Kväver sig...

Humelibumlan

Trådstartare
min dam (3-år) är en lite Racer Märta som gärna viker ihop halsen och "kväver sig".... Vi har provat det mesta som: Käkpinne, raymoncheck osv det är ingen skillnad... O´mara käken accepteras icke :crazy: och Pullburk.. njea... helst inte.... :confused:

Några andra tips??

*ler* För både jag och kusken efter diskution kommit fram till att varken han eller jag har några positiva erfareheter av pullburken...

I see.. va heter den där grejen som ser ut som ett "L" då? provat den? du får ursäkta, idé torka :smirk:

Halsbygel tror jag... krävs väl dispans.. :confused: men den har jag oxå testat... tyvärr här hon bara 147cm, alltså är nästan allt enormt på henne :-(

jo, det krävs dispans...
"gnuggar geniknölarna" kört fast :o

*hjälper till att gnugga* :rofl:
Börjar bli lite panik... hon ska ju starta den 18e... och jag vill gärna hinna testa på torsdag.. om jag nu kan komma på nå bra.. *suckar*

men har du en "riktig" pullburk då?
det skall skäras ur för där den anlägger mot struphuvudet...annars ger det ju ingen effekt....
Jag har haft både automatkäk o pullburk på min "Vackra" han är ljusår från att vara het...men folk får nåt konstigt i blicken :rofl: :rofl:..nya kuskar är chockade när dom kommer in....för han är som en merca att köra i lopp :D
Hoppas inte det är såna diskussioner ni har....hur det "SER" ut :angel:

Mmm, jag har bara dåliga erfarenheter.. kusken likaså.. :( och på de hästarna har den suttit som den ska osv..
Sen är mitt sto så litet och det är rätt trångt därimellan så... njea...
Sen är det ju inte direkt snyggt heller *s*

Hörde du hälsa till mig... tackar och hälsar nu tebax.. :rofl:

Det ska ju inte se snyggt ut, vill du att din häst ska fungera i loppen och inte kväva sig så rekomenderar jag att du ska sätta på en pullburk på hästen.. Gå till en atg-klinik och fråga vart ni kan få tag på en pullburk som passar just din häst, så kommer det nog gå bra sen!

Kram

Ska jag gå till en ATG klinik och fråga?? :confused: Varför då??
De flesta pullburkar tillverkas väl för egen hand?? :confused:

Som jag skrev, har jag inga bra erfareheter av pullburk... det betyder alltså¨att jag inte sett/haft något fall där det funkat på ett tillfredsställande sätt! och eftersom halsbygeln inte funkar, har jag svårt att tro att en pullburk är bättre.. :crazy:
Raymoncheck, O´mara check är inte heller särskillt snyggt! Det är funktionen jag söker!
Och Madam accepterar inte vad som helst..

Där kan du få hjälp iaf.. Har du pratat med någon vet. eller någon annan? för du har ett rätt så stort problem, har du försökt o spänna checkremmen lite mer?

Nej jag har inte pratat med en veterinär och jag förtår fortfarande inte varför det skulle vara ett veterinärt problem? :confused:
Pratat med någon annan? ja, min kusk :)

Att korta checkan hjälpen inte, eftersom hon viker ihop halsen.. och det gör hon trots käkpinne.. :confused:

Då kan jag inte hjälpa dig på något sätt eftersom du bara stretar emot.. du vill inte ens svara på enkla frågor som jag har!

Men? vad spelar det för roll vad jag har för kusk??
Han är en väl meriterad kille... Proffs på sundbyholm... räcker det? :)

Jag vill gärna ha tips, men inte bli idiot förklarad! :mad:
Jag frågade varför det skulle vara en veterinär sak att hon vek ihop halsen.. ingen svar på den frågan?

Vi har provat det mesta och nu kört fast, ville bara ha tips...

Det va inte alls meningen att försöka göra dig till åtlöje, men varför den försöker kväva sig själv betyder inte alltid att den har problem någonstans mellan huvudet o manken, det kan finnas så mycket annat bakom detta och därför skulle jag kolla om du gått igenom hästen ordenligt hos en vet. Själv så har jag sett många hästar som kväver sig själva och antingen så har den haft problem med frambena eller så behöver den helt enkelt en pullburk!

Oki.. :) jag uppfattade det kanske lite fel..

Anledningen till att hon kväver sig är att hon är lite överambitiös och ligger på ganska kraftigt, när hon gör det viker hon in huvudet och stänger ihop strupen... Hon har inga veterinära problem... utan detta är något hon gör för att få springa fortare.. :crazy:

Det jag söker är ett alternativ til pullburken... som O´mara käcken t.ex...

JAg har en check som jag inte kommer ihåg vad den heter :rofl:...bra info va?? :D min kamera är lite koko för dagen men jag ska försöka ta kort på den.....är hon svår att få tag i??Annars kanse en nacktöm kunde vara ett alternativ....men dom är lite läskiga tycker jag då man får tag på dom från "fel håll" :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama