Kvalitetsbedömning ponny, vad betyder förkortningarna?

moiran

Trådstartare
Jag läste resultatet från kvalitetstävlan på vår ponny på blå basen. Men jag lyckas inte få ordning på vad följande bedömningspunkter är: V1, TV1, V2, TV2, H, TH.

Var tar jag reda på sådan information hos SH, jag tycker jag har dammsugit sidan..? Vore kul att veta så jag kan kolla upp eventuella andra frågor. :)
 
H och TH är Hoppning - Temperament hoppning, V tror jag kan ha något med veterinärbedömningen att göra? Det fanns förut för hästarna iaf och jag antar att det kanske varit för ponnyer också?
 
Går det inte att klicka på själva förkortningarna och få upp en förklaring? Det är något i mitt bakhuvud som säger det.
 
Tyvärr går det inte klicka på förkortningarna (eller hålla muspekaren över) för att få förklaringen, det var det första jag provade!

Gabby_Ossi, kan de haft två veterinärer på kvaliteten som vardera bedömt hälsostatus och.. temperament? Jag har ju hört konstigare saker... :) Och betygen låter rimliga i det skenet. :D

Han är bedömd enligt följande:
V1 (Veterinär 1, hälsostatus) = 9
TV1
(Veterinär 1, temperament) = 10
V2
(Veterinär 2, hälsostatus) = 10
TV2
(Veterinär 2, temperament) = 10
H
(Hoppning) = 8
TH
(Temperament, hoppning) = 6
Skritt
= 7
Trav
= 7
Galopp
= 6
TG
(Temperament/ridbarhetsbetyg?) = 7

I en senare ext-bedömning hade han 9typ, HHB 9, ben 7 (och samma på gångarterna). Borde inte dessa exteriörpunkter också ingått i kvaliteten?
 
Blev förbryllad först eftersom att hos mig syns förklaringarna till förkortningarna i en egen liten ruta längst nere till vänster i webbläsaren. Men sen insåg jag att jag använder den gamla layouten (som är långt mycket bättre i användarvänlighet än den nya) och att det i den nya inte finns den funktionen.

Länk till den gamla layouten (finns också länkad på startsidan till Blå basen):
http://www.blabasen.se/sh/klassisk/
 
För mig går det att klicka på min häst som gjort treårstestet i alla fall. Kan jag få ett namn på någon ponny som gjort kvalitetsbedömning så kan jag kolla om jag kan klicka på dom sakerna också?
 
Tidigare såg fördelningen av poängen från kvalitetsbedömning av ponnyer ut så här, nu finns det bara en veterinärstation:
  • V1 – Veterinärstation 1, veterinärt allmäntillstånd. (Bl a auskultation av hjärta och lungor)
  • TV1 – Temperament vid veterinärstation 1
  • V2 – Veterinärstation 2, ortopediskt tillstånd. (Bl a böjprov/reaktion efter böjprov)
  • TV2 – Temperament vid veterinärstation 2
  • H – Löshoppning, teknik och förmåga
  • TH – Löshoppning, temperament
  • Skritt – Rörelser i skritt under ryttare (gångartsprov)
  • Trav – Rörelser i trav under ryttare (gångartsprov)
  • Galopp – Rörelser i galopp under ryttare (gångartsprov)
  • TG - Gångartsprov, temperament
Vid kvalitetsbedömningen ingår även exteriör –> exteriörpoängen fördelat på fem punkter, maxpoäng 5 x 10 = 50 poäng.
Typ – huvud/hals/bål – extremiteter (ben) – rörelsemekanik i skritt – rörelsemekanik i trav. Det är bara totalpoängen som redovisas, inte delpoängen.

Sök i Blå Basen på t ex Dimmans Elaine så hittar du ett exempel på en ponny som gått kvalitetsbedömning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp