Magnum

Trådstartare
Kvoten mellan energi/protein, är det energin delat med proteinet?
*försöker förstå detta med att göra foderstater...* :confused:
 
Sv: kvot ..

Proteinet (smältbart råprotein!)/energin =6 (Eller så nära som möjligt) :-)

Tänk att du ska få fram ett tal över 1, alltså måste du dela det stora talet i det lilla. Det är mycket sällan energisiffran är lägre än proteinsiffran, och är den det är det ett kasst hö...
 
Sv: kvot ..

Sedan är ju idealet att det finns 6 gånger så mycket protein som energi för en "vanlig" normalfödd häst. Dvs delar du proteinet med energin och får fram ca 6 har du ett bra hö! Kraftfoder innehåller ju också både protein och energi men där brukar kvoten vara högra, dvs mer protein i förhållande till energi, men det är ofta ett större innehåll per kilo kraftfoder än det är per kilo hö.
Hö ligger normalt på ca 7-9 energi och 30-60 protein (gram per kilo foder) medans t.ex havre ligger runt 10-11 energi och 80-90 protein om jag minns rätt.

Det är lite snurrigt i början men du kommer få ordning på det så småningom =)
 
Sv: kvot ..

Hmm, jo det kommer nog iordning i huvet om ett tag.....
Får höanalysen om nåra veckor, men jag kommer nog få fråga om hjälp så det inte blir alldeles galet! ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp