Kyckling hjälp!

B

Blixtra

Någon snäll buke människa måste ju har lite kycklingerfarenhet! Vi har köpt kycklingar till en vän i present. Hon har önskat sig detta. Har nu byggt hönsgård, och dessutom en mindre bur till en början. Hon har installerat en låda i källaren med värmelampa. Min fråga är nu: hur länge bör de bo i lådan i källaren under värmelampan?
De är av ras dvärg cocin (stavas?) och föddes i söndags, hon hämtar dem i morgon, då är de alltså ca tre dygn gammla. Hon får 10st.

När ser man om det är hönor resp. tuppar?

Sv: Kyckling hjälp!

Svarar mot bakgrund av min erfarenhet när det gäller lanthöns och naturlig ruvning.
Min fråga är nu: hur länge bör de bo i lådan i källaren under värmelampan?
Inte alls. Jag skulle hellre ha en hage med ett "värmehörn", dit kycklingarna kan dra sig vid behov. I övrigt bör dom ha visst utrymme att krafsa runt på.
Efter c:a 2 veckor, bör dom ha tillgång till viss utevistelse ett par ggr per dag. Eftersom dom inte har någon mamma som stöd, bör nog vännen försöka fungera som sådan den första tiden, och alltså prägla kycklingarna på sig själv.

Efter 1-2 månader. Tror det är lite olika beroende på ras.

Hoppas vännen har tillräcklig kunskap, annars finns det bra litteratur att gräva i.

LIA

Hon har haft kycklingar med sin familj när hon växte upp, så jag vet att hon kan ringa sin far och fråga. Vidare så är vi nära vän med farbron som fött upp kycklingarna, och han finns alltid tillgänglig, han har även skickat med ett häfte om tips och råd, så det ska nog gå bra! Någonstans måste man ju börja!

Dock var hans svar lite flummigt när jag frågade om utevistelsen för kycklingarna och även vad gällde könsbestämningen.

Du gav ett mer lättillgängligt svar :) !

/Tack :bow:

Blixtra skrev:
Någon snäll buke människa måste ju har lite kycklingerfarenhet! Vi har köpt kycklingar till en vän i present. Hon har önskat sig detta. Har nu byggt hönsgård, och dessutom en mindre bur till en början. Hon har installerat en låda i källaren med värmelampa. Min fråga är nu: hur länge bör de bo i lådan i källaren under värmelampan?
De är av ras dvärg cocin (stavas?) och föddes i söndags, hon hämtar dem i morgon, då är de alltså ca tre dygn gammla. Hon får 10st.

Hej Blixtra.
Har hon inget hönshus? Det måste de ha.
Jag håller med LIa, det är bättre med värmhörn än låda. Köp kompostgaller och gör en hage runt lådan och öppna en sida på den så de kan gå in och ut ur den som de vill. Efter någon dag tas lådan bort. Värmelampa bör de få ha åtmimstone tills de är helt fullbefjädrade, 1-2 månader gärna längre. Den är ju ett mammasubstitut och därmed också deras trygghet. Då de är stora nog att inte behöva den kommer de att sluta ligga under den och istället välja en sittpinne att sova på för vid det laget hoppas jag de har ett hönshus att bo i. En källare är inget vidare tillhåll för höns.
Jag väntar längre än ett par veckor innan jag låter hönskycklingar gå utomhus eftersom risken är stor att de ska bli förkylda eller få coccidios. Jag tycker de ska vara äldre. Mina hönor brukar vänta ca. 1 månad innan de tar ut sina små, utom mitt i sommaren då det är lika varmt ute som inne.
Då kycklingarna blir någon månad gamla kan du se att tupparna börjar få större haklappar och kam än hönorna.

Hon har ett jättefint hönshus i hönsgården (jag skrev om), det är en stor friggebord (isolerad tom.) med reden, sittpinnar och hela köret.

Han vi köper kycklingarna av ansåg också att de ska ligga i lådan med värmelampa i en källare (ex.) ett litet tag innan de ska få gå ut, så att de är ej blir sjuka.

Tack för era tips!

Jag har ingen som helst erfarenhet av maskinkläckta kycklingar men har de ingen hönsmamma som vägleder dem genom barndomen är det kanske lämpligt att hålla dem inne. Mina hönsmammor går ut med sina kycklingar från 1,5 v och äldre, det beror på väder och vind, och hur tidigt på året kullen kläckts. På sommaren när det är som varmast ute så går de ut när kycklingarna är kring 1,5 vecka. Men annars dröjer det längre. Äldsta kycklingkullen som nu är 5 veckor gamla tog hönsmor med sig ut första gången när de var 4 v. Kullarna efter äldsta är 2 veckor gamla och hönsmammorna har inte varit utanför dörren med dem än. Jag brukar låta hönsen bestämma själva när de vill ta med småttingarna ut. Jag tror att de avgör bättre än mig vad som är lämpligt och inte.

Jag har dock haft en kull som blev moderslös när de var 2 veckor gamla. Det var mitt i sommaren och en ovanligt varm sommar. De hade hunnit vara ute i några dagar med sin mamma, men när hon försvann så ville de inte längre gå ut. Jag lät dem få tillträde till utevistelse, men de började inte gå ut förrän de var kring 4 veckor. När de var 5 veckor gamla så gick de ute hela dagarna utom när det regnade.

Det verkar alltså som att även kycklingar kan avgöra när det är lämpligt för dem att vara ute, men till skillnad från när de hade en mamma så var den lämpliga åldern 4 v istället för 1,5 v. Detta var en ovanligt varm sommar när vi hade 20 grader och lite varmare plus sol varenda dag. Åldern hade säkert sett annorlunda ut om vi hade haft en vanlig "nordpolensommar". ;)

Blixtra skrev:
Hon har ett jättefint hönshus i hönsgården (jag skrev om), det är en stor friggebord (isolerad tom.) med reden, sittpinnar och hela köret.

Han vi köper kycklingarna av ansåg också att de ska ligga i lådan med värmelampa i en källare (ex.) ett litet tag innan de ska få gå ut, så att de är ej blir sjuka.

Tack för era tips!
Då kan hon ju hänga värmelampan inne i hönshuset så får de vara där redan från början och ni slipper ha dem ikällaren alls.

Jag har dock haft en kull som blev moderslös när de var 2 veckor gamla. Det var mitt i sommaren och en ovanligt varm sommar. De hade hunnit vara ute i några dagar med sin mamma, men när hon försvann så ville de inte längre gå ut. Jag lät dem få tillträde till utevistelse, men de började inte gå ut förrän de var kring 4 veckor. När de var 5 veckor gamla så gick de ute hela dagarna utom när det regnade.

Det verkar alltså som att även kycklingar kan avgöra när det är lämpligt för dem att vara ute, men till skillnad från när de hade en mamma så var den lämpliga åldern 4 v istället för 1,5 v. Detta var en ovanligt varm sommar när vi hade 20 grader och lite varmare plus sol varenda dag. Åldern hade säkert sett annorlunda ut om vi hade haft en vanlig "nordpolensommar".
Jag skulle tro, att det nog mer var avsaknaden av mamman, som höll dom inne, än förstånd om vädret. Om mamman plötsligt försvinner, blir dom desorienterade, eftersom ingen finns som säger vad som ska göras. Runt 1 månad, börjar dom så sakteliga bli mer tuffa och rör sig mer och mer självständigt. Det är även runt den tiden ,som dom börjar klara sig utan mammans extravärme.

LIA

Det är ju till stor del beroende på vädret och tempraturen. Blir det väldigt varmt ute så behövs ingen värmelampa. Blir det en kall sommar behövs den längre. Sedan är det viktigaste inte så mycket värme som att dom är torra. Här spelar ju också vädret in, blir det en regnig sommar eller inte?
När det gäller könsbestämning så går det att göra redan nu.MEN det är otroligt svårtså lättast är att vänta till kammen börjar växa på tuppkycklingarna. Skillnaden mellan tuppar och hönor syns ganska tydligt även för en lekman.

Senast ändrad:

Blixtra skrev:

Det beror antagligen på vad det är för ras. På mina Åsbo syns det garanterat när de är 5 veckor. Tupparnas kammar och haklappar kommer betydligt snabbare. En del med andra raser kan se på vinglängden redan när de är 1 v. Om jag minns rätt har hönorna vingar som sträcker sig till stjärten medan tupparna bara har "stumpar". På min ras funkar inte den könsbestämningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka