Kvalitetstävlan - kondition

A

Avel

Jag skulle gärna få lite tips och råd av de som har visat sina hästar på kvalitetstävlan för 4-åringar. Det jag främst funderar på är hur bra kondition behöver hästen ha? Nu har vi knappt en månad kvar till visningen och unghästen har inte jättebra kondis. Har anmält henne till uppsutten hoppning så jag misstänker att det kommer att bli jobbigt.
Vi tog föl på henne i år men det föddes dessvärre dött i slutet av april så därför är hon bara riden sedan maj. Hon har haft 10 dagar vila nu under sommaren. Ska vi försöka få bättre kondis den sista månaden eller är det bättre att ta det lite lugnare och fortsätta rida 4-5 dagar i veckan?:confused:
Tacksam för alla tips och råd.

Sv: Kvalitetstävlan - kondition

bättre att rida på lugnt och målmedvetat 4-5 dagar i veckan tycker jag är max för en 4-åring.
Stressar du på kommer hästen säkert hinna bli halt till uppvisningsdagen.

Ja det kan jag hålla med om att 4-5 dagar är max för en 4-åring. Då är minst 2 av dagarna ridning i skogen. Men om de behöver ha riktigt bra kondis för att orka en kvalitetstävlan så är det kanske bättre att inte ställa upp alls?

Jag tycker som förgående talare. Rid lugnt, annars riskerar du att hon blir halt eller liknande. Skogsritter och vanlig trimning på ridbanan. Så får det gå som det går, bättre en pigg, glad och positiv häst som kanske är något sämre förberedd än en slutkörd häst.

En månad innan finns det inte så mycket att göra, tyvärr. Min erfarenhet är att många som går till kvalitén är lite för dåligt grundade i flåset.. När det kommer till hoppningen är det slut på orken, både fysiskt och psykiskt.
Helst ska man ha lagt mycket konditions jobb under vintern
innan och inte lagt för mycket vikt vid "utbildning". Jag har sett många 4-åringar som kan en förskräcklig :o massa men som inte orkar galoppera 15 min i sträck.
Hoppas det går bra, rid inte fram för länge innan ridprovet och försök få hästen att spara på krafterna så mycket som möjligt! Lycka till!!
Förresten - får man inte visa ston som varit dräktiga som fem-åringar på kvalitén i stället?

Hej. Tack för tipsen. Frågade ASVH direkt om hon fick visas som 5-åring men de tyckte att hon hade fölat så tidigt så hon borde klara av att visas i år. Hade fått ansöka om dispens men chansen att få den godkänd skulle varit liten.
Har också hört att många är trötta inför hoppningen. Får spara på henne men hon är dressyrstammad så hoppningen får bli som den blir.
Låter henne ta det lugnt veckan innan och hoppas att grundkondisen räcker.

Jag brukar tömköra mycket sista tiden innan, eller ja, rent generellt tömkör jag unghästarna mer än jag rider dem, så får de en chans att stärka sig ordentligt och orkar mer när man väl sitter på dem.

En av mina fyraåringar blev totalsågad förra året eftersom hon blev så trött, kombinationen ny plats, stress och värme, men så blir det ibland, det är en bedömningssport vi sysslar med, bara att ta nya tag ifall det går åt skogen.

Lycka till! =)

Vi har låtit henne gå i hagen och vila sista veckan. Snart är det dags. Hoppas att hon sköter sig och har orken.
e8290f511f2c8916c1846e5178ee9d0f.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 589
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 321
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 733
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar