K

knyttet

Hur smittsamt är egentligen kvarka?
Ridanläggningen där jag brukar träna har stängt för kvarka minst fram till påsk p.g.a kvarka bland hästarna. Stallchefen har rekommenderat att vi med privathästar inte rider i närheten av anläggningen, inte ens på vägen utanför. Är det verkligen så smittsamt? Även luftburet? Jag har alltid trott att det smittar via direkt beröring, via vatten/foder etc. Nån som kan tala om vad som gäller? :confused:

Sv: Kvarka

Smittsamheten är hög vid direkt kontakt och relativit hög vid indirekt kontakt.Typ via kläder, skor, borstar, transporter osv men även luftburet även om risken är mindre än vid direkt eller indirekt.

Jag skulle definitivt hålla mig ifrån ett ställe som är smittat med kvarka, på alla sätt.

Det smittar via direktkontakt mellan hästar eller genom förorenad utrustning eller stallpersonalens kläder...att han inte vill ni ens rider på vägen utanför är väl antagligen för han vill vara absolut säker. Inget fel i det...tycker det är bra med människor som är extremt försiktiga..i vart fall då det gäller kvarka. Sedan tror jag det dära om vägen också är för att hux flux är det säkerligen någon som rider ned till stallet..lika bra då att förbjuda någon rida på vägen..

Kvarka är RIKTIGT smittsamt.. rekomenderar att du följer restriktionerna och inte rider i närheten av området!

här finns nog lite trådar om det.
Det är nog olika från olika stall hur noga de är.
Vissa säger att det är luftburet och vissa säger bara vid direkt kontakt.
Men det är mycket smittsamt.

Tack alla! :bow:
Då ska jag hålla mig på avstånd ett tag till. Jag bor knappt en km från ridanläggningen och brukar rida förbi där jämt, men nu törs jag inte. Känns säkrast att vänta lite...

Luftburen smitta brukar oftas handla om luftvägsinfektion...Men å andra sidan innehåller ju vätskedroppar virus eller bakterier beroende på vilken sjukdom det handlar om. Det sägs att vätskedroppar under gynsam väderlek kan fördas över 400 m utomhus. Men kvarka i sig är väl mera kontaktsmitta och indirekt kontaktsmitta....

Det finns ju alltid en möjlighet att en häst kommer lös, så även från den synpunkten kan det vara bra med ett extra säkerhetsavstånd.

Kvarka blossar upp titt som tätt och eftersom isolering är ett elände för alla som drabbas blir det ofta en massa skitsnack om vem som smittat vem. Därför är det bra att er anläggningschef informerat er, sen är det upp till er.
Lejonelle

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 219
Hästvård Ett av våra grannstall har misstänkt kvarka.. svaren kommer på onsdag. Jag har frörsökt läsa i lite böcker om just kvarka, men jag...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Apollo 13
·
N
Hästmänniskan Gästlånar kompisens profil: Hade nyligen inspektion av hästhållningen och det säger jag ingenting om, det har vi varje år. Men hur kan...
Svar
14
· Visningar
1 944
Senast: NiAl
·
Hästvård Tänkte bara att jag skulle varna alla bukefalister att det just nu går kvarka i västra och nordvästra Skåne. Fall har påträffats och...
2
Svar
27
· Visningar
4 338
Senast: foldar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka