Kvarnbys vs. hippos lucernpellets

cactuspower

Trådstartare
innehåller kvarnbys lucernpellets någon magnesium?

När ni blöter upp den, hur mycket vatten har ni till hur mycket pellets? Hur länge låter ni den stå? vill ha svar om båda sorterna då.

Jag velar lite på hur jag ska göra om jag ska ta hippo´s lusernpellets eller kvarnbys , har räknat lite på det också.. hippo´s produkter kan man hitta inom en radie på ca 4 mil , kvarnbys är långt bort men jag kan få det hitfraktat om jag köper typ 150 kg . Det visar sig att det inte skiljer sig så mycket i pris..

Sv: Kvarnbys vs. hippos lucernpellets

Har du räknat med att det är olika värden på fodret? Kvarnby har högre värden än Hippo så du får räkna med att det kommer att gå mer av Hippos för att få samma värden.
Välj det som passar bäst till ditt övriga foder.

När jag blöter mitt så vet jag inte hur mycket för det sker i krubborna och jag spolar med vattenslangen tills allt är under vatten. Det suger upp det väldigt fort så innan jag "vattnat" färdigt till sista hästen är det färdigt hos den jag började med. Jag brukar ge en del av havren ihop med lucernen så när jag blandar ner den är det bara mjöl kvar av pelletsen. Jag använder Kvarnbys men det kan ju skilja mellan olika fabrikat hur fort de tar upp vattnet. Hade ett tag holländska lucernpellets som inte mjuknade ens efter tolv timmar i vatten.

All lusern innehåller magnesium (och en massa andra mineraler) om den inte vuxit på en magnesiumfri jord vilket är ovanligt. Lusern tillhör de växter som är extra bra på att suga upp mineraler från jorden.

Både kvarnbys och dangros lusern blöter jag i samma stund som jag fodrar ut. Hippo har jag aldrig provat. Häller på ungefär som Masse. HH

Tack för era svar. Är det någon utav er som vet hur mycket magnesium det finns i Kvarnbys lucern? Det står inte på hemsidan nämligen.

Men det är bra att pelletsarna blir 'mjöliga' fort , för det var det jag ville åt :) . Har också träffat på väldigt hårda pelletsar som måste blötas flera timmar innan det händer något med dem.. så därför var jag intresserad av att få detta. Hippos blir tydligen också 'mjöliga' fort läste jag i nån annan tråd.

Ang. värdena så vet jag att det skiljer en hel del beträffande just proteinet i lusernet. I hippos tror jag smbrp ligger på 105 och i kvarnbys runt 150 . Men jag kan lätt komplettera med lite sojamjöl (inga mängder utan bara lite grann.. ) för att få upp proteinet tillräckligt . Så det kvittar egentligen om jag väljer hippos eller kvarnbys ur den synpuntken.

Däremot har jag inte kunnat räknat någonting på mineralerna med kvarnbys lucern ännu eftersom jag inte vet hur mycket magnesium det innehåller. Hippos passade bra ihop med deras mineralfoder hippo grow, skulle bara behöva ge lite grann (har uppskrivet nånstanns ) , mest för att täcka selenbehovet egentligen..

Liknande trådar

Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 315
Senast: Alexandra_W
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 303
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka