Kvinnorna fick rätt mot försäkringskassan!

No1

Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6060057.ab

Jag har, sedan jag först hörde talas om den uppenbara diskrimineringen som fk utsatt gravida kvinnor för, ilsknat över att så få röster vrålat?

Äntligen skred 17 kvinnor till verket och de första prövade fallen har nu fått rätt mot fk - allt annat var otänkbart.
Nu hoppas jag en förändring av policys går igenom på fk och att fler kvinnor rider på vågen och tar kampen.

Finns det kanske någon här som haft problem med fk i form av sjukskrivning och havandeskapspenning?

Sv: Kvinnorna fick rätt mot försäkringskassan!

Har vart sjukskriven i 1½ snart 2 månader och mitt ärende är fortfarande inte klart hos FK *suck*

Har vart sjukskriven i 1½ snart 2 månader och mitt ärende är fortfarande inte klart hos FK *suck*

Långa handläggningstider är ett gissel i byråkratin men så länge det blir rätt i slutänden kan man nog iaf känna viss tacksamhet :)

Försäkringskassan hade inte lyckats bevisa att kvinnornas nekanden inte hängde ihop med deras graviditet.
När icke gravida människor kunde påvisas blivit sjukskrivna utifrån samma symptombild som mammorna kan jag tänka mig att det blev platt fall i argumentationen.

Det var något med sjukintyget som behövdes kompletteras. Tycker dom kunde kontaktat min läkare om det tidigare de måste de ju sett direkt när de fick intyget av mig!

Förra graviditeten var Fk jättesnabba. Både med min sjukskrivning (foglossningar) och min havandeskapspenning.

Det jag var sjukskriven under mina tre första graviditeter var inga bekymmer. Men då jag kom till fjärde så ifrågasatte de inte deltidssjukskrivning. I slutet så fick jag blödningar och jag sjukskrevs helt. Döm om min förvåning då telefonen på BB ringer. (vidarekopplad hemifrån) och en snubbe på fk ifrågasatte min sjukskrivning.

Då ilsknar jag till då han undrar om jag verkligen behöver heltid, trots läkarintyget och svarar syrligt: att han är välkommen upp till avd. 8 på andra våningen, längst ner i korridoren tar han i på rum 22 så kan vi ta en diskussion om det hela, för jag får inte ens lämna sängens horisontella läge för att gå och kissa.

Efter en halvtimme ringde han tillbaka och sa att det var ordnat. Klurig kille!!!

Gira

kl

Jag har verkligen haft tur med FK. Trodde det skulle bli strul med sjukskrivning och havandeskapspenning men icket. Min chef lämnade tom in papper två dagar innan utbetalning och jag fick ändå mina pengar! Trodde jag skulle bli utan. Jag är verkligen glatt överraskad!

Alltså jag kan i viss mån förstå vad som ligger bakom det här problemet som stötts och blötts i flera år sen FK skärpte reglerna. Föräldrapenningen är ju konstruerad så att man kan börja ta ut den 2 mån före förlossningen så är det ett gravidrelaterat enklare besvär så borde man använda föräldrapenningen i första hand, inte sjukpenning som man använder om man blir sjuk i något annat eller har en extremt besvärlig graviditet. Men det är klart att det är ju bättre rent ekonomiskt att bli sjukskriven för då sparar man på sina föräldradagar så det är ju därför alla vill det. Alla har ju dock den möjligheten att vara hemma med föräldrapenning 60 dagar före beräknad förlossning. Frågan är väl var gränsen ska gå mellan normal graviditetströtthet och sjukdom och hur föräldrapenningen annars ska vara konstruerad. Ett förslag som var uppe var att man skulle öronmärka 60 dagar till gravidpeng men om det blir på bekostnad av övrig föräldrapeng så blir det inte särskilt bra för de som har lätta graviditeter och kan jobba in i det sista.

Men det är ju inte alla som har behov av sjukskrivning bara i slutet av graviditeten. Vad ska man göra om man får besvär som gör att man får nedsatt arbetsförmåga den första trimestern, t ex? (inte ovanligt) Då kan man ju knappast ta av föräldrapenningen.

Vad jag har förstått det så är det inte så att allt klassas som graviditetsbesvär rakt av utan det är knutet till olika sorters besvär. Jag var tex sjukskriven för myomrelaterade besvär vid första graviditeten och det hörde till dem som anses ligga utanför det normala så min sjukskrivning gick igenom utan problem. Foglossning hör till de besvären som är svårt att få klassat som annat än ett normalt graviditetsbesvär. Vilka tidiga besvär som finns och hur det klassas vet jag inte. Man kan ju också vara hemma i två veckor med läkarintyg tex vid illamående utan att behöva ha godkännande från FK så det räcker ju en viss del om det är tillfälliga besvär.

Missförstå mig rätt, jag tycker att det är bra att man kan få besvär klassade som sjukskrivningar, men jag vänder mig lite emot TS beskrivning att FKs hantering skulle vara en systematisk diskriminering av kvinnor.

Bra fråga det funderar jag på. Jag spydde nog 20 gånger om dagen de första 13 veckorna. Mådde så illa att rörde jag på mig så flödade svetten så håret såg duschat ut. Tack och lov fick jag tjänstledigt. Sen mådde jag prima och undvek ingenting pga graviditeten. Jag hade verkligen behövt försäkringen i fel ände.

Det skulle vara spännande att pröva att gå och jobba ändå och spy hela tiden över kamrater och patienter..om ag skickar hem någon för att det fungerar kan det vara skäl för sjukpenning.Troligen inte. Men såklart vi är ju kvinnor vi behöver väl inte inkomst för vi har ju männen. Bläää

Senast ändrad:

Fast kollar man på länken jag skrev innan rekomenderar de upp till 2 mån sjukskrivning vid graviditetsillamående.

kl

Jag har också haft tur med fk. Inget strul med havandeskapspenning, pengar i tid. Jag har blivit väldigt bra bemött och fått svar dom gånger (mååånga) jag har ringt och ställt tusen frågor.

Detta är kanske inte rätt tråd att lägga detta i men tyckte det var onödigt att starta en ny.

Kan man vara sjukskriven efter ett kejsarsnitt eller blir det föräldradagar automatiskt?

Och en helt annan fråga, hur lång tid efter en förlossning (vaginal/snitt) är man okej för ett kontorsjobb?

Man blir inte sjukskriven. Pappan har ju sina 10 pappadagar som kan vara till en hjälp och normalt sett så är man ju uppe och går samma dag eller dagen efter ett snitt.

Vad jag har förstått det så är det inte så att allt klassas som graviditetsbesvär rakt av utan det är knutet till olika sorters besvär. Jag var tex sjukskriven för myomrelaterade besvär vid första graviditeten och det hörde till dem som anses ligga utanför det normala så min sjukskrivning gick igenom utan problem. Foglossning hör till de besvären som är svårt att få klassat som annat än ett normalt graviditetsbesvär. Vilka tidiga besvär som finns och hur det klassas vet jag inte. Man kan ju också vara hemma i två veckor med läkarintyg tex vid illamående utan att behöva ha godkännande från FK så det räcker ju en viss del om det är tillfälliga besvär.

Missförstå mig rätt, jag tycker att det är bra att man kan få besvär klassade som sjukskrivningar, men jag vänder mig lite emot TS beskrivning att FKs hantering skulle vara en systematisk diskriminering av kvinnor.

Det är ju olika hur man mår första trimestern, men det finns (tyvärr) betydligt fler besvär man kan få än lite illamående. Fruktansvärd trötthet, till exempel, som gör att du inte kan läsa en text och förstå vad som står där, än mindre skriva något sammanhängande och klokt själv. Om ditt jobb är att läsa och skriva svåra texter så blir det naturligtvis problem. I bästa fall är det tillfälliga besvär som går över på två veckor, men mer vanligt är att man har besvär minst från vecka 6 till vecka 12.

Det beror ju på vad man har för jobb, om det är fysisk eller psykisk funktionsnedsättning som får värst konsekvenser för arbetsförmågan.

Jag menar att fk gör sig skyldig till diskriminering av gravida kvinnor (det är bara kvinnor som blir gravida, hade även män kunnat vara gravida hade de möjligen också blivit diskriminerade) pga krämpor som anses vara vanliga/naturliga graviditetsproblem.

Det väsentliga borde vara om symptomen du har gör det omöjligt för dig att sköta ditt arbete helt eller delvis, inte att symptomen tillkommit pga graviditet och att symptomen därför är ett naturligt tillstånd och ingen sjukdom.

Precis, oavsett orsak så blir ju konsekvensen densamma: du är oförmögen att sköta ditt arbete. Många graviditetssymptom är ju jättenaturliga och inte farliga alls, men det hindrar ju inte att du kan bli oförmögen att sköta ditt arbete som normalt.

Fruktansvärd trötthet, till exempel, som gör att du inte kan läsa en text och förstå vad som står där, än mindre skriva något sammanhängande och klokt själv. Om ditt jobb är att läsa och skriva svåra texter så blir det naturligtvis problem. I bästa fall är det tillfälliga besvär som går över på två veckor, men mer vanligt är att man har besvär minst från vecka 6 till vecka 12.
Men det kan ju de allra flesta lösa utan att behöva bli sjukskrivna genom att gå lite på halvfart på jobbet. Själv disputerade jag i 3:e månaden och den arbetsurladdningen ihop med en tjuvtjock första trimester skulle jag inte rekommendera men det gick ju (var planerat sen länge).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka