Kvalitet på hö till kanin.

MM

Trådstartare
Har fått höanalysen på höet mina kaniner äter och det ger en kvot på 3,5 som är katastrofalt för min häst, men är det detsamma till mina kaniner?

Det är lite protein och mycket energi i höet och tänker att kaninerna kanske också behöver få i sig något sorts tillskott?

Dom är fina i hullet och har satt rejält med vinterpäls. Är utekaniner.

Dom får lite kaninblandning varje dag.

Är det bara att köra på som vanligt eller vad säger ni?

Sv: Kvalitet på hö till kanin.

Kaniner är bättre på att utvinna protein än hästar, pga att de är blindtarmsjäsare och cecotrofer (äter sina blindtarmsbajsar). Och eftersom du ger kraftfoder så går det nog ingen nöd på dom :).

Men om du märker att de blir tunna över ryggen och tappar hull så behöver du antingen byta hö eller ge proteinrikare tillskott (men se upp så att det inte blir för mycket, dom har väldigt känsliga magar). "Kaninblandning" tycker jag dock inte att du ska ge, skitfoder för dyra pengar. Köp hellre en riktigt bra pellets, Cuni Pro och Cuni Complete är riktigt bra och går att köpa på Djurmagazinet. Ingen vits att köpa 25-30kgs-säckar om du bara har några få.

En annan effekt du kan få av en dålig kvot är att dom blir tunna över ryggen men ändå feta / får hakpåse, kallas även ibland för "havre-rygg". Byt hö eller ge ännu proteinrikare kraftfoder :P.

Som uppfödare och utställare så blir ett bra hö viktigare, främst för att det blir dyrt att ge mycket kraftfoder :). När jag hade som flest kaniner kostade det mig mer än vad min häst kostar i foder... huvva..

Jag menar ingen sån där kaninblandning med havre och skit i.
Dom får 1 dl Cuni nature var varje dag.

Jag menar ingen sån där kaninblandning med havre och skit i.
Dom får 1 dl Cuni nature var varje dag.

Ja dåså :). Bra val!

Med kaniner är det mycket "kläm och känn". Finns så lite forskning om dom annat än på produktionskaniner. Men där finns å andra sidan forskning om hur man kan få kaniner att överleva och producera kött i Afrika på torrt gräs och kvistar så :P....

Men så bra!

Då kör jag på som vanligt. Dom har fri tillgång på hö.

Brukar känna runt magen på dom ibland. Den ena är väldigt förtjust i kaninmaten och lägger lätt på sig lite. Den andra är mer kanin av sig och äter höet i första hand. Den andra är som rabiat när maten ska serveras :D

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde. Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag...
Svar
2
· Visningar
1 355
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Detta riktas väl kanske främst till alla de som inte tar analyser på sitt hö, utan kör på med ögonmått. Vilka tillskott ger ni...
2
Svar
27
· Visningar
3 609
Senast: yttre
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama