Kvoter - protein och mjäll

sissu

Trådstartare
Som de flesta hört ngn. gång så kan en häst bli bl.a. mjällig av för mkt. protein, för hög kvot.

Själv så ställer jag mig lite tveksam till detta än så länge, men samtidigt så har jag sett många hästar som bli mjälliga på vintern på en viss kvot som sedan blir bättre om man tar ner kvoten gällande proteinet. Inkl. mina egna denna vinter.

Det har inte varit ngn. direkt skillnad om proteinet kommer från hö, lucern eller kraftfoder. Alltså om det kommit från grovfoder som inte skall påverka hästen eller från kraftfoder som sägs var mer onyttig protein.

Samtidigt så har jag aldrig sett en häst som sommartid på bete med kanske en kvot uppåt 10-15 periodvis var mjällig eller på annat vis dålig i pälsen.

Så min fråga blir ju då, vad beror detta på. Hur kan hästen tåla denna kvot från gräset, när den sedan reagerar på grovfoder och eller kraftfoder? (Frågan ställs utifrån att hästen ej får en massa foderbyten som kan påverka m.m.)
Kan ngn. förklara detta för mig?

MVH/
 
Sv: Kvoter - protein och mjäll

Min kamel hade riktigt mycket mjäll när hon kom för lite över ett år sedan. Det var nästan äckligt. Jag hade då ett hö med superprotein (113 gr smrp) som hon utan tillvänjning fick gå direkt på. Efter två veckor hade mjällen - trots foderbytet och det abnorma proteinvärdet - försvunnit. Rätt snart efter märkte jag att hon direkt fick snuskmycket mjäll om man stack till henne morötter eller äpplen. Började som en smygande misstanke som jag sedan (genom diverse expriment) har fått bekräftat - det är morötter och äpplen som ställer till hudflagor. Nu har det gått så långt att jag faktiskt kan märka om folk smyg-givit henne gottis...

Och i år har höet inte varit strålande varför jag fodrar med både lusern och sojamjöl - något som en häst med mjälltendenser borde reagera på (tycker man). Nu har jag varit extremt noga med tillvänjningen - men inte ett mjäll så långt ögat nå´tt...
 
Sv: Kvoter - protein och mjäll

min sköthäst var jättemjällig i somras men nu är det inte lika mycket men det verkar mest bero på hur mycket han blir ryktad...det märks skillnad direkt om han inte blivit ordentligt ryktad en dag. Han har boxvila nu och äter både morötter och en hel del lusern (9 skopor/dag) men jag tror inte det har med fodret att göra...
 
Sv: Kvoter - protein och mjäll

Jag har aldrig upplevt problemet, däremot har jag upplevt att vissa hästar blir mjölliga vintertid men inte sommartid. Det har i samtliga fall gällt tjockpälsade hästar, gärna med tjooock lång man och svans, och jag har snarare dragit slutsatsen att det berott på att det blir för tätt, huden kan inte andas. Dessutoms köljs den inte igenom av regn etc som på sommaren? Nu provade jag aldrig sänka kvoten eftersom den var normal, men jag har haft hästar på skyhög kvot utan minsta mjällproblem.
 
Sv: Kvoter - protein och mjäll

Ska bara komma med en annorlunda aspekt. Hörde en gång att mjäll hos människan beror på intag av mjölk. En bekant som haft mycket mjäll tidigare testade att sluta med mjölk och blev fri från mjäll.
 
Sv: Kvoter - protein och mjäll

Äntligen lite svar fast jag blev ju inte klokare :smirk: ..

För mig så borde en häst som fixar sommaren utan problem även klara även vinter och en hög kvot om det inte är så att den får i sig foder som den kan vara känslig mot, de finns ju.

När det gäller just äpplen och morötter så har jag träffat flera hästar som får olika problem när de stoppar i sig detta. Men det är en annan historia.

Nu behöver ju framförallt den ena av mina en hög kvot men samtidigt så han blir så förbaskat äcklig att man inte vill ta i honom, men jag kanske skall våga vänta ut honom under en längre period helt enkelt för att se. Han får bara två sorter utöver höt och stått på det nu under ca tre veckor och visst blev det bättre, men så fort jag försöker öka upp kvoten så händer detta. Eller kan det vara så enkelt att han är så pass känslig i magen att han reagerar på detta vis även att det är samma foder men förändrad mängd att ta hand om men att det går över om jag har is i magen.

MVH/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 110
Senast: Boerperd
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp