Kvot MJ/smrp till gammal muskelfattig häst?

bigganl

Trådstartare
Vad tror ni kan vara lämpligt att ha för energi/proteinkvot till ett 24 årigt halvblodssto som tappat massor av muskler senaste halvåret. Hon har haft magproblem under hösten som rättat till sig och nu verkar hon må bra igen och är pigg och glad (och aptit igen), men hon har ingen överlinje alls längre. Hon behöver verkligen få i sig protein och nu verkar det som om hennes kropp kan ta upp näringen i fodret bättre igen. Jag ska hjälpa ägaren med foderstat och funderar på vilken kvot som kan vara lämplig att prova med. Ca 8-9 är vad jag tänkt. Låter det lämpligt? Vad har ni för tankar om detta?

Sv: Kvot MJ/smrp till gammal muskelfattig häst?

Hmm - egentligen så säger väl forskningen inget om att proteinbehovet är högre för äldre hästar? (inte vad jag kan hitta i böckerna) Men av erfarenhet så har väl många av oss lärt sig det...

Jag skulle dock nöja mig med en kvot på 7. Men se till att det är en ganska stor del lättillgängliga proteiner och fetter (energi) i foderstaten - t ex linfrökaka och soja. Lusern, olja?

Jag har ju haft en gammal häst, och pratade med Cecilia Müller på SLU om kvoten.

En äldre häst har lika högt proteinbehov som ett lakterande sto.

Så, en kvot på 8-9 tror jag blir toppen för din häst!!

En äldre häst har lika högt proteinbehov som ett lakterande sto.

Har dom det alltså? Jag kunde inte hitta nåt om att äldre hästar har större behov i boken... (Hästens näringsbehov och utfodring). Det tycker jag är lite konstigt att dom inte tar upp nåt om det i boken (iaf vad JAG kunde hitta) när behovet ändå är så pass stor. :confused:

Men jättebra att få veta det nu då!! :bow:

Tack! Nu fick jag mina tankar bekräftade. ("dräktigt sto" var vad jag jämförde med själv)

Milly: Anledningen till att jag vill ha en högre andel protein i foderstaten är att hästen tappat mycket muskulatur och eftersom äldre hästar har svårare att ta upp näring ur fodret krävs det mera för att hon ska ha en chans att få mera muskelmassa igen. Lucern och soja har vi provat innan utan resultat, olja ska provas nu.

Anledningen till att jag vill ha en högre andel protein i foderstaten är att hästen tappat mycket muskulatur och eftersom äldre hästar har svårare att ta upp näring ur fodret krävs det mera för att hon ska ha en chans att få mera muskelmassa igen. Lucern och soja har vi provat innan utan resultat, olja ska provas nu.
Ursäkta att jag lägger mig i men olja tillför BARA energi = Mj dvs inget protein alls! Om jag förstod dig rätt så ville du väl ha mer protein i foderstaten? Bra proteintillskott är ju Krafft protein, ger 330 gr smbrp/kg och är gjort av potatisprotein som är snällt mot pållens mage. Linfrökaka är både fett och proteinrikt, också snällt mot magen.

Geriatriska hästar omsätter inte mera protein än yngre men de kan ha svårare att smälta och ta upp aminosyrorna ur fodret. Av det skälet kan det finnas anledning att ge mer protein eftersom en mindre andel tas upp. Eller använda lättillgängliga, lättsmälta proteinkällor. Hur mga gram smältbart råprotein får din häst från olika källor? HH

Geriatriska hästar omsätter inte mera protein än yngre men de kan ha svårare att smälta och ta upp aminosyrorna ur fodret. Av det skälet kan det finnas anledning att ge mer protein eftersom en mindre andel tas upp. Eller använda lättillgängliga, lättsmälta proteinkällor. Hur mga gram smältbart råprotein får din häst från olika källor? HH

Åh, vad det är bra att vi har dig här, HH! :D Så att vi FÖRSTÅR bättre och får förklarningar till det mesta. Jag har lärt mig mycket genom dig!

Det är inte fodersorter jag är ute efter utan vilken kvot jag skulle lägga mig på. (Ägaren har själv bestämt fodersorter.)

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 218
Foder & Strö Jag har när jag köpt hö till min insulinresistenta häst, fokuserat på mängden socker och aldrig reflekterat över att mängden protein...
Svar
13
· Visningar
2 126
Senast: TinyWiny
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar