Kvinnorna fick rätt mot försäkringskassan!

Sv: Kvinnorna fick rätt mot försäkringskassan!

Man kan ju ganska lätt konstatera att många kvinnor har såna graviditeter att de inte behöver sjukskrivas. Andra är sängliggande. Gränsen måste ju dras nånstans i alla klassificeringssystem, att gravida kommer i kläm tyder på att systemet funkar dåligt men inte att gravida blir medicinskt särbehandlade.

Sv: Kvinnorna fick rätt mot försäkringskassan!

Men det kan ju de allra flesta lösa utan att behöva bli sjukskrivna genom att gå lite på halvfart på jobbet. Själv disputerade jag i 3:e månaden och den arbetsurladdningen ihop med en tjuvtjock första trimester skulle jag inte rekommendera men det gick ju (var planerat sen länge).

Men den som går på halvfart jobbar väl inte heltid, eller hur? Den som jobbar heltid sitter på sin arbetsplats och presterar minst 40 timmar i veckan. Annars är man ju sjuk på forskningsmedel, vilket är att jämställa med stöld.

Dessutom är det inte allom förunnat att ha planerade graviditer, det kan ju vara så att man får vara tacksam för när det blir, oavsett hur illa det passar, för annars blir det inga barn alls. Nånsin. Är det planerat har man givetvis bättre möjligheter att förbereda sig.

Jag skulle nog också orkat disputera under den första trimestern - men skriva huvuddelen av analysen med 50 timmars arbetsvecka eller mer - nej, komplett omöjligt. Det går inte att skriva när man är så trött att man inte ens förstår vad man läser fast man anstränger sig allt man orkar. Det är ju dessutom extremt olika hur man mår - du kunde jobba, men det blir ju lika fånigt att skriva att eftersom du kunde jobba ändå så kan alla, som att jag skulle skriva att detta med kräkningar är nys, för jag personligen har inte kräkts en enda gång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka