Kvarnbyfoder vitafor lucern

Sv: Kvarnbyfoder vitafor lucern

Jag har alltid gjort men jag inser också att jag gjorde fel att lita på tillverkarens rekomendationer och inte gå på mina egna kunskaper. Du behöver inte vara spydig....
Jag vill bara varna andra för att lita på vad som står i produktbeskrivningen

*kl*

Alla foder kan orsaka foderstrupsförstoppning, även stråfoder. Men det är större risk med pellets och müslifoder.

+ övriga

Om ni öppnar produktlänken så ser ni att de skriver att detta behöver inte blötläggas.

Vilket jag anser att det bör göras.

+ övriga

Om ni öppnar produktlänken så ser ni att de skriver att detta behöver inte blötläggas.

Vilket jag anser att det bör göras.

Produkttillverkaren menar att man inte måste blötlägga den, som man behöver göra med andra lucernpellets. Men som någon skrev, så kan hästar få foderstrupsförstoppning av vanligt Hö tom. Så det är ingen garanti att det inte händer med deras pellets. Liksom det inte är någon garanti med något foder.
Men jag förstår vad du menar. Det kan bädda för missförstånd. Jag fodrar med samma som du, men blötlägger alltid för säkerhets skull.

jag blötlägger oxå alltid men läste produktinfot för en vecka sedan och slutade... :(

Jag har bara varit med om foderstrupsförstoppning en gång. Vad hästen hade ätit?? Rejält uppblötta lusernpellets (konsistens som tunn gröt). :grin:

Så det hjälper uppenbarligen inte att blötlägga heller.

Oj då O_o Jag har bara varit med om det vid torrt pelleterat foder (första gången idag med egen häst).

Jag har bara varit med om foderstrupsförstoppning en gång. Vad hästen hade ätit?? Rejält uppblötta lusernpellets (konsistens som tunn gröt). :grin:

Så det hjälper uppenbarligen inte att blötlägga heller.

Samma här. Min dam har fått foderstrupsförstoppning tre gånger i samband med stress, att hon blivit ensam i stallet eller i och utanför hage, när övriga hästar försvunnit ur sikte av någon anledning. Vet hon att hästarna är i närheten, eller ridit ut det helt OK, men om de plötsligt försvinner och hon inte har kollen blir hon stressad och har lätt att få foderstrupsförstoppning.

och då åt hon lucern, hippo alfa groov och betfor, REJÄLT uppblött. Mellanting mellan gröt o soppa :D

Så var det! Han var lite orolig idag för polarna inte var i sikte

Allt i fast form som går ner kan skapa foderstrupsförstoppning. Lär väl inte vara någon nyhet att pellets ökar risken? Jag har varit med om foderstrupsförstoppning orsakad av havre och vid annat tillfälle (annan häst) morot.

Liknande trådar

A
Anläggning Jag håller på att knåpa ihop ett hyreskontrakt för mina inackorderingar. Har tänkt använda ett färdigt avtal från LRF Det som jag...
Svar
6
· Visningar
1 965
Senast: Yrrol69
·
B
Hästmänniskan Läste dagens tidning imorse och höll på att få fnatt, det är visst ett stall som erbjuder stallplats, foder, strö, VACCINATION, SKONING...
2
Svar
31
· Visningar
2 578
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar