I
Ideaal
Jag blir inte klok på det här med kvoter. Vilken nytta har man egentligen av den mellan smältbart råprotein och energi?
Om man tar min häst som exempel så behöver hon (enligt hippocampus) 528 gram smrp och 88 mj vilket ger en kvot på 6. Om jag då bestämmer mig för att jag tror inte att det räcker utan ger henne i stället 600 gram smrp och 100 mj då ligger ju kvoten fortfarande på 6
Som jag har förstått det så kräver vissa hästar en högre kvot vilket jag också får om jag sänker energimängden till exempelvis 80, men då får ju hästen mindre av det som ska ge mer hull
Jag bestämmer mig nu för att ge henne ett hö med 9 mj och 50 smrp för att hon är gammal och svår att hålla i hull, vilket ger en kvot på endast 5.5
Kan någon berätta varför kvoten smrp/mj är bra att gå efter?
Om man tar min häst som exempel så behöver hon (enligt hippocampus) 528 gram smrp och 88 mj vilket ger en kvot på 6. Om jag då bestämmer mig för att jag tror inte att det räcker utan ger henne i stället 600 gram smrp och 100 mj då ligger ju kvoten fortfarande på 6
Jag bestämmer mig nu för att ge henne ett hö med 9 mj och 50 smrp för att hon är gammal och svår att hålla i hull, vilket ger en kvot på endast 5.5
Kan någon berätta varför kvoten smrp/mj är bra att gå efter?