Kvickdrag?

M

Matilda-E

Jag har haft min ponny i 4 år. För ca 1,5 år sen fick hon ibland tungt att andas o hostade+ snorade mycket. Hon hostade upp slem mm. Det blev bättre när hon var ute. Stallet hon stod i var också ganska mögligt i väggarna på vissa ställen.

I oktober 2006 fick hon medicin, ventipulmin och slemlösande som hon åt i 3 veckor. Hon blev mycket bättre och nu snorar hon och hostar inte alls.

För någon dag sedan såg jag att hon fått som en "rand" vid flanken, har läst om att om hästen har kvickdrag kan dom få såna efter att ha andats med dubbla flankslag en längre tid, men hon har inte hostat, haft tungt att andas eller snorat på flera månader! Hon är väldigt pigg att rida och älskar att hoppa.

Hon är 16 år, kan hon helt plötsligt ha fått kvickdrag? Lider dom av det? Hur får hästen kvickdrag och går det att bota?

Tacksam för svar!

ps. stallet är ombyggt nu i sommar så de är inge mögel kvar ;)

Sv: Kvickdrag?

kvickdrag är som astma. det får dom av dammig/möglig miljö/foder i första hand. hästar har oehört känsliga luftvägar för damm och mögelsporer. hur mycket en häst "tål" innan den blir sjuk är individuellt.

det finns en hel del man kan göra för att hjälpa hästen att må så bra som möjligt, det finns ganska mkt. bra mediciner som underlättar. men det går inte att bota.

en häst som har kronisk bronkit/kvickdrag mår bäst i lösdrift eller utebox, man kan underlätta för hästen genom att ha så dammfritt strö som möjligt ev. även vattna lite på ströt, har man inte möjlighet till utebox/ligghall så ha hästen ute i hage så mkt. som möjligt.

står dom i stall så inte sopa eller borsta eller på annat sätt "röra upp" damm när hästen är inne, helst "vattna stallgången lätt" innan man sopar, hålla stallet så dammfritt som möjligt. vattna ev. kraftfoder och ge hösilage. att vattna höt är ju givetvis bättre än att ge det torrt, men finns det möjlighet till hösilage så är det definitivt mkt. bättre.

sköter man det inte och hästen har besvär och inte svarar på/får vid behov medicinering så lider dom, men om man håller det i schack och tänker på hur man hanterar så kan dom leva i många år utan att må allt för dåligt ;)

För någon dag sedan såg jag att hon fått som en "rand" vid flanken, har läst om att om hästen har kvickdrag kan dom få såna efter att ha andats med dubbla flankslag en längre tid, men hon har inte hostat, haft tungt att andas eller snorat på flera månader! Hon är väldigt pigg att rida och älskar att hoppa.
Det skulle jag gärna vilja veta mer om, hur ser denna 'rand' ut och hur/var vid flanken sitter den?

Det var som en ca 30cm lång rand som gick vid buken och under flanken.. Jag kan ta bild om ni vill o lägga in :P

På vintern står hon i stall under nätterna. Men på våren, sommaren och hösten när de är lite varmare står hon ute dygnet runt.
På våran ridklubb är det väldigt bra för alla hästarna, både privata och klubbisar, går ute från 7.00-18.00 ungefär, varje dag!
Har försökt blöta spånet och höet så gott det går sedan hon började hosta och så..,

ett sätt du kan prova för att se att det VERKLIGEN är kvickdrag är att framkalla hosta när du trycker på strupen, strax bakom ganachen, hostar den inte har den ingen kvickdrag utan att det är ngt annat.
randen som ngn nämde syns inte direkt, om den andas tungt och flankerna slår kraftigt när dne har symtomen, då är det sannolikt kvickdrag.

mi ponny sades ha kvickdrag, så vi skötte henne som en kvickdragshäst. hon andades tungt, flankerna slog, ett pipande när hon andades...
så hn stod i stort oisolerat stall, vattnat hö. helklippt på vintern med täcke, så mkt utevistelse som möjligt med mera.
när vi köpte henne bev hons sjuk andra året och fick medicin. men under åren har hon blivit bättre aldrig visat ngt. och veterinären var här förbesiktning och kollade lungor, hjärta och tryckte på sturpen för framkallning av hosta. ingenting, hon har under 3 års tid haft alla symtomer för kvickdrag och har nu inte haft ngt och är friskförklarad av veterinär. frågan är vad det kan vara, kanske ett under???

Testa att ge henne caragen. Det är en alg, som man kokar och sedan utfodrar med. Den är slemlösande och jag hade helt klart testat den om jag hade en häst som hade problem med luftvägarna.

Testa att ge henne caragen. Det är en alg, som man kokar och sedan utfodrar med. Den är slemlösande och jag hade helt klart testat den om jag hade en häst som hade problem med luftvägarna.

Caragen har vi använt på flertalet hästar i stallet och dom har blivit bra efter en eller två kurer.. Efter det kan man fortsätta utfodra med algmineraler så är det mindre risk att problemen återkommer..

Mina hästar har aldrig haft problem med luftvägarna men jag ger dom algmineraler ändå.. Tycker det är bästa mineraltilskottet av dom som finns att välja på..

/ Fredrik

Både jag och min häst käkar alger: jag i tablett form och han i torkad form... Fungerar aldeles utmärkt.

Fast jag har sett den "randen" (tillfälligt åtminstone) på hästar som inte alls haft några märkbara problem med luftvägarna... Tänkte på det häromdagen när jag såg att en av hästarna fått en "rand" där efter träningen. Är väl för att de andas rejält kanske?
Farsgubbens kuse hade en sådan "rand" och hon hade astma/pollenallergi som var rätt illa på vår och tidig sommar. Men sen har jag sett en häst med något astmaliknande (börjar hosta ibland under träning men verkar även hosta av hödamm) som inte har någon sån "rand"...

tack så mkt för svaren! jag lägger in bild så fort som möjligt! :bow:

pic_show_id13233219.html

Jag provade trycka på strupen, hon hostade inte. Betyder det att det inte är kvickdrag?

Tack för bilden, tycks mej se en liten rand, men det är ju inte speciellt tydligt, men nu tror jag vet vad du menar iaf..

att hästen hostar eller inte hostar när man gör ett "hostprov"(det är inte helt lätt att "klämma" på rätt plats och med "rätt" tryck om man inte vet hur man ska göra) betyder inte alltid att pålle har - eller inte har kvickdrag.

det bästa (och ända) du kan göra för att få en riktig diagnos är att låta en vet. gå ner med kamera och titta hur det ser ut, samt lyssna på pålle.

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 913
Senast: Capybara
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 422
Senast: MaRomer
·
C
Hästvård Hej! Min häst har Kronsik hosta copd. Hon har mycket problem vid fukt, när vädret är fuktigt svårt att andas. I stallet på vintern...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Shaggy
·
Hästvård jag har en ungäst på 4 1/2 år som är uppväxt på lösdrift i mindre hästflock. I våras tog jag ner henne till Göteborg och ett större...
Svar
8
· Visningar
1 797
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka