Kyla eller värma?

C

Cider

Så här är det - jag har en 16 år gammal arab, distanshäst som för snart ett år sen fick en senskada, men som nu är helt bra igen. Nu när jag tränar så är jag alltid noga med att kyla benen med isbalsam direkt efter träning på dagen och på natten har han back on trackbandage.

Jag kom precis in från stallet nu efter att ha joggat med honom i 30 min på fina snö-asfaltsvägar, inte så fort eftersom jag sprang själv. Han blev varken svettig eller anfådd - som jag...

Nu till frågan! Skulle jag ha kylt benen och låtit honom stå utan bandage inatt - då blir han väldigt gallig, eller skulle jag ha lindat?

:confused: :confused: :confused:

Sv: Kyla eller värma?

putt putt

Jag lindade... gjorde jag rätt då tycker ni? :crazy:

Sv: Kyla eller värma?

Jag har lärt mig att värma gamla skador och kyla nya, därför har jag nattbandage (när det behövs, inte alltid) om det inte är någon akut skada. Kyla är väl bra om man misstänker man överansträngt hästen, då blir ju vävnaderna lite skadade. Jag har för vana att ha senskadade hästar lindade på nätterna. Går ju fint att kombinera båda också, ha något liniment som först kyler och sedan värmer. Men för min del är det enbart BoT som gäller.

Liknande trådar

Hästvård STÄNDIGT DETTA FUNDERANDE! Såklart vill man ju ta hand om sina älsklingar på bästa sätt alltid! Behöver lite tips till våra...
2
Svar
31
· Visningar
4 868
Senast: Sar24BB66
·
Hästvård Lite hjälp på traven nu tack ;) Jag är galet nojig och vill höra andras funderingar och åsikter... Hästen, ett sto, 9 år, Msv dressyr...
2
Svar
31
· Visningar
16 904
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Hej! jag håller på få panik för jag vet inte vad som händer tänkte om ni kunde hjälpa mig, Det är så att min häst är svullen över...
Svar
5
· Visningar
1 146
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30