Kvot för att lägga på hull?

Hannely

Trådstartare
Jag funderar över lite vilket kvot srp/mj en tvååring bör ligga på för att lägga på sig lite hull? Han är absolut inte mager, men lite tunn över revbenen. Fin i hull och välmusklad annars, skulle bara vilja "få bort revbenen". Han växer fortfarande, är ca 167 nu och beräknas väl bli drygt 170. Har satt igång honom lite smått med tömkörning, sadeltämjning men inget hårt arbete.
Analyserat foder, kvoten ligger nu på ca 6. Borde den upp lite kanske?
 
Sv: Kvot för att lägga på hull?

Är hästen tunn över revbenen men välmusklad är det nog mer energi som behövs, och iom det även mer protein. Och eftersom du har en växande häst kan det vara bra att prova med en högre kvot, kanske runt 7?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
558
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 272
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp