Kväver sig...

Varför inte pullburk?? Svårt med överambitiösa hästar, man måste få dem att förstå att de inte behöver stressa och pulla ihjäl sig. Vi hade en nordis som vi hade pullburk på men den hjälpte inte nämnvärt men vi hade tillverkat den själv av ett avloppsrör och kanske funktionen inte blev den rätta?? Vi försökte också käka honom så högt det bara gick. Han kvalade och gjorde två starter och det såg likadant ut alla gånger-öppnade underkant 30 första varvet och det är tuffa papper för en nolloppare. krafterna tröt alltid på sista rundan och han slutade oplacerad.
mvh jesse

Har du provat pullnät? Eller ett så kallat "lillbett"? Jag menar för att försöka få hästen att inte pulla så mycket, då slipper den ju kväva sig. Skarpare bett behöver ju inte vara fel, om hästen inte pullar så slipper man ju använda det skarpa bettet, det sitter ju bara där då.

Min kuse är också lite het och väser alltid i halsen vid värmningar, oftast inte i lopp då går det tillräckligt fort så hon är nöjd. Pullburk funkar dock inte på henne, hon kan inte volta då, lustigt nog, har aldrig varit med om ett liknande beteende. Lösningen för mig har varit mildare bett (gummibett) med lekkedja då hennes problem sitter i munnen mycket, ju mer man får hålla ju hetare blir hon.

Min hetsporre gjorde lika ett tag, men jag använde ngn ridgrej som liknar spärrgrimma (remontgrimma tror jag)+skarpare bett i ett par veckor, sen verkar det som om hon "hitta" ngn muskel eller helt enkelt en bättre form. För nu är det inga problem. Använder nu det så kallade "Järvsö Faks bettet" Provade även pullburk utan förbättring..

Ridhästar som gör så brukar man byta bett på eftersom det ofta är ett syntom på att de vill komma undan bettet.

Vad har du för bett nu? Kan vara värt att prova andra som ex mullen mouth el tredelat med liten mittdel och gärna fasta ringar.

hej..
Problemet är egentligen inte att hon pullar, utan att hon lägger ner sig så förbaskat i käken och då viker hon in hakan mot halsen och klämmer ihop lugtstrupen... :crazy:
Visst skulle vi kunna prova pullburk, men eftersom hon inte accepterade halsbygeln, tror jag knappast hon uppskattar en oullburk... :confused:

*funderar* problemet är ju inte att hon pullar, utan att hon viken in halan och stäneger lugtstrupen...

Något annat bett är absolut inte aktuellt... Hon går idag med rakt äpplebett, vilket är det enda som går att ha i hennes mun.. :crazy: hon är väldigt känslig och hon har länge gått med xylifoniagrimma... Jag rider henne på hackamore.. :angel:

Det ser nästan ut som ett L och går från främre delen av ganachen till 2 dm ner på halsen... som en pullburk fast längre *förklarar dåligt* Om du har några proppar kan du se bild på den... :)

Fick för mig att läsa en travtråd. Herre jösses, fattar inget av det ni säger!
Vad är tex pullburk, och vad är en nackrem som man kan sätta åt fel håll? Eller nåt i den stilen..

*s* det var ju en bra tråd att läsa som nybörjare :p
Men pullburk är en "rulle" man sätter fast i ganachremmen, den ska hindra att hästen viker ihop halsen och stänger luftvägarna... :)
Nackrem kan jag inte förklara bra, för en sådan har jag aldrig använt... :confused:

Ok. Och om hästen viker halsen...det är alltså om den knäcker av i nacken och klämmer in ganasherna i halsen..eh?
Men om man sätter en rulle där, "stryps" inte totton av den då? Jaja, jag hör hur dumt det låter.

Annars kanse en nacktöm kunde vara ett alternativ....men dom är lite läskiga tycker jag då man får tag på dom från "fel håll" :crazy:

Så hette det, nacktöm, dom man får tag i från fel håll.
Va´ e de fö nå?

Snarare att den trycker in hakan mot halsen... och stänger lugtvägarna...
Nej, den ska inte sitta så den stryper hästen, bara hindrar den från att vika ihop halsen.. :rofl:

"nacktöm" är eg en rem man sätter på nackstycket och sen är det ringar som man för tömmarna genom(som typ en chambon??heter det så?fast utan de andra remmarna)då får man draget uppifrån istället...fattar du hur jag menar :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama