kvickdrag...

Sv: kvickdrag...

är det ingen som vet vad kvickdrag e, när de hostar så att de tar i ända från tårna. och hostar mycket.

Jag rekommenderar veterinär, omedelbums. Kvickdrag är inte att leka med om det förvärras, har själv tagit bort en häst pga detta. Men det brukar kännetecknas främst genom att de andas med flanken, dvs man ser att de är tvungna att kämpa med andningen.

lovehorses skrev:
Vad är symtomen till kvickdrag???

Vad kan man göra åt det??

Finns det huskurer/örter mot det, vad?

Tung "astmatisk" andning..
Frisk luft och så lite stall som möjligt.
Helst utestall med halvdörr eller lösdrift med fri utegång.

Huskurerna kan man ta efter att veterinär har lyssnat av hästen

AM

Jodå vet vad det är...
Symtom: Hosta! Hästens prestation är ocskå nedsatt. Andningsfrekvensen är förhöjd. Vid fullt utvecklad kvickdrag ser man den sk. kvickdragsfåran.

Vad man kan göra åt det: Utsätt hästen för så lite damm som möjligt! Lösdrift är bäst, men har man den inne så ska man tänka på att ALDRIG soppa, mocka eller hantera hö när den är inne. Helst ska det gå minst 4 timmar mellan man mockar etc. tills man tar in den. Ge hösilage istället för hö. Var noga med att allt foder har bra hygien. Se också till att ha ett bra strömedel. Pappersströ ska vara bäst. Ha inte hästen i ett stall med bädd! Det blir massor med ammoniakångor... Bra luft i stallet är ett måste. Min häst står precis breve dörren (som är öppen) och dessutom har han ett öppet fönster. Och viktigast av allt - MYCKET utevistelse!!

Det är också extra viktigt att hästen alltid hålls varm och torr.

Jo, visst finns det huskurer och örter som i vissa fall kan lindra lite. Men hur dålig är hästen? Den kanske behöver medicin? Min häst brukar behöva en kur varje vår och han har inte ens fullt utvecklad kvickdrag. Då får han ventipulmin (vidgar bronkerna) och slemlösande i 6 veckor och så får han 10 dar med antibiotika.

Jag kör med vitlök annars. Inbillar mig att det hjälper lite i alla fall. Annars har jag läst här om en rödalg som heter carageen. Den har tydligen hjälpt vissa hästar. Bovete har jag också sett att nån använde.

Du glömde.............

..............ta ut veterinären i en annars utmärkt plädering. ;)

det är när man ber till gud varje gång hästen hostar;)
iallafall när man fått det diagnostiserat och behandlat

Tomaten skrev:
det är när man ber till gud varje gång hästen hostar;)
iallafall när man fått det diagnostiserat och behandlat
:D Bra beskrivning

Trådskaparen: håller med samtliga som svarat, jag skulle provat lösdrift!

lovehorses skrev:
Vad är symtomen till kvickdrag???

Vad kan man göra åt det??

Finns det huskurer/örter mot det, vad?

Det finns olika kvickdrag, min ponny har inte helt utvecklatkvickdrag, han har en liten gträsn under det, det syns att han andas med flanken när han blir ansträngd, får gärna hosta och slemmar igen, Min ponnt är en tävlings ponny i hopning han går regunal, inga problem det endas är att jag inte har nosgrimmer som täker för eller trycker, ser till att värma upp o skritta av väldigt länge, behövs verkligen, ser att att han får vara ute så mkt som möjlig i hagen med frisk luft, ser till att fodret e bra o att stallet e damfritt, borstar ingen gången när hästarna e inne och inte heller leriga hästar. har fönser o dörrar öppna osv det hjälper o funkar, vi har haft veterinär som kollat honom och dom säger att så länge vi gör det vi gör, så ska det inte vara någon fara. Vi gåt också våran ponny Bisolvon det vi människor äter när vi e hostiga o slemiga, det funkar jätte bra, han äter i tablettform 9 st på kvällen och 8 st på morgonen, det ger resultat lovar ;)

lånar tråd..

en häst på stallet hade tungt att andas (ingen hosta) och flåsade när man red. hon fick diagnosen kvickdrag. men hon är helt frisk nu. ok, hon har dålig kondis och kan flåsa när man galopperat, men i övrigt frisk. och hon går bara ute 6h/dygn (ridskolehäst).

ni som kan om kvickdrag, kan detta vara kvickdrag?(svårt att säga jag vet men vad tror ni?) jag tycker det låter konstigt. kvikvdrag är väl kroniskt?:confused:

Det är koniskt, alltså blir de aldrig "friska" men de blir sympton fria med rätt utfodring, mycket utevistelse och att de hålls borta från fuktig luft(som att vara ute när det regnar).och lite tur så klart!

Min pålle får då alltid vara ute när det regnar! Det är ju alltid högre luftfuktighet i stallet än ute... Så jag upplever att det är när det regnar som det nästan är viktigast att han är ute! Fast han får så klart alltid ett torrt och värmande täcke på sig =) Dessutom har han en tät gran i hagen som han står under så han slipper bli blöt.

Om de ska hållas borta från fuktig luft utomhus, hur går det då ihop med rekommendationen lösdrift alternativt utebox?

Jag tror inte fuktigt luft ute skadar, däremot är det aldrig bra med fuktig luft i stallet.

Immer

Immer skrev:
Om de ska hållas borta från fuktig luft utomhus, hur går det då ihop med rekommendationen lösdrift alternativt utebox?

Jag tror inte fuktigt luft ute skadar, däremot är det aldrig bra med fuktig luft i stallet.

Immer
Vet inte vad som är värst, mitt sto´s sista månad led hon så fruktansvärt att hon panikartat högg efter mig när hon gick ute och det var väldigt hög luftfuktighet.Plågsamt att se och höra för mig och obeskrivligt för hästen.
Hon gick ute året runt. glömde jag tillägga.

Det är inte bra med fuktig luft överhuvudtaget. Men när det är fuktigt ute så är det ju ännu fuktigare i stallet, dvs. det är bättre för hästarna att vara ute.

Självklart. Men jag svarade på ett inlägg som sa att hästen skulle hållas borta från fuktig luft utomhus.

Immer

Symtomen:

Nedsatt prestationsförmåga (tidigaste tecknet, lättast att missa)
Hosta
Näsflöde
Förhöjd andningsfrekvens
Ansträngd andning
Viktminskning

Vad man gör:

förbättrar stallmiljön
Ge foder av hygienisk kvalite
Inte motionera på dammiga ridbanor/vägar
Ev ge medicin som vidgar luftrören samt löser slemmet
Mycket utevistelse
Dammfritt strö
osv osv

lånar knapp, Jag uttryckte det så där för att för mig är det självklart att en häst med kvickdrag har ett mycket bra ordnat stall, med fläktar osv som gör att luften inne i stallet inte är fuktig.Luften i stallet ska vara så bra att när luften ute är "dsålig(som när det regnar) ska hästen kunna få gå in och andas "bra" luft.

Min häst är tillräckligt bra att han kan gå ute om det regnar men inte för länge.

Detta är alltså det jag "fått" från min veterinär.

Senast ändrad av en moderator:

jo, men det är ju det som är konstigt. dom har inte ändrat något i hennes liv. så man tycker ju att symptomen borde bli sämre,eller finnas kvar. iallafall inte bättre..:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
285
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 816
Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
577
Senast: Choco
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka