kvickdrag eller hosta/förkylning???

millispillis

Trådstartare
den äldre varmblodstanten jag rider började hosta häromdagen, inte mycket och bara engångshosta, typ "uhhhöö" i utandningen...:(
låter inte riktigt bra.

har nu fått höra att hon är en sk hosthäst.
hon går på lösdrift sedan i våras och har varit hur fin somhelst sen dess.

det kommer lite gulaktigt snor ur ena näsborren också... hon har ingen feber än...

är inte kvickdrag mer än så??
första gången närjag hälsade på fick jag höra att hon var enhosthäst. sen nu idag sa ägarna att hon brukar ha kvickdrag rätt ofta...vadå?!

ananrs är hon som en vanlig tant:)

nån med idéer?!

Sv: kvickdrag eller hosta/förkylning???

Kwickdrag är ju nästan slutfasen på ett långwarigt problem med hosta och kronisk luftrörskatarr (bronkit) och nej, kwickdrag ger betydligt mer symptom än de du beskriwer. Om hästen är "hosthäst" kan det wara det fuktiga wädret som ställer till beswär nu. En hosthäst kan wara känslig på samma sätt som en astmatiker. Gå hon på lösdrift nu?

Att hon har gult snor i nosen kan också indikera att hon helt enkelt bliwit förkyld. Är hennes allmäntillstånd gott och så länge hon ä feberfri kan du i så fall awwakta.

Kolla öwer stallmiljön, strö och foder och fundera på om du kan förbättra något.

En häst har inte "kwickdrag rätt ofta"... Symptomen på den långt framskridna formen är kraftig bukandning, missljud wid andning, widgade näsborrar, andfåddhet, nedsatt prestation och djup hosta.

Sv: kvickdrag eller hosta/förkylning???

tack, det var väl lite så jag tänkte....
har en häst fått kvickdrag så mår den Inte bra. och man ska fundera på att ta bort den liksom...
joo vädret har ju inte precis varit torrt. gansak fuktigt o regnigt länge nu, det blir ju knappt ens ljust på dagen.
hösilage får dem på lösdriften, o där är ju hon jaa!
stallet som de har är oxå riktigt fuktigt inne, även sadelkammaren så knappt att man vill ha grejer där...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka