Kyl effekt vatten, kyl liniment, kyl lera osv?

mackan

Trådstartare
Är det ngn som har koll på (dokumenterat etablerat) kyleffekten på olika preparat och hur man kan ranka dem utifrån effekten hur väl de kyler?

tänker givetvis på vatten, kyl liniment och kyl lera först och främst.
vilket har bäst effekt och djupgående verkan, generellt. Jag vill veta utifrån realistiska mått, dvs att man tex inte behöver spola 60 minuter utan ca 20 minuter osv.
Kyler tex. kyl lera och kyl liniment bättre om man kylt först med vatten - blir effekten mer långvarig?

ngn som vet? Är intresserad av detta sen länge och har försökt fråga tidigare men det verkar vara ett diffust ämne och har aldrig fått ngra svar.

:bow:

Sv: Kyl effekt vatten, kyl liniment, kyl lera osv?

Prova på dig själv :idea:

Vatten skulle jag vlija sätta som etta i alla fall!

Vatten i kylslangar! Outstanding. Diverse kylbalsam/sprayer använder jag till att göra rent whiteboarden med;).

Det finns bra bandage som skall ligga i frysen innan man lindar på dem, de håller kylan länge men skall inte sitta på mer än10-15 minuter.

Nackdel: Vem har en frys i stallet?

Hej!

När jag läste till sjukgymnast för ett par år sen fick vi lära oss att det enda som hade dokumenterad effekt (vetenskapligt, med bra tester dvs.) var ren is, allt annat la sej tydligen bara på huden och kylde i bästa fall huden, i sämsta fall ingenting alls. Detta gäller dock för människa och inte häst.

/ Lavinia

KL

Tack för alla svar!
Är inte så förvånad av svaren : )

vart får man tag i kylslangs apparaten? det är ju hopplöst att stå och spola varje ben i minst 20 minuter.

ang. is bandagen så håller jag med, de verkar jättebra men som sagt, det krävs ju planering alternativt att man har en frys i stallet : )

Kylslangar (mycket simpel konstruktion) finns bla på LL trot, www.lltrot.com eller Bidermans. De kostar 795 kr (för fyra ben samtidigt) på LL tror men mina är inne på 11-12 året nu...Jag har inte sett sådana i ridsportsbutiker, men finns det en travbana nära dig så kan du nog hitta sådana där, annars betäll från nätet.

Tänk bara på att vänja hästen lite försiktigt, de brukar "hoppa" till lite första gångerna när man vrider på vattnet, innan de fattar ;) Sen kan du kyla en kvart eller så, inte längre. Hellre fler gånger än länge.

men ändå inte mindre än 10 minuter, för då blir det väl ingen effekt?

En kvart tjugo minuter tycker jag räcker, mindre än tio känns meningslöst (kan inte motivera det med annat än känsla) precis som du säger, har sett en del som kylt längre uppemot en halvtimma och jag tycker det känns förlångt. Är det någon som har en skada eller nåt (sena el dyl) försöker jag kyla två till tre gånger om dagen i stället. Lite som med allt vad det gäller hästar, lite och ofta ;).

Tack!

Har en fråga till:
Fälttävlans ekipagen i svår klass, använder ofta kyl lera. Men ni säger alltså att den inte har ngn effekt? Jag har lärt mig att just lera har rätt långvarig effekt, och drar ur värme ur benet rätt bra.

?

En kvart tjugo minuter tycker jag räcker, mindre än tio känns meningslöst (kan inte motivera det med annat än känsla) precis som du säger, har sett en del som kylt längre uppemot en halvtimma och jag tycker det känns förlångt. Är det någon som har en skada eller nåt (sena el dyl) försöker jag kyla två till tre gånger om dagen i stället. Lite som med allt vad det gäller hästar, lite och ofta ;).

Vad jag vet så har man gjort studier på detta och 20 minuter är minimum för att det skall ha ngn effekt, att kyla längre vid tex en skada är vad jag vet enligt de studierna, enbart positivt?

amc isbalsam kyler ordentligt. har testat på mig själv flera ggr och det blir stor skillnad!!!!

annars är vatten bra, men man måste spola varje ben i minst 20 min. is är givetvis bra men opraktisk och man får inte lägga det direkt mot benen. ispåsar (såna från sportbutiker) är bra att ha i stallet men funkar inte till regelbunden kylning, det är dom för dyra och opraktiska för.

kyllera verkar inte kyla särskilt bra alls enligt min erf och sen är det ett jäkla klet....

Jaha, det hade jag ingen aning om :o, men våra har svarat bra på det sätt som jag har gjort. Är det reflexion man eftersträvar då när man kyler länge?

Har använt kyllera efter tävlingar när man inte har kunnat ställa på kyl och det funkar bra (tungt att ta med och kladdigt, dock), men vatten tycker jag är bättre.

Värmelera har jag däremot inte provat, många tycker att det blir bra resultat av det. Erfarenheter?

Vi har även provat vinkylare (kräver frys) för att kyla kotor och det funkar faktiskt!

Jaha, det hade jag ingen aning om :o, men våra har svarat bra på det sätt som jag har gjort. Är det reflexion man eftersträvar då när man kyler länge?

Har använt kyllera efter tävlingar när man inte har kunnat ställa på kyl och det funkar bra (tungt att ta med och kladdigt, dock), men vatten tycker jag är bättre.

Värmelera har jag däremot inte provat, många tycker att det blir bra resultat av det. Erfarenheter?

Vi har även provat vinkylare (kräver frys) för att kyla kotor och det funkar faktiskt!

Effekten blir väl att blodkärlen drar i hop sig av kylan, och sen vidgar sig efter och blodgenomströmningen då ökar, vilket påskyndar läkning. men som sagt, 20 minuter är tydligen minimum för att det ska ha ngn som helst effekt.

Jag tycker också som du att kyl lera är ett bra alternativ för att förlänga kylningen särskilt - jag använder den på det sättet, genom att först spola länge i kallvatten och sen på med kyl lera för att som sagt, förlänga effekten.

värmelera har jag tyvärr ingen erfarenhet av, kanske ngn annan här?

amc isbalsam kyler ordentligt. har testat på mig själv flera ggr och det blir stor skillnad!!!!

annars är vatten bra, men man måste spola varje ben i minst 20 min. is är givetvis bra men opraktisk och man får inte lägga det direkt mot benen. ispåsar (såna från sportbutiker) är bra att ha i stallet men funkar inte till regelbunden kylning, det är dom för dyra och opraktiska för.

kyllera verkar inte kyla särskilt bra alls enligt min erf och sen är det ett jäkla klet....

Jag tror inte det är samma att prova på sig själv, enligt vad jag lärt mig. det är stor skillnad på både hudlager, blodgenomströmning i benen i och med att våra ser helt annorlunda ut än hästens, samt att hästen även har en del päls jmf med oss.

Har koll på minimum 20 minuter som sagt : )

ang. kyl lera så använder ju som sagt FT elit den, så ngn effekt bör den väl lämpligen ha?

Puttar upp.

Ingen som har konkret svar på varför FT ryttare använder kyl lera om det som flera säger "bara är ögongodis" jmf med vatten?

Vatten är ju bra, men man måste spola en bra stund för att det ska få effekt. Minns inte vad undersökningarna sa, men det var väl minst 20 - 30 minuter tror jag.
Jag använder isbalsam när jag vill kyla. (både på hästen och mig själv) Det kyler väldigt bra.

vatten är för mig etta!
kylande liniment är nog mer något som hästägaren tycker låter bra skulle jag tro.. annars tycker jag att kylande bandage är bra, som någon skrev om också. sån som man lägger in i frysen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka