Kvalitetsbok Welsh

OJOJ

Trådstartare
Jag läste en artikel i en välkänd ridsporttidning om att domaren Morgan Johansson avgått och istället efterträtts av ordföranden i Welshföreningen som även är hingstägare/uppfödare som inte hävdar att det är något jäv då h-n inte visar någon hingst nästa år. För mig verkar det lite konstigt att en som ska bedömma hingstar för införande i en Kvalitetsbok samtidigt är hingsthållare för samma ras dvs alla nya hingstar bör bli konkurrenter till domarens egna hingstar. Tappar Kvalitetsboken i trovärdighet nu? Och kommer stoägare att fortfarande se Kvalitetsbokens hingstar som varudeklarerade av en oberoende domare eller minskar värdet och ev utställningsresultat blir intressantare?

Sv: Kvalitetsbok Welsh

De som är mest kunniga inom en ras - oavsett vilken - är oftast de som själva håller på med rasen. Att den som bedömer hingstar själv är hingstägare och uppfödare hindrar väl inte på något sätt att den skulle kunna bedöma andras hästar på ett korrekt sätt.
Sen brukar det väl vara fler än en domare som dömer hingstarna? Åtminstone i min ponnyras (shetland) består nämnden av 3 domare + en veterinär.

Jag tycker ni ska vara glada att ni har någon som kan så pass mycket om rasen, i min ras får vi tyvärr stå ut med att våra hingstar bedöms av domare som inte vet ngt om rasen mer än de det läst på ett papper, och ibland undrar man om de överhuvudtaget läst pappret alls. Det är svårt det här med bedömningssporter men för min del hade jag hellre sett att någon som var involverad i rasen, oavsett om de är hingsthållare eller ej, varit med och bedömt hingstarna på deras bruksprov/avelsvärdering.

Helt spontant så reagerar jag personligen direkt på det faktum att personen ifråga får ta ett sådant uppdrag samtidigt som denna har flera avelshingstar inom samma ras. Fast problemet lär väl finnas överallt i det här landet, det blir lite "ankdamm" över det hela eftersom antalet aktiva personer som dessutom kan/vill engagera sig är ganska begränsat.

Vill betona att jag på inget sätt misstror den person som artikeln handlar om, där finns bevisligen både stort engagemang, erfarenhet o kunskap om rasen, men jag tycker trots detta att det är tveksamt och att misstankar om jäv alltid kan uppstå.

Jag håller med dej här! Nog måste det finnas en hel del kunnigt folk i rasens hemland att använda i stället kan man tycka.

Fast vid avelsvärdering - eller vad ni nu kallar det inom welshrasen - så får man ju en "varudeklaration" av hingsten, gjord av domare som är vana vid det svenska systemet och det svenska sättet att uttrycka sig. Ja, man kan ha kunniga utländska "med-domare" som komplement, men åtminstone för mig är just den svenska varudeklarationen väldigt viktig.

Sen har jag absolut ingen aning om vem som är tillsatt efter Morgan inom welshrasen, men för mig spelar det heller ingen roll. Jag förutsätter att min egen rasförening kan tillsätta rätt personer till dessa poster och hoppas att alla andra rasföreningar också har den förmågan. Är inte medlemmarna nöjda med sättet det sköts på så är väl årsmötet och ffa valberedningen ett väldigt bra sätt att åtgärda just det.

I detta fallet så kommer det absolut inte att bli några problem, i sådana fall är det hingstägare (kanske till de som ej släpps igenom...:devil:) som kommer att bygga problemen.

Jag har flertalet gånger under en radda av år skrivit åt denna domare, och jag kan "gå i god" för att hon är ytterst noggrann och kunnig, Mkt medveten om vad "jäv" innebär, och eorhört noga med att alla ponnyer ska ha samma "fair" bedömning.Jag tycker det är bra med kunniga domare med stor raskännedom!

Som hingstägare och medlem i SWF, där jag också kommer att visa hingst, känner jag ett stort förtroende för ordförande i avelsrådet som det nu ser ut.
Jag kände även förtroende för tidigare ordförande och har visat flera hingstar för honom.
Denna person är en så pass bra ambassadör för welsh rasen att hon har blivit hedersmedlem i moderföreningen i Wales.
Vår nuvarande ordförande i premieringsnämnden har hjälpt åtskilliga personer med resor över till England för att kunna köpa welshar och hon ser till rasens bästa. Hur skulle det kunna vara att endast vilja ha sina egna hingstar godkända???? Naturligtvis vill varje stor uppfödare att det ska finnas många fina welshar att välja bland.
Ingen stor uppfödare vill ha en godkänd hingst som inte är bra nog, inte äga eller inte föda upp. Jag har hört andra stora uppfödare av rasen welsh som har blivit så bestörtade av att man visar vad som helst av rasen för att försöka få dem till hingstar, detta har gjort att man i fortsättningen är mer restriktiv vilka ponnier som säljs som hingstar och vilka man föredrar att kastrera innan.
Är man osäker om vem som ska visas fram som hingst eller ej, använd någon av de stora duktiga uppfödarna, eller visa hingsten på flertalet utställningar för flera domare. Får hingsten aldrig över 38p på utställning är det inte heller troligt att den får det på premiering. Men om det finns andra speciella saker som gör hingsten intressant för avel, ska man skriva det på anmälan då detta kommer att vägas in.
Vi behöver visa fler unghingstar i Sverige, men man får inte ta så hårt på resultatet, vissa blir inte kvalitets godkända men dom kanske blir en bra tävlingsponny! Visst är det tävlingsponnier vi föder upp vackra sådana och inte behöver väl alla vara godkända hingstar.

En sak man ska tänka på är väl också om pappan till sin hingst redan har 10 godkända söner, då är det ju inte lika intressant längre att få en till eller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare
  • Förvaring stallkläder
Tillbaka