KWPN-sto söker hingst, tips?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elinabergh
  • Startdatum Startdatum
E

Elinabergh

Hej!

Jag går runt och funderar lite om eventuella hingstar till mitt sto. Har inte bestämt när jag ska ta föl, bara att jag ska =) Enligt en hästpratare (som tidigare ägare anlitat) vill hon gärna ha ett föl dessutom, om det stämmer eller inte lär man väl märka.

Hon är långlinjerad, hög manke, inget sluttande kors, mycket framben med höga lyft och bra påskjut bakifrån. Något trång bak och känns lite högre bak.

Söker dessa ting hos en hingst: kort rygg med sluttande kors, höga ben, inte trång bak, stark överlinje, bra psyke, gärna dressyr hingst och gärna över 165cm i mkh.

Har tittat på JJ Ray Ban, den har fallit mig mest i smaken. Vad tror ni? tips? ideér?

Stoets stamtavla är lite speciellt =)

Prinses Alina
Liannalina - Lorton
Gradalina - Exponent / Heatasja - Wouter

aaalllii.jpg

aali.jpg

aaal.jpg

bild.php

15-16-april-2009-034_39030742.jpg

dsc_0036_34392186.jpg

kopia-av-nikon-d60-212_28350227.jpg

Ursäkta om det blev många bilder men vill att ni ska få ett hum om vad jag menar, TACK på förhand för all respons jag kan få!
Är vilse när det kommer till avel..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: KWPN-sto söker hingst, tips?

Eftersom ditt sto är en blandning av vagnshäst (TP), geldeländer och Hackney är det inte lätt.

Har inga förslag men jag skriver för att inte glömma att kolla tråden då jag har ett sto med liknande stam & funderingar på föl i framtiden. :laugh:

Nä det är som det svåra, det kryllar inte av de hingstarna här. Kommer nog behöva gå på ett halvbod.

Hej

Tänk på att Du nog inte får stambokföra fölet i ASVH för Hackney är tydligen inte godkänd där.
Förre ägaren till min KWPN TP fick sorgligt reda på det efter att jag köpt henne, men jag är glad ändå. Mysigare häst finns inte.

Det gäller inte bara hackney, varken TP eller geldeländer är godkända raser i ASVH.

Det vet jag redan =)
Men tack för ni påpekade det, jag är ute efter en bra ridhäst och struntar rätt mkt i vad den får för papper mer att det blir den ridbarheten jag söker efter.

Ingen som kan ge mig några konkreta tips?
Inga hingstar ni kan rekomendera till detta sto?
Börjar fundera om avel på denna sida handlar med om själva färget på pappret än själva hästen och ridningen, är det verkligen så illa?
Det är inget fel på mitt sto, hennes typ är bara inte godkänd för svensk avel därför har jag inte gröna papper på blivande föl..
Är som sagt ute efter en ridbar avkomma men inriktning dressyr men bör ha lite hopp också..

Kan ju vara att vi andra inte är särskilt bra på avel med TP och Hackneyhästar och vad de lämnar för avkommor när man korsar dem.

Jag hade själv funderat åt fullblodshållet. Efter som avkomman inte kommer att få gröna papper hade kanske funderat på några av de hingstar som finns i Angloaveln eller den rena Engelska fullblodsaveln. Korta ryggar, sluttande kors och långa ben finns det jo gott om där.

Jag vill gärna ha en stam med mkt fullblod i sig men jag vågar nog inte gå på en ren fullblodshingst.

JJ Ray Ban
Hermes
Är de jag funderat på

Jag är kanske lite tråkig men jag tycker inte du ska ta föl på ditt sto. Vill du ha en unghäst är det bättre att du köper ett föl eller en 1-åring. Ditt sto har inte rätt modell, inga meriter, du vet inte vad stammen har lämnat o s v. Hon har inget att tillföra helt enkelt.

Vis av andra liknande trådar så kommer du troligvis att betäcka ändå och därför är mitt råd att du tittar på hingstar som redan är avkommebedömda - alltså inte 3-årshingstar som typ JJ Rayban.
Välj en hingst som är KWPN t ex Wladimir OA är kvadratisk (men inte avkommeprövad), Twiligt, Kennedy (som är åt det kvadratiska hållet) eller Highlight (som är avkommebedömd, A-prem).
Men som sagt låt helst bli.

Oj, vilket svar.. Tur du har koll på saker och ting. Att mitt sto inte har något att tillföra?
Har du någonsin sett hon i rörelse?
Någon förståelse varför hon inte har några så kallade meriter? Är meriter alltid tävlan? Och är det hennes fel att jag som ägare de senaste 3åren inte har tävlat henne och innan mig att hon fick stå i en hage pga fd ägare utan tid under 3års tid, så därför anses hon inte vara "bra nog" för avel?

Det är sådana som dig som gör att jag verkligen tappar tron på att det är ridning och ridbarheten man kollar efter.

Har utlåtande från veterinärer som berömmer hennes hållbarhet och påpekar att denna häst bör jag behålla, konstigt att inte det är av intresse..

ILLA Buke ILLA

Man kollar inte bara på ridning och ridbarhet utan på exteriör och stam. Bara för att en individ har vissa egenskaper behöver den inte föra det vidare till sina avkommor utan man måste även titta på vad stammen har gett.

Mitt eget sto har gett avkommor som rör sig bättre än henne och jag antar att det är hennes pappa som var gångartsförvärvare som slagit igenom. Hon har även lämnat en halsansättning som hon inte har själv men som hennes morfar hade.

cat_and_rat har gett dig bra förslag på hingstar och argument för varför du inte ska välja en hingst som inte är avkommeprövad ännu. Highlight har väldigt höga blup-siffror på allt och är den jag föredrar bland förslagen.

Det är ju synd att du tar det så. Nu är ju inte mina åsikter hela Bukes.

Jag vill vara ärlig med vad jag tycker: ditt sto har jag bara sett på dina bilder ovan. Hon har en tråkig hals, en lång rygg och rakt kors och ser dessutom ut att vara hög bak. Är ingen rolig typ helt enkelt. Rörelserna är säkert spexiga men höga benlyft är inte allt. Ditt sto är avlat för show körning - har du sett hur de ska trava med huvudet högt, sänkt rygg och höga benlyft? Inte riktigt det som eftersträvas i dressyr.

Med egna meriter räknar jag även föräldrar och syskon - har någon annan släkting till ditt sto meriter i det (t ex dressyr) du tänkt använda avkomman till?

Många ston håller för hobbyridning - det är inget skäl till att avla på henne.

Det är ju synd att du tar det så. Nu är ju inte mina åsikter hela Bukes.

Jag vill vara ärlig med vad jag tycker: ditt sto har jag bara sett på dina bilder ovan. Hon har en tråkig hals, en lång rygg och rakt kors och ser dessutom ut att vara hög bak. Är ingen rolig typ helt enkelt. Rörelserna är säkert spexiga men höga benlyft är inte allt. Ditt sto är avlat för show körning - har du sett hur de ska trava med huvudet högt, sänkt rygg och höga benlyft? Inte riktigt det som eftersträvas i dressyr.

Med egna meriter räknar jag även föräldrar och syskon - har någon annan släkting till ditt sto meriter i det (t ex dressyr) du tänkt använda avkomman till?

Många ston håller för hobbyridning - det är inget skäl till att avla på henne.

Kunde inte sagt det bättre själv. :bow::bow::bow:

Till TS: dit sto tillför inget i aveln som vi behöver och utan meriter mm så kan du ju inte uttala dig om hållbarheten.:angel:

Det känns som ni är lite utav byråkrater och angånde prestationer har hennes far gjort väldigt mkt inom holländska kör-dressyr-aveln.

Mor- Pref (preferent)=ges till ston som har avkomma som håller godkänd standard i utseende och gångarter.

halvsyskon (Grandalina)
pref Keur kan ett sto få som först har fått ster (med föl vid sidan) om hon har standard utöver det vanliga och har genomfört I.B.O.P som är ett test av ston där man bedömmer dressyr och hoppegenskaper.

Så här skrev kwpn, när Lorton dog för i slutet på på 2004.
Lorton was bred by Evert Fikse from Oldebroek out of the Keur Preferent Heatasja (Renovo out of Beatasja Keur Preferent from Tamboerijn). As a three-year old Lorton won the extra prize for the harness stallion with the best trot at the stallion show in Den Bosch. He ended the performance test that year with high scores. Due to an injury he made his debut in sport at a higher age. Many times he won the orange ribbon in hands of Robbie van Dijk and was very successful.

The stallion was popular with breeders and covered 724 mares since he was approved and this resulted in 482 foals. Until 2004, 62 mares were inscribed in the studbook and 38 earned their ster predicate. Three of these ster mares are declared Keur. Of the colts, three were appointed for the performance test but until now no son of him could be inscribed in the studbook. His most known show horse is competition winner Show me the Money.

Morfarsfar är den ende hackneyn som jag har funnit i hans stam, och man ska ju inte glömma att rasen från början har haft stora rörelser. Men det är klart, hackneyn är ju utmärkt i sitt schema, att förnya avelsbasen med!

Bild på honom och många avkommor hittar du här.
http://www.dutchshowhorses.com
Exteriörbild
http://www.romviel.uwnet.nl/html/photobooks/hengsten/Lorton.jpg

DU har missat poängen!!
Att någon i stammen har bra typ eller bra trav för sin RAS betyder inte att dom passar in i HBL avel.
Vi vill inte ha knäna under hakan,eller en sänkt rygg,rakt kors mm,det överensstämmer inte med HBL rasbeskrivning.
Om ditt sto nu är så bra för rasen så använd en hingst från den rasen,dom finns ochså på TAI.

PS. Om du vill ha det ditt sto har så gör som Holländarna använd en saddlebreed hingst.:idea:
Borde tom bli "gröna" papper i KWPN TP

Det känns som ni är lite utav byråkrater och angånde prestationer har hennes far gjort väldigt mkt inom holländska kör-dressyr-aveln.

Det handlar ju inte om byråkrati, utan avelsmål. De har ju motiverat varför de inte rekommenderar att du tar föl på henne, både via brister i hennes exteriör och i hennes brist på prestationer. Och utifrån denna information sluter de sig till slutsatsen att stoet i fråga inte har något att tillföra aveln så som ridhäst. Tar du ett föl på henne får fölet säkert ett stort emotionellt värde för dig personligen, och har du tur och lyckas med hingstmatchningen blir avkomman kanske lite bättre än sin mamma. Men förutsättningarna för att få en superridhäst finns inte här, och det är ju det avelsmål de flesta här har.

Är det däremot en bra show-körhäst du vill ha är kanske förutsättningarna större, men det finns förmodligen ingen på det här forumet som har koll på vad som krävs av grundmaterialet exteriört och stammässigt för att nå det avelsmålet, och som kan avgöra ditt stos lämplighet för den uppgiften. Men det låter ju som du vill ha en ridhäst, och gällande avelsmål inom ridhästaveln (hopp, dressyr, fält) finns det gott om personer med mycket goda kunskaper på det här forumet, det gäller bara att klara att ta till sig vad de säger utan att gå i försvarsställning.

Om någon skulle säga till dig att din häst inte har förutsättningarna att framgångsrikt tävla GP-dressyr skulle du förmodligen inte protestera. Men hon fungerar säkert utmärkt till det du vill göra. Och gällande avel 'för eget bruk' så kan man ju avla på 'vad som helst' som man gillar också och bli nöjd med resultatet. Men att ett sto är lämpligt för avel mot ett specifikt avelsmål är en annan sak...

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
666
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 875
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka