Kvot o fodertabeller?

T

tess71

Var hittar man Fodertabellerna och kvoterna.Har en hemma men den verkar inte stämma med era beräkningar.
Den jag har är sammansatt av en Bertil P via lantbruksnämnden -89.
Tess
 
Sv: Kvot o fodertabeller?

Var hittar man detta då? Finns det på nätet någonstans?
 
Sv: Kvot o fodertabeller?

Jag beställde häftet/boken från SLU Sveriges Lantbruksuniversitet. Kommer inte ihåg vad den kostade men under 200 kr tror jag det var med portot. Jättebra att ha hemma när man ska räkna. :smirk:
 
Sv: Kvot o fodertabeller?

*låna knapp*

vadå för tabeller? vad står det för siffror i dessa? siffroro på vad olika fodermedel innehåller eller om hästarnas behov å sånt??

eftersom man räknar och inte saknat nått så kanske de e nått men totalt missat.. å de får juh inte hända..
 
Sv: Kvot o fodertabeller?

Om du har häftet kan du lära dig att räkna ut vad hästen behöver. Olika fodermedel och sånt det får du skriva upp själv. Jag har ett program som allt sånt finns med i. Man bara sätter dit höets värden och sedan kan man laborera hur mycket man vill med att höja och sänka maten. Då ser man hur mycket mj och smrp det blir.
Men kvoten ska i af vara minst 6 smrp per varje mj. Sedan om hästen är unghäst, växer, diar, behöver musklas osv så måste du höja smrp med olika mycket. Detta finns bl a i häftet.
 
Sv: Kvot o fodertabeller?

jo jag har konstruerat en egen foderstatsuträknare som själv räknar ut allt.. man bara fyller i mkh och landsmärkes omfång, ras och hur hästen rids så får man fram MJ behovet och utifrån det får man fram alla andra värden som man behöver.. sedan lägger jag in hövärden och justerar efter i mina fodertabellen hur mkt man lägger foderstaten på.. plus förklaringar..

men så de där tabellerna innehåller (förutom det jag har) bara hur mkt mer man bör ge vid unghäst, växande, musklande, dräktighet, diande osv?? (har det i mina böcker och så..)

så jag kanske inte har någon användning för det där häftet eller finns det något matnyttigt i det ändå?
 
Sv: Kvot o fodertabeller?

Ja, jag vet ju inte vad du behöver eg. Men det här innehåller även foderstatsberäkning,om olika fodermedel, näringsinnehåll i olika fodermedel, omräkning från ts till torrsubstans alltså hur man gör, fodermedelstabeller osv osv....
 
Sv: Kvot o fodertabeller?

hmm man kan inte räkna från TS till torrsubstans eftersom att TS bara är förkortningen av ordet torrsubstans..
däremot är det inte svårt att räkna från närignsvärden per kh TS till näringrvärden per kg foder.. det är bara att gånga med procenten ju :)
vilka fodernmedel är upptagna i den där tabellen? de vanliga såsom halm, olja, havre, vetekli, korn, osv osv eller?
 
Sv: Kvot o fodertabeller?

Nej det är bra mycket mer än det vanliga. Det är tex också daglig tillväxt på unghästar olika tabeller, kroppsvikt på olika unghästar ja det finns bra mycket iaf.
 
Sv: Kvot o fodertabeller?

BeastieBabe skrev:
hmm man kan inte räkna från TS till torrsubstans eftersom att TS bara är förkortningen av ordet torrsubstans..
ju :)

Nej, jag skrev lite tokigt men trodde ändå att du visste vad jag menade. :smirk:
Jag menade alltså omräkning från kg foder till torrsubstans.
Alla har inte program hemma eller förstår hur man räknar då är denna bok/häfte väldigt bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 253
Senast: Mkb
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 395
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 394
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp