Sv: Kvalitetsbok Welsh
Som hingstägare och medlem i SWF, där jag också kommer att visa hingst, känner jag ett stort förtroende för ordförande i avelsrådet som det nu ser ut.
Jag kände även förtroende för tidigare ordförande och har visat flera hingstar för honom.
Denna person är en så pass bra ambassadör för welsh rasen att hon har blivit hedersmedlem i moderföreningen i Wales.
Vår nuvarande ordförande i premieringsnämnden har hjälpt åtskilliga personer med resor över till England för att kunna köpa welshar och hon ser till rasens bästa. Hur skulle det kunna vara att endast vilja ha sina egna hingstar godkända???? Naturligtvis vill varje stor uppfödare att det ska finnas många fina welshar att välja bland.
Ingen stor uppfödare vill ha en godkänd hingst som inte är bra nog, inte äga eller inte föda upp. Jag har hört andra stora uppfödare av rasen welsh som har blivit så bestörtade av att man visar vad som helst av rasen för att försöka få dem till hingstar, detta har gjort att man i fortsättningen är mer restriktiv vilka ponnier som säljs som hingstar och vilka man föredrar att kastrera innan.
Är man osäker om vem som ska visas fram som hingst eller ej, använd någon av de stora duktiga uppfödarna, eller visa hingsten på flertalet utställningar för flera domare. Får hingsten aldrig över 38p på utställning är det inte heller troligt att den får det på premiering. Men om det finns andra speciella saker som gör hingsten intressant för avel, ska man skriva det på anmälan då detta kommer att vägas in.
Vi behöver visa fler unghingstar i Sverige, men man får inte ta så hårt på resultatet, vissa blir inte kvalitets godkända men dom kanske blir en bra tävlingsponny! Visst är det tävlingsponnier vi föder upp vackra sådana och inte behöver väl alla vara godkända hingstar.
En sak man ska tänka på är väl också om pappan till sin hingst redan har 10 godkända söner, då är det ju inte lika intressant längre att få en till eller?