att han hade ont i bakknäna)
Veterinären på klinken sa att gallan inte var någon fara.

Jag har låtit veterinären kolla gallan vid varje vaccination och alla har sagt att det inte är någon fara.
Gallan kan bli större/mindre när det blir varmare/kallare/bete/motion/osv.

Men nu hade jag ut en equiterapeut (brukar ha ut 1-2 gång/år som kollar igenom hästen och dem brukar även behandla gallan lite) och detta år tyckte equiterapeut att gallan var lite hård och var ev lite öm vid tryck på den, så equiterapeut tyckte jag kunde behandla hemma med 3 dagars liniment, men läste att man kan även försöka kyla benen för att minska svullnad och gallor.

Men vilken metod att kyla med är bäst? rinnande vatten, kylbandage, kyllera eller kylbalsam?
Andra sätt att behandla gallan?

Hästen går på lösdrift, 19 år gammal, pigga och framåt, ohalt.
Kommer be veterinären i sommar kolla på gallan vid vaccination som vanligt,

Är gallan hård tyder det på aktivitet, dvs inflammation i leden. Är den inte så värst hård kan man testa ge en bra Hyaluronsyra, tex Hygains Hyaglyde. Den kan avhjälpa inflammation om det inte gått så långt att vet hellre bör injicera.
Det ger mer effekt på inflammation är kyla.

Vatten är bäst alla gånger enligt många undersökningar. Man bör då spola i minst 10 minuter åt gången annars har det inte mycket effekt så som jag förstått det.

Tänkte mer om kyllera har längre kyltid än 10 min och därför är bättre? eller om kylbandage ger snabbare nerkylning och därför kyler bättre under 10 min än kallt vatten? tex :P

Är gallan hård tyder det på aktivitet, dvs inflammation i leden. Är den inte så värst hård kan man testa ge en bra Hyaluronsyra, tex Hygains Hyaglyde. Den kan avhjälpa inflammation om det inte gått så långt att vet hellre bör injicera.
Det ger mer effekt på inflammation är kyla.

Hela gallan är inte hård, den är mjuk men i mitten känner man en liten hård del, han får djävulsklo. Och är den riktigt inflammerad borde han väl vara halt/öm/ha ont?
Om veterinären måste behandla behandlar dem inte med antiinflammatorisk medicin i fodret då? Vet ej hur man behandlar galla, därför jag frågade av nyfikenhet ^_^

Hela gallan är inte hård, den är mjuk men i mitten känner man en liten hård del, han får djävulsklo. Och är den riktigt inflammerad borde han väl vara halt/öm/ha ont?
Om veterinären måste behandla behandlar dem inte med antiinflammatorisk medicin i fodret då? Vet ej hur man behandlar galla, därför jag frågade av nyfikenhet ^_^

Finns det en hård punkt finns större risk för riktig inflammation. Det brukar vara en varningsklocka.
Vid inflammation i led brukar man spruta leden. Ofta med Hyaluron-syra och ev kortison.
Jag hade hellre gett en högkoncentrerad gelatinerad Hyaluronsyra än djävulsklorot. Hygain är vad jag vet den med högst koncentration gelatinerad Hyaluron i rätt molekylform.
Ibland blir det inget mer och hårdheten försvinner. Ofta är det dock första tecken på att det påbörjats en inflammatorisk process. Ibland kan man stoppa den genom att ge Hyaluron.

Tänkte mer om kyllera har längre kyltid än 10 min och därför är bättre? eller om kylbandage ger snabbare nerkylning och därför kyler bättre under 10 min än kallt vatten? tex :P

Nej, vatten 10 minuter är mer effektivt än kyllera överhuvudtaget enligt de lärda.

Finns det en hård punkt finns större risk för riktig inflammation. Det brukar vara en varningsklocka.
Vid inflammation i led brukar man spruta leden. Ofta med Hyaluron-syra och ev kortison.
Jag hade hellre gett en högkoncentrerad gelatinerad Hyaluronsyra än djävulsklorot. Hygain är vad jag vet den med högst koncentration gelatinerad Hyaluron i rätt molekylform.
Ibland blir det inget mer och hårdheten försvinner. Ofta är det dock första tecken på att det påbörjats en inflammatorisk process. Ibland kan man stoppa den genom att ge Hyaluron.

ja jag är väl medveten om att det är en risk för att utveckla riktig inflammation, därför vi börjar behandla gallan nu för att se om den blir bättre då hästen inte visar andra symtom på att vara sjuk/ha ont.
Och även om jag uppfattar att gallan blir bättre kommer ju en veterinär kolla gallan i sommar.

Senast ändrad:
Började hästen få djävulsklo nu när ni upptäckte detta eller är det något som hästen fått sedan innan?

Undrar då djävulsklo är smärtstillande så kanske därför du inte märkt att hästen blivit sämre/ om hästen blivit sämre.

Med tanke på att grundvattnet är då dåligt just nu hade jag inte rekommenderat vatten om man inte har tillgång till sjövatten förstås.

Mycket vettigt inlägg. Det kan verkligen vara idé att ha koll på det.
Det gäller att tänka sig för just nu. Jag har för mig någon sa att det behövs 500mml regn för att grundvattnet ska återställas.
Jag vet att det går att kyla i sjön också, det gjorde vi på ett ridläger. Var verkligen smidigt, vattnet fick va kvar och hästarnas ben blev kylda. :up. :D

Började hästen få djävulsklo nu när ni upptäckte detta eller är det något som hästen fått sedan innan?

Undrar då djävulsklo är smärtstillande så kanske därför du inte märkt att hästen blivit sämre/ om hästen blivit sämre.

Han börjar få djävulklo för 1 vecka sen, började med det efter att equterapeften vart ut, aldrig gett det tidigare, och fick hem linimentet här i veckan så det började jag med igår + att rida med lindor på frambenen (lindar vid ridning och har på liniment efter ridning innan han går ut på lösdriften, då jag läst att liniment och sedan lindor över ger risk för blistring)
Har inte märkt någon skillnad efter vi började ge djävulsklo, han är precis lika pigg och glad som innan, dock undrar jag hur länge jag ska ge det, 2-3 månader borde väl räcka? då jag läst att man inte ska ge det konstant då det som du säger kan dölja problem, så jag ska ju bara ge det som en kur nu när jag behandlar galla på andra sätt :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 340
Senast: fridaxi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 379
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst är lite "blöt" i alla benen när man känner, men mer synliga gallor bak varav vänster bak syns en kotsenskidegalla ordentligt...
2
Svar
34
· Visningar
15 744
Senast: Ozen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar