Kvarka eller vanlig förkylning

pucko

Trådstartare
I morse hostade min häst rejält, samt hade gult snor och "rosslade" vid andning...Ingen feber.. Jag lät henne gå ut och tänkte ringa veterinären snart...
Hur vet man om det är kvarka eller en vanlig förkylning?:bump:

Sv: Kvarka eller vanlig förkylning

om hon har kvarka så borde hon ha feber. dessutom så borde du känna varknölar strax bakom ganaschen.. eller åtminstone så borde hon vara något svullen och ömma när du klämmer henne på halsen/vid ganaschen.
har det gått kvarka där du bor eller?
om inte, så kan det nog bara vara så att din häst är lite rosslig i halsen.
men ring för säkerhetsskulle å rådfråga din vet!
hoppas allt går bra!
:banana:

Nu är det inte alltid som dessa varknölar visar sig på utsidan, har ett färskt exempel på där det blev tvärtom att bölderna vände inåt i halsen. Provtagning är det enda säkra, så det är veterinär du skall rådgöra med för ev provtagning.

Hästar som drabbas av kvarka tappar oftast matlust och dricker dåligt på grnd av att de får svårt att svälja, Får feber och det rinner gult var ur näsan. De får även bölder i halsregionen som kan brista.
Oftast drabbas hästar med nedsatt kondition och unghästar. Smittkälla är både direktkontakt och indirekt kontakt dvs via transport, människa, vattenhinkar.
Häst som ej behandlas kan få följdsjukdomar som kvickdrag, hjärtmuskelinflammation etc

Misstänker du kvarka så ta ut en vet, det är rapporteringskyldighet på denna sjukdom till jordbruksverket och om hästen har kvarka sätts stallet i karantän under en viss tid.

Hoppas för din skull att det inte är det!!
Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
594
Senast: iNHALE
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
25
· Visningar
1 925
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama