Kvot mj/smrp

I

Ideaal

Jag blir inte klok på det här med kvoter. Vilken nytta har man egentligen av den mellan smältbart råprotein och energi?

Om man tar min häst som exempel så behöver hon (enligt hippocampus) 528 gram smrp och 88 mj vilket ger en kvot på 6. Om jag då bestämmer mig för att jag tror inte att det räcker utan ger henne i stället 600 gram smrp och 100 mj då ligger ju kvoten fortfarande på 6:confused: Som jag har förstått det så kräver vissa hästar en högre kvot vilket jag också får om jag sänker energimängden till exempelvis 80, men då får ju hästen mindre av det som ska ge mer hull:confused:

Jag bestämmer mig nu för att ge henne ett hö med 9 mj och 50 smrp för att hon är gammal och svår att hålla i hull, vilket ger en kvot på endast 5.5:confused:

Kan någon berätta varför kvoten smrp/mj är bra att gå efter?

Sv: Kvot mj/smrp

För att man har genom forskning kunnat konstatera att det förhållandet mellan energi och protein är det mest idealiska för vuxna hästar. Man provar sig fram till hur många MJ hästen behöver, sen är det bara att fylla på med tillräckligt med protein för att täcka behovet och då räknar man 6*MJ så hamnar man någorlunda rätt.

Ger du ett hö som ligger på 5,5 i kvot så måste du tillföra någon form av kraftfoder som ligger högre än så, för att hästen ska slippa "ligga back" på proteiner.

För att då få en kvot på 6 så måste jag ge henne ganska mycket mer protein än vad hon egentligen behöver. Om man då utgår från mj behovet och lägger till protein upp till kvot 6 så är det alltså bra för upptaget av både mj och smrp om jag förstår det rätt. Oavsett om det blir överskott av protein.

Det är inte så länge sedan den allmänna rekommendationen var 5,5, det kan du nog prova att fodra efter den kvoten utan att det blir fel.

Läs det här inlägget i en annan tråd!

En sak till. Vissa år är det svårt att få tag på hö som ligger på kvot 6. Ibland ligger mj högt och smrp lågt. Om man ändå vill ge hästen mycket grovfoder så blir det väldigt mycket kraftfoder för att hästen ska få en kvot på 6. Då kommer nästa problem. Proteinöverskott från grovfoder är ju OK om jag förstått det rätt men stort överskott som kommer från kraftfoder är inte så bra. Vad göra då?

Man kan använda lucern som förstärkare till grovfodret, istället för kraftfoder.

För att man har genom forskning kunnat konstatera att det förhållandet mellan energi och protein är det mest idealiska för vuxna hästar. Man provar sig fram till hur många MJ hästen behöver, sen är det bara att fylla på med tillräckligt med protein för att täcka behovet och då räknar man 6*MJ så hamnar man någorlunda rätt.

Ger du ett hö som ligger på 5,5 i kvot så måste du tillföra någon form av kraftfoder som ligger högre än så, för att hästen ska slippa "ligga back" på proteiner.

Fast så har jag inte riktigt förstått det, utan snarare att kvoten 6 är en kvot som med säkerhetsmarginal ska täcka de flesta vuxna normalhästars behov av protein, men inte därmed vara den ideala för de flesta, utan snarare extra tilltagen för att få just en säkerhetsmarginal...

Jo lucern är ju grovfoder också så det är nog bra till många hästar. Min gamla fröken måste ha i sig mycket näring i lite foder för hon äter bara en viss mängd. Hon skulle kunna stå på fri tillgång på både kraftfoder och hö.

Det är därför jag frågar om kvoten. Är det verkligen viktigt att få i henne kraftfoder för att få kvoten rätt om proteinbehovet är täckt med råge.

HH svar i den andra tråden låter bra tycker jag.

Hur mycket har hästen ätit tidigare för att hålla sig fin? (då den gått på hö/silage, ej på bete)
Tycker att du ska försöka matcha det istället för att hänga upp dig på vad ett program säger och vilken kvot det blir. (dock kontrollera efteråt vad det blir för kvot så den inte blir allt för låg)

T ex om den fått fri tillgång på hö tidigare så kanske du kan uppskatta hur mycket den stoppat i sig per dag (är det 10kg eller är det 25kg?) (+ev. annat foder) och därmed får du bättre hum om just den hästens behov.

Äldre hästar brukar ju i övrigt kräva MER protein (högre kvot) och lättsmält mat. Lusern och linfrökaka är bra för dom.
Kanske skulle du ge fri tillgång på det där höet du har PLUS lusern (1-2kg) och ca 100gram linfrökaka per 100kg häst? Då får du upp kvoten litegrann också.

Jo lucern är ju grovfoder också så det är nog bra till många hästar. Min gamla fröken måste ha i sig mycket näring i lite foder för hon äter bara en viss mängd. Hon skulle kunna stå på fri tillgång på både kraftfoder och hö.

Det är därför jag frågar om kvoten. Är det verkligen viktigt att få i henne kraftfoder för att få kvoten rätt om proteinbehovet är täckt med råge.

HH svar i den andra tråden låter bra tycker jag.

Iså fall är det ju möjligt att byta ut en del av grovfodret mot lucern, på så sätt höja kvoten eller intaget av smrp i de fall man vill undvika att fodra med kraftfoder.

Annars är ju Hestekraft ett kanon foder, och just för äldre hästar är det bland det bästa som jag själv tycker att man kan ge till häst som är näringskrävande.

Precis som många sagt innan så är det forskning som ligger till grund för den rekommenderade kvoten. Sedan är det så klart individuellt!

Min häst kräver en kvot på 7,6 ungefär för att behålla överlinjen och bygga muskler.

Min hovslagare som har både travare och galoppörer berättade att de absolut inte får ligga på en kvot över 5,5 då springer de inte optimalt.

Så det är olika, men genom forskning så hamnade genomsnittet på 6 och det är det man utgår ifrån. Sedan justerar man in sin häst så vet man hur mycket den behöver ha!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
728
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 109
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 605
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka