Kvanbyfoders lucernpellets

D

Dundret

Nån som kan deras värden eller var man kan hitta dem? Behöver veta så fort som möjligt och de på min påse står endast råprotein, växttråd och råvaror.

Sv: Kvanbyfoders lucernpellets

Vart finns det fodret att köpa? Finns det i skaraborg? Vilka affärer? pris?

Nån som kan deras värden eller var man kan hitta dem? Behöver veta så fort som möjligt och de på min påse står endast råprotein, växttråd och råvaror.

För min häst som får klåda av melass och annan sockarbajs är det luzernet helt kanon :bump: !!

fast en del lusern fabrikat använder just melass som bindmedel ;)

Ja det hade varit kanon för min häst med pga det höga proteinet jämnfört med krafft. Men min kräsna häst ville inte äta det så jag får gå tillbaka till Kraffts igen som han älska.
Synd när kvarnbys har bra värde, är mer i säcken, billigt och behövs ej blötläggas:(
Så nu står jag här med en tunna full med lucern som hästen inte gilla..

Här i skåne har landäng/granngården det.

Prova och ge kvarnbyfoders med lite betfor i början, det blir ju inte mer socker i det än kraffts då... Så kanske hästen äter det och du kan minska betforen för att sedan ta bort det helt?

Annars verkar hästar gilla olja och lucern ihop, om du vill prova..

Jo jag ger redan lite olja. Betfor kan jag inte ge, vårt hösilage är väldigt lågt i protein detta år så i princip hur man än räknar blir det för låg kvot.
Jag provade och ge det igår med endast lite vatten och då slank det ner men det var en hel del äcklade miner:D
Jag vill inte hålla på att truga med foder han inte gillar nu, han tappar väldigt lätt vikt och fort och han är redan tunn. Så jag tänker köpa kraffts och blanda i lite av kvarnbys i det och se vad han tycker.

Jag köper höpellets hos lantmännen. Det innehåller 160 g sm rp per kg foder, 10.5 mj per kg foder, kalcium 7.2 och fosfor 2.7.
ts - halten är 92 %.

Jag betalar 2.60 plus moms. Ett riktigt kanonfoder!!!

Men jag vet inte hur många lantmännen/granngården som har sådant foder hemma. Jag köper mitt i Vallberga, södra halland.

Prova och ge kvarnbyfoders med lite betfor i början, det blir ju inte mer socker i det än kraffts då... Så kanske hästen äter det och du kan minska betforen för att sedan ta bort det helt?

Annars verkar hästar gilla olja och lucern ihop, om du vill prova..

Vilken typ av Olja, som är bättre o ge sin häst?

Annars kan du titta lite på Hippos Alfa, det är högt protein (mer än i Kraffts lucern) och otroligt smakligt t o m för vårt superkräsna fullblodskackel som vägrar allt vad lucern, müsli och jox heter.

Jag ger linfrö pga att jag vill åt omega oljorna men i princip vilken vegetabilisk olja som hellst fungerar. Raps skulle visst vara ganska smaklig har jag för mig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka